مزایا و معایب اسکن 2 بعدی بدن

مزایا و معایب اسکن 2 بعدی بدن

فهرست مطالب

همه چیز درباره اسکن ۲ بعدی

فکر می کنید در زمان‎های قدیم، با استفاده از چه روش هایی بیماری های مربوط به داخل بدن را تشخیص می دادند؟ مسلما به علت عدم پیشرفت علم، امکان تشخیص این ناهنجاری‎ها در صد سال اخیر ممکن نبود. با ابداع اسکن 2 بعدی بدن، بشر توانست تصاویر باکیفیتی را از بافت های داخلی تهیه کند.

این اتفاق تحول عظیمی را در دانش پزشکی به وجود آورد و منجر به درمان بسیاری از ناهنجاری‎ها شد. امروزه این تصاویر می‌توانند به عنوان ابزاری مفید برای تشخیص بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از موارد استفاده از اسکن 2 بعدی بدن عبارتند از:

– تشخیص شکستگی، سایش و یا مشکلات دیگر استخوانی

– تشخیص بیماری‌های قلبی

– تشخیص بیماری‌های ریه‌ای

– تشخیص سایر بیماری‌های داخلی مانند بیماری‌های کلیوی و کبدی

علاوه بر این، دستگاه اسکن مزایا و خدمات فوق العاده ای را با خود به همراه دارد. این مزایا عبارتند از:

–  دستگاه اسکن ۲ بعدی بدن به پزشکان کمک می‎کند تا تصاویر دقیقی از داخل بدن بیمارانشان را بدست آورند. در این حالت، آن ها راحت تر می توانند مشکلات مربوط به بیماری و ناهنجاری را مورد شناسایی قرار دهند.

– یکی از مهم ترین مزایای دستگاه اسکن دو بعدی، تشخیص سریع و آسان ناهنجاری‎ها است. پزشکان به کمک این تصاویر می‎توانند در کمترین زمان ممکن مشکلات بیمار را شناسایی کنند. علاوه بر این، امکان تکرار تصاویر نیز وجود دارد و پس از بروز هرگونه خطا، تکنسین مجددا نتیجه را تکرار می‎کند.

– اگر به دنبال روشی هستید که بدون هیچ گونه درد، بیهوشی و خونریزی انجام شود، اسکن 2 بعدی بدن مناسب ترین روش ممکن است. پزشکان معمولاً از این روش برای بیمارانی استفاده می‎کنند که از سن بالا، بیماری های قلبی، تنفسی یا دیگر مشکلات سلامتی رنج می‎برند.

📌 کلینیک امین طب با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با کادری مجرب و متعهد به همت متخصصین ارتوپدی فنی با تجربه ای درخشان با بهره گیری از بهترین و برترین تجهیزات معاینه و ساخت در فضایی آرام همراه و پشتیبان شما عزیزان می باشد.
کلیه خدمات ارتوپدی فنی طبق تعرفه انجمن علمی ارتوز و پروتز ایران با بهترین کیفیت به شما مراجعین گرانقدر ارائه می گردد.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان در خصوص اسکن 2 بعدی بدن با ما در تماس باشید 👈 02188880026

خطرات اسکن 2 بعدی
حتما بخوانید : کاربرد بریس پا

اسکن دو بعدی برای چه مواردی کاربرد دارد؟

با پیشرفت علم پزشکی و ابداع روش های درمانی جدید، عکس برداری از داخل بدن بیمار نیز پیشرفت های زیادی را پشت سر گذاشت. به گونه ای که امروزه امکان عکس برداری 2 بعدی و 3 بعدی از داخل بدن بیمار، به طور کامل فراهم شده است. اسکن دو بعدی یکی از روش های پزشکی پیشرفته است که برای تشخیص و درمان بیماری ها به کار می رود. این فناوری یک تصویر دو بعدی از ساختار داخلی بدن ارائه می دهد. در این مقاله، به بررسی کاربردهای این روش پرداخته ایم:

  • تشخیص بیماری های قلبی: اسکن دو بعدی قلب، با استفاده از امواج، تصویر 2 بعدی از قلب را به نمایش می گذارد. این تصویر به پزشک کمک می کند تا مشکلات قلبی مانند سوراخ در دیواره قلب، بسته شدن رگ های قلب و … را تشخیص دهد.
  • تشخیص سرطان: اسکن دو بعدی در تشخیص سرطان نقش مهمی دارد. با استفاده از این فناوری، پزشکان می توانند تصاویر دو بعدی از بافت های داخلی بدن را تهیه و بررسی کنند و سلول های سرطانی را تشخیص دهند.
  • تشخیص بیماری های گوارشی: با استفاده از این روش اسکن، پزشکان قادر هستند بسیاری از بیماری های گوارشی را تشخیص دهند. برای مثال این دستگاه در تشخیص التهاب، زخم و سرطان معده، نقش مهمی را ایفا می کند.
  • تشخیص بیماری های عفونی: اگر به دنبال روشی برای تشخیص بیماری های عفونی هستید، اسکن 2 بعدی بدن می تواند برای شما مفید باشد. با استفاده از این فناوری، پزشکان می توانند علائم عفونت مانند التهاب و خونریزی را به سرعت شناسایی کنند.
  • تشخیص بیماری های عضلانی-اسکلتی: به کمک اسکن بدن قادر خواهید بود بیماری های مربوط به استخوان ها و مفاصل مانند شکستگی، التهاب مفاصل و … را تشخیص دهید.
نحوه انجام اسکن ۲ بعدی
مقالات بیشتر : بهترین روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا

خطرات اسکن 2 بعدی بدن چیست؟

آیا تا به حال در خصوص خطرات اسکن، چیزی شنیده اید؟ فکر می کنید مزایای اسکن بدن بیش تر است یا معایب آن؟ اسکن 2 بعدی بدن نیز مانند بسیاری از روش های پزشکی، ممکن است معایبی را با خود به همراه داشته باشد. برخی از مهم‌ترین خطرات این روش پزشکی عبارتند از:

  • عوارض ناشی از پرتو ایکس: یکی از خطرات اسکن 2 بعدی بدن استفاده از پرتو ایکس می‌باشد. این پرتوها می‌توانند بافت‌های بدن را تحت تأثیر قرار داده و در برخی موارد باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان شوند.
  • حساسیت به ماده‌ای که جهت تزریق برای افزایش کیفیت تصاویر استفاده می‌شود: در برخی از موارد، برای بهبود کیفیت تصاویر، ممکن است ماده‌ای به بدن بیمار تزریق شود. اما این ماده در برخی افراد می‌تواند باعث حساسیت، سردرد، تب، تعریق و تهوع شود.
  • خطر ایجاد تصاویر اشتباه به دلیل حرکت بیمار: اگر بیمار در حین اسکن 2 بعدی بدن حرکت کند ممکن است تصاویر نامناسب و اشتباهی به دست آید. این اتفاق خطرات زیادی را به همراه دارد. برای مثال پزشک نمی تواند به خوبی مشکل بیمار را تشخیص دهد و در نتیجه نیاز است که اسکن را مجددا تکرار کند.
  • خطر برای زنان باردار: اگر زنان باردار تحت تأثیر پرتو ایکس قرار بگیرند، ممکن است خطراتی برای جنین آن ها به وجود بیاید. برای همین هنگام بارداری انجام اسکن بدن توصیه نمی شود. علاوه بر این بهتر است در دوران بارداری، با پزشک خود در خصوص انجام اسکن مشورت کنید.

اسکن دو بعدی برای چه مواردی کاربرد دارد؟

نحوه انجام اسکن ۲ بعدی

اسکن دو بعدی یک روش تصویربرداری پزشکی است که در آن تصاویر دو بعدی از داخل بدن شما با استفاده از پرتو X ایجاد می شود. برای انجام این اسکن، شما باید به مرکز پزشکی، کلینیک تخصصی یا بیمارستانی مراجعه کنید که دارای تجهیزات و تخصص لازم باشد. در اینجا چند مرحله اصلی برای انجام اسکن را برای شما یادداشت کرده ایم:

آماده سازی: شما باید جواهرات و لباس هایی که حاوی قطعات فلزی اند را هنگام انجام اسکن 2 بعدی بدن در بیاورید. حال نوبت آن رسیده است که روی یک تخت به صورت افقی دراز بکشید. البته با توجه به بافتی که قرار است اسکن روی آن صورت بگیرد، مدت زمان اسکن نیز متفاوت خواهد بود و ممکن است زمان بیش تری روی تخت قرار بگیرید.

تنظیمات: پس از اینکه شما در موقعیت مناسب قرار گرفتید، تکنسین یا پزشک دستگاه را برای اسکن دو بعدی تنظیم و موقعیت شما را برای قرار گرفتن روی تخت مناسب می کند.

اسکن: پس از تنظیمات دستگاه، تکنسین یا پزشک شما با استفاده از دستگاه اسکن دو بعدی از بدن شما تصویری تهیه می کند. در این مرحله، شما باید بی حرکت بمانید تا تصویر دقیقی از داخل بدن شما به دست آید.

پایان: حال که عکس برداری شما به پایان رسید، پزشک متخصص تمامی اطلاعاتی که از بررسی و تحلیل تصاویر به دست آورده است را روی برگه ای یادداشت می کند و تمامی تصاویر را به همراه آن در اختیار شما قرار می دهد. البته لازم است که به تشخیص تکنسین مربوطه بسنده نکنید و حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا پزشک متخصص با تحلیل بیش تر تصاویر، ناهنجاری و مشکل را با دقت بیش تری بررسی می کند.

اسکن 2 بعدی امین طب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما