بهترین روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا

بهترین روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا

فهرست مطالب

هر فردی که پس از انجام یک فعالیت، با مشکل پیچ خوردن مچ پا مواجه می شود، باید کمک های اولیه لازم را دریافت کند. درمان پیچ خوردگی مچ پا با کمک روش های مختلفی امکان پذیر است. این موضوع ایجاب می کند تا قبل از اینکه شاهد بدتر شدن شرایط پیچ خوردگی مچ پای خودتان باشید، از روش های کنترل کننده درد پیچ خوردگی مچ پا کمک بگیرید.

وارد کردن هر گونه وزن روی مچ پا، می تواند خطر شکستگی استخوان ها و آسیب دیدگی های دیگر را افزایش دهد. بالا بردن مچ پا از روی زمین و مصرف داروهای ضد التهابی، همگی می توانند باعث کنترل تورم و درد ناشی از پیچ خوردگی پاها شوند.

با توجه به اهمیت روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا، در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد بهترین روش های درمانی این مشکل صحبت کنیم.

درمان پیچ خوردگی مچ پا

بیشتر بدانید : آسیب های رایج مفاصل در ورزش و راه درمان

آشنایی با بهترین روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا

درمان پیچ خوردگی مچ پا بستگی به نوع آسیب و شدت آن دارد. کمک گرفتن از هر یک از روش های درمانی، می تواند باعث کنترل درد و تورم و بهبود رباط ها و عملکرد اصلی مچ پاست. اما در صورتی که آسیب زیادی به مچ پای شما وارد شده باشد، بهتر است که به یک متخصص طب فیزیکی یا ارتوپد مراجعه کنید تا مراحل درمان به صورت اصولی انجام شوند.

درمان های خانگی برای پیچ خوردگی مچ پا

گاهی اوقات به دلیل اینکه میزان آسیب وارد شده به مچ پا آنقدر زیاد نیست، می توان از درمان های خانگی برای پیچ خوردگی مچ پا استفاده کرد. این روش های درمانی شامل موارد مختلفی می شوند که برخی از آن ها عبارتند از:

  • تکنیک RICE:

یکی از بهترین روش ها برای درمان پیچ خوردگی مچ پاست که شامل استراحت، یخ گذاری، فشرده  سازی و ارتفاع است. در چند روز اول مچ پای خود را استراحت دهید. چند بار در روز از یخ برای کاهش تورم استفاده کنید. از باندهای الاستیک یا فشاری برای کنترل تورم استفاده کنید. برای بهبود تورم و خونرسانی، مچ پای خود را در ارتفاع بالا قرار دهید.

 

  • داروهای ضد درد OTC

اگرچه پیچ خوردگی مچ پا معمولا یک آسیب جدی نیست؛ اما ممکن است همچنان دردناک باشد. اگر احساس می کنید که نمی توانید درد آن را تحمل کنید، می توانید از مسکن های مناسب استفاده کنید. اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید، برای مصرف داروهای ضد درد با پزشک خود مشورت کنید.

  • استفاده از مواد طبیعی ضد التهابی

اگر به دنبال راه های درمان خانگی برای درمان پیچ خوردگی مچ پا هستید، استفاده از مواد طبیعی ضد التهابی را فراموش نکنید. زردچوبه، سیر، روغن زیتون، پیاز و … همگی می توانند باعث کاهش التهاب و درد ناشی از پیچ خوردگی پا شوند. هر یک از این مواد را گرم کنید و روی مچ پای خود قرار دهید. با بانداژ کردن مچ پا به همراه این مواد، احتمالا شاهد کاهش درد و تورم خواهید بود.

جهت مشاوره رایگان در این خصوص با کلینیک امین طب تماس بگیرید

درمان پیچ خوردگی مچ پا

مهم ترین روش های درمان افتادگی مچ پا کدام است؟ کلیک کنید

مصرف داروهای مناسب پیچ خوردگی مچ پا

در اکثر موارد مصرف مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و استامینوفن برای کنترل درد مچ پا یا پیچ خوردگی پاها کافیست. در صورت نیاز به مصرف داروهای دیگر، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای درمان پیچ خوردگی مچ پا

یکی از مهم ترین اصولی که باید برای درمان پیچ خوردگی مچ پا به آن توجه داشته باشید، عدم وارد کردن فشار روی مچ پا است. مچ پیچ خورده ممکن است درد زیادی را به همراه داشته باشد. در این زمان، استفاده از یک عصا می تواند باعث کاهش درد ناشی از پیچ خوردگی پاها شود. از بانداژ الاستیک و بریس ها می توان برای کنترل حرکت مچ پا استفاده کرد. در صورتی که آسیب وارد شده به مچ پا شدید باشد، ممکن است فرد نیاز به استفاده از کفش های مخصوص داشته باشد.

درمان پیچ خوردگی مچ پا

داروهای مناسب پیچ خوردگی مچ پا

درمان های حرکتی برای پیچ خوردگی مچ پا

زمانی که تورم و درد ناشی از پیچ خوردگی مچ پا کاهش پیدا می کند، ممکن است نیاز به انجام یک سری تمرینات حرکتی داشته باشید. این تمرینات می توانند دامنه حرکتی شما را کنترل کنند و باعث انعطاف پذیری مچ شما شوند. بسته به شدت علائم شما و آسیب دیدگی، تمرین های ورزشی که برای درمان پیچ خوردگی مچ پا مورد استفاده قرار می گیرند، متفاوت هستند.

معمولا تمرین های تعادل برای افرادی که دچار مشکل پیچ خوردگی مچ پا هستند، انجام می شوند. این تمرین ها می توانند باعث ایجاد هماهنگی در پاها شوند و حرکت مچ پا را تقویت کنند. در صورتی که یک ورزشکار هستید، می توانید در مورد اینکه چه زمانی می توانید دوباره فعالیت های ورزشی خود را از سر بگیرید با فیزیوتراپیست مشورت کنید. ممکن است تا مدت زمان مشخصی، قادر به انجام تمرینات ورزشی که برای درمان پیچ خوردگی مچ پا مناسب نیستند، نباشید.

عمل جراحی برای درمان پیچ خوردگی مچ پا

در موارد بسیار نادری ممکن است که برای درمان پیچ خوردگی مچ پا، نیاز به عمل جراحی داشته باشد. عمل جراحی زمانی انجام می شود که پس از یک دوره طولانی مراجعه به فیزیوتراپیست و انجام ورزش های توانبخشی، شاهد هیچ گونه بهبودی نباشیم. بنابراین، در دو حالت زیر انجام عمل جراحی برای درمان پیچ خوردگی مچ پا ضروری است.

  • نیاز به ترمیم رباطی که در طی زمان خوب نشده است.
  • نیاز به بازسازی رباط یا تاندون مجاور مچ پا

جمع بندی

پیچ خوردگی مچ پا در هنگام راه رفتن، دویدن و یا انجام برخی از فعالیت های ورزشی شایع است. اگرچه پیچ خوردگی مچ پا تهدید کننده زندگی شما نیست؛ اما به هر حال انتخاب بهترین روش برای درمان پیچ خوردگی مچ پا بسیار حائز اهمیت است. چرا که عملا بدون درمان پیچ خوردگی مچ پا، نمی توانید به کارهای روزمره خودتان برسید. از طرفی گاهی این مشکل با درد و تورم زیادی همراه است که تحمل کردن آن ها سخت خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا آشنا کنیم. خوشبختانه در اکثر موارد این مشکل با کمک مصرف داروها و روش های خانگی، قابل درمان است. اما در صورتی که علائم شما بهبود پیدا نکردند، بهتر است که به یک پزشک برای بررسی شرایط جسمی خودتان مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما