اسکن کف پا چیست ؟

اسکن کف پا چیست ؟

فهرست مطالب

 

آشنایی با اسکن کف پا

برای بررسی آناتومی پا و بیماری های مربوط به پا می توان از اسکن کف پا استفاده کرد. اسکن کف پا به وسیله ی دستگاه های پیشرفته انجام می شود و می تواند اطلاعات خیلی دقیقی مثل انحنای پا، مدل راه رفتن و … را به متخصصان ارتوپدی بدهد. کفی های طبی و کفش های طبی را می توان با استفاده از اسکن کف پا طراحی کرد.

اسکن کف پا یک روش تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از یک دستگاه خاص به نام اسکنر کف پا، تصویری از کف پا بدست می‌آورد. در این روش، فرد باید با پاهای برهنه بر روی صفحه اسکنر بایستد و دستگاه تصاویر رنگی و سه‌بعدی از پای فرد را برداشته و آنها را برای تحلیل و بررسی پزشکی استفاده می‌کند. این روش می‌تواند به عنوان یک ابزار تشخیصی در برخی از بیماری‌های پا و کف پا مانند آرتروز، فشار خون پایین، کاهش جریان خون و اختلالات عصبی مفید باشد..

بسیاری از افراد تصور می کنند که کفی های آماده در بازار می تواند نیاز آن ها را برطرف کند. شاید این کفی ها ضرری برای فرد نداشته باشد اما کفی های طبی که با اسکن کف پا ساخته می شود دقیقا منحصر به فرد است و کاملا برای شما ساخته شده است. به همین سبب می تواند نیاز شما را به خوبی بر طرف کنند و برای شما مفید باشند.

اگر درد پا شما را آزار می دهد باید به متخصصان فیزیوتراپی مراجعه کنید تا آن ها با معاینه ی پای شما اقدام به درمان آن می کنند. کفی های طبی که به وسیله ی اسکن برای شما شناخته می شود می تواند فشار وارده بر پا را به خوبی در تمام قسمت ها پا توزیع کند. این عمل باعث می شود که شما عملکرد بهتری در زمان راه رفتن داشته باشید. در این صورت آسیب کمتری نیز به قسمت های مختلف پای شما وارد می شود.  کفی طبی با اطلاع از شغل و سبک زندگی شما ساخته و طراحی می شود به همین سبب بهترین نتیجه را در بر دارد.

اسکن کف پا

اسکن کف پا چه مواردی را نشان می دهد؟

دستگاه های اسکن بسیار پیشرفته و دقیق هستند به همین سبب می توان موارد زیادی را با آن نشان داد. مواردی که با این دستگاه ها نشان داده می شود به وسیله ی معاینه ی فیزیکی دیده نمی شود. از مهم ترین و کاربردی ترین موارد دیده شده توسط اسکن کف پا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقدار فشار وارده به کف پا
  • اندازه ی صافی و قوس کف پا
  • اندازه گیری زاویه های راه رفتن و نسبت آن ها
  • میزان تعادل بین اندام تحتانی و پا
  • الگو گرفتن از راه رفتن فرد
  • نشان دادن عملکرد پا
  • تعیین میزان سرعت در قدم زدن

هزینه اسکن کف پا 

هزینه اسکن کف پا ممکن است بسته به مکان و دستگاه مورد استفاده، متفاوت باشد. همچنین، هزینه ممکن است بسته به مورد استفاده از اسکنر کف پا، مانند تشخیص بیماری و یا مطالعات تحقیقاتی، متفاوت باشد. به علت این که در ایران از دستگاه ها برای اسکن کف پا استفاده می کنند پس قیمت و هزینه اسکن کف پا به آن بستگی دارد.

چه افرادی باید اسکن کف پا را انجام دهند؟

سلامتی پا می تواند تاثیر زیادی روی سلامت کل بدن داشته باشد به همین سبب باید توجه ویژه ای به آن داشت. تعادل در راه رفتن و قدم زدن می تواند روی سلامت پا تاثیرگذار باشد. مهم است که بدانید چه کسانی باید از اسکن کف پا استفاده کنند.

  • ورزشکاران حرفه ای باید برای عملکرد بهتر پا و جلوگیری از آسیب دیدن، از این اسکن استفاده کنند.
  • کودکانی که از بیماری اوتیسم رنج می برند به راحتی نمی توانند راه بروند و یا در زمان راه رفتن تعادل لازم را ندارند. این کودکان باید اسکن مورد نظر را انجام دهند.
  • افرادی که دچار مشکلاتی مانند سکته قلبی، پارکینسون، فلج مغزی و … هستند نیز باید از این اسکن استفاده کنند تا بتوانند مشکلات پای خود را تشخیص بدهند و تعادل بهتری در زمان راه رفتن داشته باشند.
  • برخی از افراد در قسمت کف پای خود قوس زیادی دارند و یا اینکه کف پای آن ها صاف است. این افراد برای رفع مشکلات باید از اسکن کف پا استفاده کنند.
  • دیابت از بیماری هایی است که همه ی اعضای بدن مثل پا را درگیر می کند. این افراد نیز برای چک کردن پا می توانند از اسکن استفاده کنند.
  • افرادی که به هر دلیلی عمل پا انجام داده اند، باید قبل و بعد از عمل اسکن را انجام دهند.

معمولاً برای اسکن کف پا و ساخت کفش طبی نیاز به رعایت یکسری نکات است که با هم بررسی می کنیم.

ساخت کفش طبی

<< آنچه در مورد ساخت ساخت پروتز پا باید بدانید>>

به طور کلی اسکن کف پا برای چه مواردی لازم است؟

اگر شما یا اطرافیانتان دچار یک یا چند مورد از مشکلات زیر هستید بهتر است با یک متخصص ارتوپدی فنی مشورت کرده و از کف پایتان اسکن بگیرید:

  • اگر قوس کف پای بسیار شدید دارید.
  • اگر از خار پاشنه یا پینه های ضخیم و دردناک در کف پای خود آزرده هستید.
  • اگر دچار عارضه‌ی کف پای صاف هستید .
  • اگر مدت طولانی است که از درد در ناحیه پاشنه پای خود رنج می‌برید.
  • اگر مبتلا به دیابت و نوروپاتی دیابتی هستید و سابقه زخم در پاهای خود را دارید.
  • اگر ورزشکارید و نگران عملکرد و آسیب پاهای خود هستید.
  • اگر مبتلا به بیماری‌های عصبی مغزی و عدم تعادل در راه رفتن هستید (مانند پارکینسون)
  • اگر کودکی دارید که مبتلا به بیماری و دچار عدم تعادل و مشکل در راه رفتن هست.
  • اگر از کمر درد های مزمن و مربوط به مفاصل رنج می‌برید.
  • اگر بواسطه شغل و موقعیت خود ناچار به ایستادن‌های طولانی مدت در طول شبانه روز هستید.
  • اگر سابقه پوشیدن کفشهای کهنه و قدیمی با زیره های فرسوده دارید.

از نکات مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد و شاید باعث نگرانی در مورد اسکن پا باشد اینست که :

  • اسکن کف پا هیچ گونه اشعه خاصی  ندارد و کاملا ایمن و بی ضرر است.
  • هزینه‌ی قابل توجهی ندارد.
  • برای تمام افراد در  ‌سنین مختلف  قابل اجرا می‌باشد.

چه زمان  به ارتزهای سفارشی نیاز است؟

اگر به هر کدام از دلایلی که در بالا ذکر شده است، آناتومی پای شما تغییر کرده ، بهتر است که ابتدا با یک متخصص ارتوپدی فنی مشورت کرده و بعد از تهیه اسکن از کف پای خود ارتز یا کفش و کفی طبی مناسب سفارش دهید.

ممکن است بنا به دلایل مختلف پاهای شما در هنگام راه رفتن چرخش زیادی به سمت داخل یا خارج داشته باشد.  ارتزهای سفارشی می‌تواند از پاهای شما بطور کامل  پشتیبانی کند و از چرخش داخلی یا خارجی پاهایتان جلوگیری کند.

متاسفانه امروزه  کفی‌های پیش ساخته براحتی و با قیمت پایین در بازار یافت می‌شود که   در سایزها و  طرح‌های  مختلف قابل دسترسی هستند.

نکته قابل توجه اینست که اگر  از ارتز های اشتباه و بدون نسخه استفاده کنید ممکن است مشکلات شما چندین برابر شود و حتی امکان دارد که وضعیت فیزیکی و آناتومی پای شما به مرور تغییر کند و باعث ایجاد مشکلات بیشتری در اندام تحتانی شما شود.

برای تعیین اینکه آیا به ارتز نیاز دارید یا نه، حتما با متخصص ارتوپدی فنی مشورت کنید و  ارتز سفارشی  و مناسب با شرایط  خود را تهیه کنید.

انواع روش های اسکن پا

روش اولی که معمولاً روش نسبتاً قدیمی محسوب می شود گچ گرفتن است. گچ محیطی است که سبب مشخص شدن ساختار و موقعیت پا می شود و در مدل های دیجیتال و فیزیکی اجرا می شود. البته که این روش با رعایت سه اصل انجام می شود. در اصل اول شرایط بدون تحمل وزن، تحمل نیمه وزن و یا تجمل وزن کامل صورت می گیرد. این روش به نسبت قبل کمتر استفاده می شود. حالا جدیدترین اسکن کف پا و ساخت کفش طبی را با هم بررسی می کنیم:

1- گچ گرفتن فیزیکی و سه بعدی

این از اسکن برای ساخت کفش راحتی استفاده می شود و به طور کلی در مدل های وکس، جوراب گچ گیری و قالب گیری پا ارزیابی می شود. شرایط به این صورت است که متخصص پا در ابتدا موقعیت پا را مشخص می کند، سپس از گچ نگاتیو با خمیر استفاده می کند و یا از جوراب هایی که دارای بستر پلی اورتان هستند کمک می گیرد. در این راستا قالب مثبتی تولید می شود که برای ساخت کفی بسیار عالی هستند. این روش محیط کف پا و رابطه جلو و پشت پا را نیز ثبت خواهد کرد.

2- اسکن فوم باکس

در این روش تحمل نیم وزن اجرا می شود، پزشک پا را در وضعیتی قرار می گیرد که موقعیت مطلوبی برای آن صورت بگیرد و در نهایت بر اساس موقعیت پا گچ گیری انجام می شود. گچ منفی با یک بلوک فومی کم چگالی اجرا می شود و در نهایت حاشیه های پا برای وضعیت عملکردی شناسایی می شود.

3- قالب گیری با مواد خام

قالب گیری مستقیم با موا خام از دیگر مواردی است که سنجیده می شود و معمولاً روشی جدید و قابل قبول است. در این روش پزشک می بایست از مواد خام ترموپلاستی استفاده نماید تا کفی لازم کامل شود. نیاز است که ماده تا دمای مورد نظر حرارت ببیند و ساختار کلی پا در آن مشخص شود. پس از آن پزشک مواد را خنک می کند و شرایط خوبی برای گچ گیری اجرا خواهد کرد. موارد در این وضعیت برداشته می شود و مواد اضافی نیز بریده می شود و از لایه های تقویت کننده و لایه های بالشتکی نیز استفاده می شود.

مواد خام معمولاً به شکل یک فرم هستند و از یک وسیله طبی مخصوص برای آنها استفاده می شود. محصولات پیش ساخته در این زمینه ارزیابی می شوند.

اسکن کف پا

اسکن کف پا

جهت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید

جدیدترین اسکن کف پا و ساخت کفش طبی

اسکن دیجیتالی سه بعدی شامل لیزر و همینطور اسکن های اپتیکی هستند و بر اساس موقعیت دیجیتال سازی تماسی اجرا می شوند. این روش از اسکن کف پا و ساخت کفش طبی به این صورت است که از لیزر یا سیستم اسکن کف پا استفاده می شود به طوری که نقاطی مستقیماً از پا یا از مفصل مستقیم پا خوانده خواهد شد و در نهایت تصویر سه بعدی از پا ایجاد می شود. این تکنولوژی به واسطه الگوریتم های کامپیوتری اجرا می شود و همینطور بردن یابی و تفسیر دقیقی روی کار صورت می گیرد و اشکال و خطوط نیز به دقت محاسبه می شود. در این روش پای انسان به بهترین نحو شناسایی خواهد شد.

تکنیک های اسکن کف پا و ساخت کفش طبی به صورت زیر است:

1- مثلث لیزری:

این روش که مشهور به نور قرمز است شامل اندازه گیری های فاصله بین منبع لیزر و پا است که یک مدل دقیق از پا را ایجاد می کند.

2- نور سازه شده:

در این روش اسکنرها دارای نور ساختاردهی شده هستند که روش تقسیم آن به صورت ناحیه ای است و از اسکن لیزری برای آن استفاده می شود. این روش به واسطه الگوی نور بر شی تابانده می شود و محاسبه لازم فاصله تا منبع نور را در بر می گیرد.

3- دیجیتال سازی تماسی:

دیجیتال سازی تماسی شامل یک ماتریس سه بعدی مخصوص است که از حاشیه کف پا گرفته می شود و شاخص گذاری خوبی را شامل می شود. در این راستا حاشیه کف پا به دقت مشخص می شود و ساختار واقعی دارد.

اسکن کف پا جهت ساخت کفش طبی

<<پای مصنوعی>>

اسکنر های کف پا به دو دسته نوری و فشاری طبقه بندی می شوند.

برای تهیه اسکن کف پا، فرد می تواند به حالت نشسته یا ایستاده، پاهای خود را به طور ثابت بر روی صفحه اسکنر قرار دهد، این عمل حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

اسکن کف پا چه چیزهایی به ما می‌گوید؟

همانطور که گفته شد اسکن کف پا، یعنی آنالیز نقاط مختلف کف پای ما.

در نتیجه پس از اسکن می‌توان موارد زیر را مشاهده کرد :

  • وجود یا عدم وجود قوس کف پا
  • نوع و شدت قوس کف پا
  • وجود صافی کف پا
  • توزیع فشار در نقاط مختلف کف پا
  • شکل و حالت کف پا و سایز دقیق آن برای ساختن کفش ها و کفی های طبی
  • مشکلات و الگوی راه رفتن ما

مزایای اسکن کف پا و ساخت کفش طبی

  • شناسایی و تعیین دقیق قوس کف پا جهت طراحی دقیق کفی ها و کفش های طبی مناسب
  • بررسی وضعیت پای بیماران دیابتی و پیشگیری از بروز زخم‌های احتمالی در کف پا و انگشتان
  • تعیین نقاط فشار، علت فشار و مدیریت کاهش فشار بر نقاط در معرض آسیب
  • بررسی و شناخت الگوی راه رفتن فرد
  • بررسی وجود و میزان اختلاف فشار وارد بر کف پای چپ و راست
  • کمک به بهبود تعادل با استفاده از نتایج حاصل از اسکن

وقتی که شرایط دقیق کف پا مشخص شود ، ایرادها و شرایط متنوع پا سنجیده می شود به این ترتیب ساخت کفش طبی با بهترین کیفیت صورت می گیرد و شخص به راحتی می تواند مدتها از آن استفاده نماید. خوشبختانه کفش های طبی که ساخته می شوند دوام بالایی دارند و به طور کلی پوشش خوبی برای آن گزارش شده است.

اینطور که مشخص است کفی های طبی که برای اسکن پا ساخته می شود از نظر سبک اجرایی متفاوت هستند برخی از مدل ها دو بخشی بوده و برخی نیز با توجه به مدل پا در چند کیفیت اجرا می شود.

اگر پوسته کفی اجرا شده ایراد داشته باشد شخص نمی تواند استفاده بهتری از کفش داشته باشد. کفی طبی به طور کلی بخش مهمی از اسکن کف پا را شامل می شود هر یک از کفی ها از نظر ساختار اجرایی موقعیت مخصوصی دارند.

اسکن کف پا  در تهران

اسکن کف پا در ایران در بسیاری از استان ها انجام می شود اما ممکن است کسانی که در تهران هستند این برای آن ها مهم باشد که در تهران شرایط چگونه است؟ در تهران مراکز و کلینیک های تخصصی وجود دارند که می توانید به آن ها مراجعه کرده و از خدماتی که ارائه می دهند بهره مند شوید. کلینیک امین طب با داشتن تجربه و تخصص در این زمینه می تواند به شما در دریافت این خدمات کمک کند.

اینطور که مشخص است ساخت کفش طبی به طور کلی ساختار مخصوصی دارد،البته که شما می بایست نوع کفش مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس اقدام به ساخت آن نمایید. یک موضوع مهم دیگر اینکه معمولاَ ساخت کفی طبی و کفش نسبت بهم فرق می کند و نیاز به دقت لازم در این راستا خواهد بود. سطح پوشش این کفی ها نیز اهمیت زیادی دارد.

کلینیک ارتوپدی فنی امین با تلاش برای کاهش نیاز به اعمال جراحی مختلف، راهکار‌هایی مدرن را در اختیار بیماران قرار می‌دهد تا هزینه و مشکلات درمانی به حداقل ممکن برسد. درمان عیوب حرکتی بدون نیاز به جراحی و اسکن کف پا برای تشخیص بیماری ها و ساخت کفش طبی در این کلینیک در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت در اختیار بیماران قرار گفته است.

پس با ما در تماس باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما