نکات مهم در مورد خرید کفش دیابتی

نکات مهم در مورد خرید کفش دیابتی

فهرست مطالب

کفش‌های دیابتی

افرادی که از دیابت رنج می برند ممکن است دچار مشکلات گردش خون، سیستم اعصاب، ایمنی و بدشکلی در پاهای خود شوند. گاهی اوقات یک یا چند مورد از این موارد ممکن است  وجود داشته باشد، اما اغلب افراد به طور همزمان از بیش از یک مورد رنج می برند. یکی از مواردی که میتواند به حل مشکل کمک کند استفاده از کفش  دیابتی است.

گردش خون:

افراد مبتلا به مشکلات گردش خون به اندازه سایر افراد خون اکسیژن دار به پاهایشان نمیرسد و بنابراین در بهبود زخم ها مشکل دارند.

اعصاب:

کسانی که مشکلات عصبی دارند ممکن است دچار تاول شوند و اغلب حتی تا زمانی که کفش های خود را از پا در نیاورند و پاهای خود را بررسی نکنند از وجود آن خبر ندارند.

ایمنی:

در برخی از افراد دیابتی، پاسخ سیستم ایمنی بدن  کاهش می یابد. به همین دلیل، آنها می توانند عفونت ناشی از بریدگی یا تاول را راحت تر دریافت کنند و در درمان آن مشکل بیشتری داشته باشند.

بدشکلی ها:

افرادی که از دیابت رنج می برند ممکن است دچار مشکل و تغییر شکل در قوس پای خود یا سایر ناهنجاری ها شوند که به دلیل خطر ایجاد تاول در نواحی با فشار بالا، پوشیدن کفش‌های معمولی برای آنها دشوارتر می‌شود.

بنابراین کفش مناسب برای افراد دیابتی بسیار مهم است. متخصص ارتوپدی فنی میتواند به شما کمک کند تا کفش مناسب را انتخاب نمایید و توصیه های لازم برای تغییرات کفش و محافظت از پا های  شما را به شما بدهد.

<< جهت مشاوره تخصصی با ما ارتباط بگیرید>>

انواع کفش

کفش های خاص مثل کفش دیابتی چگونه کار می کنند؟

این کفش‌ها اغلب توسط متخصصان ارتوپدی  تجویز می‌شوند و توسط گروهی از متخصصان ارتوپدی فنی طراحی و ساخته  می‌شوند. کفش‌ها ممکن است به گونه‌ای طراحی شوند که دارای کفی بسیار سفت و کفی تکان دهنده باشند تا نیروهای ارسالی به کف پا کاهش یابد. همچنین ممکن است یک میله یا گوه بر روی کف پا قرار داده شود تا توزیع وزن روی پا یکنواخت شود. کفش‌های دیابتی طوری طراحی می‌شوند که از ساییده شدن درزهای داخل کفش به پا جلوگیری کنند.

پوشیدن کفش های سفارشی مانند کفش دیابتی که اصولا برای استفاده بیماران دیابتی استفاده میشود، می تواند چندین مزیت داشته باشد:

نواحی بیش از حد  تحت فشار  را از بین ببرد. هر ناحیه ای که در آن فشار بیش از حد روی پا وجود داشته باشد می تواند منجر به شکستگی پوست شود. کفش باید به تسکین این نواحی پرفشار کمک کند و در نتیجه بروز مشکلات مرتبط را کاهش دهد.

کاهش ضربه و برش:

کفش دیابتی باید هم میزان فشار عمودی یا ضربه را به پایین پا کاهش دهد و هم بتواند حرکت افقی پا در داخل کفش  را کاهش دهد.

انطباق، تثبیت و حمایت از ناهنجاری ها:

بدشکلی های ناشی از شرایطی مانند تغییر شکل قوس، از دست دادن بافت چربی، انگشتان چکشی و قطع عضو باید در نظر گرفته شوند. بسیاری از ناهنجاری ها برای تسکین درد و کاهش خطر پیشرفت بدشکلی، باید تثبیت شوند.

محدود کردن حرکت مفاصل:

محدود کردن حرکت برخی مفاصل در پا اغلب می تواند التهاب را کاهش دهد، درد را تسکین دهد و منجر به پایداری و عملکرد بهتر پاها شود.

چگونه می توانم بفهمم که آیا به یک کفش خاص نیاز دارم؟

اگر شکل پای شما شروع به تغییر کرده است یا متوجه شکستگی پوست، قرمزی یا تورم شده اید، باید با متخصص ارتوپدی پا و مچ پا برای ارزیابی قرار ملاقات بگذارید. همانطور که گفته شد، پوشیدن کفش تنها یکی از مزایای بالقوه است و این ارزیابی سایر مشکلات پزشکی و گزینه های درمانی موجود را در نظر می گیرد. بسته به یافته ها، اندازه کفش، تکیه گاه قوس یا کفش های مخصوص ممکن است توسط ارتوپد فنی به شما توصیه شود.

کفش های دیابتی

گزینه های ویژه کفش دیابتی چیست؟

بسیاری از بیماران دیابتی نیاز به کفش های مخصوصی دارند که توسط پزشک تجویز شود. کفش دیابتی تجویزی شامل:

کفش دیابتی شفابخش:

این کفش‌ها بلافاصله پس از جراحی یا به عنوان بخشی از درمان توصیه میشود. ممکن است قبل از پوشیدن یک کفش معمولی، نوعی از کفش سفارشی خاص ضروری باشد. اینها شامل صندل های سفارشی (پنجه باز)، کفش های شفابخش با قابلیت قالب گیری حرارتی (پنجه بسته) و کفش های بعد از عمل است.

کفش دیابتی

<<بیشتر بدانید : پروتز پای دیابتی >>

کفش های دیابتی عمیق:

کفش عمیق اساس اکثر نسخه های کفش است. این کفش معمولاً یک کفش شبیه کفش ورزشی با عمق 1/4 تا 1/2 اینچ اضافی در سرتاسر کفش است که به حجم اضافی اجازه می دهد تا هر گونه ارتز مورد نیاز و همچنین بدشکلی هایی که معمولاً با پای دیابتی مرتبط است را در خود جای دهد. . کفش‌های عمیق همچنین وزن سبکی دارند، کفی ضربه‌گیر دارند و در طیف وسیعی از اشکال و اندازه‌ها هستند تا تقریباً هر پایی را در خود جای دهند.

اصلاحات خارجی این کفش، شامل اصلاح بیرونی  مانند اصلاح شکل زیره یا افزودن مواد ضربه گیر یا تثبیت کننده است.

ارتز (orthosis ) :

ارتز یک کفی قابل جابجایی است که باعث کاهش فشار و جذب ضربه می شود. هم ارتزهای موجود در بازار و هم ارتزهای سفارشی معمولاً برای بیماران دیابتی تجویز می شوند.

کفش دیابتی سفارشی :

هنگامی که ناهنجاری های بسیار شدید وجود دارد، می توان یک کفش سفارشی مدل پای بیمار ساخت. این موارد نادر است. با اصلاحات گسترده کفش های عمیق، حتی شدیدترین بدشکلی ها را معمولاً می توان پوشش داد.

چه زمانی باید کفش دیابتی را بپوشم؟

به طور کلی، این کفش ها طوری طراحی شده اند که هر زمان که روی پا هستید، به صورت روزانه از آن استفاده کنید. همانطور که گفته شد، اگر پای شما تغییر شکل قابل توجهی نداده یا حس خود را کامل از دست نداده است، دوره های زمانی کوتاه مدت برای پوشیدن کفش کافیست. با متخصص ارتوپدی فنی خود صحبت کنید. آنها با شما کار خواهند کرد تا مطمئن شوند که می توانید تا حد امکان فعال باشید.

آیا کفش های خاص سنگین تر از کفش های معمولی هستند؟

مدل ها و انواع زیادی از کفش دیابتی و خاص وجود دارد. آنها ممکن است متفاوت از کفش های معمولی و کفش های کتانی به نظر برسند، اما معمولاً سنگین تر نیستند.

 

اگر استفاده از  کفش دیابتی با تجویز  پزشک برای شما ضروری است، ارتوپدی فنی امین طب ، می تواند به شما در این فرآیند کمک کند.

با ما تماس بگیرید

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما