انواع بریس پا : کاربرد و نحوه ساخت

انواع بریس پا : کاربرد و نحوه ساخت

فهرست مطالب

بریس پا چیست؟

بریس پا که نام دیگری آن ارتز است نوعی وسیله است که برای حمایت بدن طراحی می شود. این وسیله از وزن بدن حمایت می کند و از ناهنجاری ها جلوگیری می کند و سبب می شود که حرکات ناخواسته بدن کنترل شود. در واقع ارتز پا مربوط به بخش متحرک بدن است و بیشتر اندام های تحتانی را مورد پوشش قرار می گیرد.

ارتزها، ابزارهایی هستند که برای تسکین درد ناشی از ناهنجاری های پا و مچ پا و کمک به پیشگیری یا به تاخیر انداختن جراحی استفاده می شوند. اکثر مردم با شنیدن کلمه ارتز به فکر کفی کفش یا ساپورت قوس می‌افتند، اما ارتزهامی‌توانند شامل وسایلی مانند پدهای پا، مچ‌بند و زانو بند و موارد مشابه نیز باشند.

بریس ارتوپدی

بریس پا ارتوپدی برای حمایت از یک بخش یا مفصل پا که دچار ضعف شده است استفاده می شود. یعنی شما به مدت محدودی باید از آن استفاده کنید. برخی از مدل ارتز پا به صورت انفعالی مورد استفاده قرار می گیرند به این معنی است که از بخش آسیب دیده یا ضعیف بدن حمایت می کند.

افرادی که درگیر سکته مغزی شده اند به طوری که کنترل مفصل مچ پای خود را از دست داده اند نیاز به ارتز پا دارند تا بتوانند موقعیت صحیح راه رفتن و حفظ تعادل را در نظر داشته باشند. معمولاً این وسیله کمک می کند که بیمار تعادل خود را بهتر حفظ نماید.

نوع دیگری از بریس پا وجود دارد که کمی فعال تر اجرا می شود یعنی هم از بخش ضعیف بدن دفاع می کن و این نیروی متضادی ایجاد می کند که نتیجه مطلوبی دریافت نماید. کسانی که درگیر مشکلات زانو هستند می بایست از ارتز پا مخصوص زانو استفاده نمایند که برای جدا کردن استخوان و کاهش درد استفاده می شود.

بریس پا

AFO یا بریس پا چیست؟

این محصول دارای مفصلی است که کار مفصل مچ پا را به عهده می کند. در واقع زمانی که پا نمی تواند کنترل خوبی روی بلند کردن مچ داشته باشد این بریس بهترین گزینه محسوب می شود. معمولاً یک بریس پا به سمت زانو کشیده می شود اما روی زانو قرار نمی گیرد. معمولاً AFO ها به صورت پیش ساخته و سفارشی عرضه می شوند.

به واسطه این مدل از ارتز پا می توانید روی میزان خم شدن مچ پای خود تمرکز داشته باشید، یعنی می توانید کف پا را بکشید و یا به سمت استخوان درست حرکت دهید. همینطور اجازه خم شدن کف پا به سمت زمین را فراهم می سازد.

 

بریس پا بلند

<<جهت مشاوره با ما تماس بگیرید>>

KAFO یا بریس پا و مچ و زانو چیست؟

این مدل از بریس پا تمرکز اصلی خود را روی بلندی زانو گذاشته است. تقسیم بندی که برای این مدل از بریس پا دیده می شود به این صورت است که در ابتدا مفصل با حرکت آزادانه درگیر می شود، سپس مفصل قفل می شود و مفصل زانو به واسطه سیستم اتوماتیک اجرا می شود

 

KO یا ارتز زانو چیست؟

این مدل از بریس پا، شرایط متفاوتی به نسبت مدل های قبل دارند. در واقع در این سبک هیچ مفصلی در ارتفاع مچ پا دیده نمی شود از این مدل از ارتز برای محافظت و بهبودی مفصل زانو پس از عمل استفاده می شود و کمک می کند تا درد زانو تا حد زیادی برطرف شود. در صورتی که رباط صلیبی و کپسولی و مینیسک در بدن شما آسیب دیده باشد نیاز به این مدل ارتز پا دارید.

بریس پا مخصوص زانو

بریس پا مخصوص زانو

انواع بریس پا

مدل های متنوعی از بریس پا عرضه می شود که بر اساس نوع مشکل شخص قابل استفاده هستند.

ارتز سفارشی:

این مدل از ارتز ها به صورت سفارشی ساخته می شوند و عارضه کاملاً پیشرفته ای دارند. در صورتی که پای شما دچار چرخش کامل به داخل یا خارج شده باشد می بایست از بریس پا سفارشی استفاده نمایید در واقع این ارتزها به صورتی است که سبب درمان سریع پا می شود.

مثلاً اگر در زمان راه رفتن، درست موقعی که پا با زمین تماس پیدا می کند، اگر پا بیش از حد به سمت خارج یا داخل بچرخد شاهد تغییر شکل در پا خواهیم بود و این عارضه به نوبه خود می تواند در وضعیت بدنی بیمار تغییرات زیادی ایجاد نماید. شما می توانید ارتز پا سفارشی برای رفع مشکل خود سفارش دهید. در واقع پزشک در ابتدا موقعیت پای شما را می سنجد و در نهایت تصمیم بهتری برای شما می گیرد.

بریس پا با قالب گیری حرارتی:

ارتز پا با قالب گیری حرارتی به نسبت مدل سفارشی ارزانتر است. این مدل از ارتز پا برای کسانی که درگیر مشکل خفیف چرخش پا هستند استفاده می شود. به طور کلی این محصول در سایز و مدل های متنوعی عرضه شده است و از جنس اتیلن استات یا EVA تولید می شود. این جنس در واقع نوعی پلاستیک تخصصی محسوب می شود که مثل پلاستیک نرم عمل میکند و سبب پشتیبانی بسیار عالی از پا می شود.

یعنی کفی گرم می شود و این گرما سبب نرم شدن مواد می شود و قالب بر اساس فرم پا اجرا می شود و در نهایت عملیات سر شدن صورت می گیرد. ارتزهای قالب حرارتی ارزان هستند اما اگر به صورت نادرست استفاده شوند شرایط کاری را بدتر می کنند پس باید دقت کنید که دقیقاً نیاز به چه مدل بریس پا دارید.

 

نکات مهم در خصوص بریس پا

یکی از سوالاتی که در خصوص ارتز پا پرسیده می شود اینکه آیا نیاز است این وسیله همیشه استفاده شود؟ تا حد امکان سعی کنید از ارتز پا استفاده کنید چون سبب می شود که تراز خوبی برای پای شما ایجاد شود و مانع از بازگشت مشکلات پا شود. در مورد دوام بریس پا نیز باید گفت که بسته به جنس و سبکی که دارد حداقل دو سال عملکرد خود را حفظ می کند. در مورد کودکان به دلیل عدم رعایت و تحرک زیاد معمولاً دوام یک ساله برای ارتز پا اعلام شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما