پروتز پنجه پا : نحوه ساخت و قیمت پنجه پا مصنوعی

پروتز پنجه پا : نحوه ساخت و قیمت پنجه پا مصنوعی

فهرست مطالب

معرفی پروتز پنجه پا

برخی از قطع عضو ها در قسمت پا و پنجه ی پا می باشد. در واقع در این قطع عضو، مفصل مچ پا سالم می باشد و فرد می تواند به راحتی از آن استفاده کند. با استفاده از پروتز پا افراد می توانند به راحتی راه بروند، کفش های مناسب و استاندارد را بپوشند و فعالیت های روزمره ی خود را با آن انجام دهند.

پروتز پنجه پا را می توان با استفاده از مواد مختلفی ساخت. از مهم ترین این مواد می توان به فیبر کربنی، چوب، فایبر گلاس، پلاستیک، تیتانیوم، اورتان و … اشاره کرد. پروتز پنجه پا انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد. با توجه به نقص عضو به صورت مادرزادی و یا حادثه، پزشک می تواند انواع مختلفی از پروتز پنجه پا را برای فرد تجویز کند. علاوه بر آن، فعالیت بیمار، سن او، وزن و … از مواردی هستند که در تعیین نوع پروتز پنجه پا بسیار تاثیرگذار می باشند.

پروتز پنجه پا

جهت مشاوره رایگان میتوانید در مورد انواع پروتز های پا مانند : پروتز کف پا، انگشت پا، پروتز های بالای زانو و…. با کلینیک ارتوپدی امین طب تماس حاصل فرمایید.

<< تماس با کلینیک امین طب>>

سطوح مختلف قطع عضو پا

عضو پا باید بتواند پروتز های طراحی شده برای قسمت های قطع شده پا را حمل کند تا قادر به حرکت باشد پس باید پروتز ها به صورت جزئی سفارشی سازی شده باشند ؛ این امر این امکان را به شما می‌دهد تا بایستید و راه بروید. سطح قطع عضو معمولاً توسط متخصص ارتوپدی و جراح در نظر گرفته می‌شود. اما با توجه به تناسب دراز مدت پروتز پنجه پا، عاقلانه‌تر است که قبل از انجام عمل قطع عضو با پزشک متخصص پروتز نیز مشورت شود.

دلایل استفاده از پروتز پنجه پا

افراد ممکن است بنا بر دلایل مختلف دچار این مشکل شده باشند. وجود این مشکل در افراد باعث می شود که راه رفتن و انجام فعالیت های روزمره برای آن ها سخت و دشوار شود به همین سبب آن ها در پی روشی برای رفع این مشکلات هستند. زمانی که شما پنجه ی پا خود را از دست داده باشید، نمی توانید به راحتی راه بروید و حتی نمی توانید تعادل لازم را داشته باشید. با وجود این مشکل شما ممکن است ناهنجاری های دیگری را نیز تجربه کنید. با استفاده از پروتز پنجه پا شما می توانید به راحتی راه بروید و زندگی عادی خود را سپری کنید.

علاوه بر مشکلات در راه رفتن و ایستادن، شرمندگی و احساس خجالت یکی از مهم ترین عواملی است که افراد را به سمت پروتز پنجه پا می کشاند. زیرا احساس شرم در جمع  باعث می شود که شما اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و از جمع فراری باشید اما با استفاده از پروتز پنجه پا شما به راحتی می توانید این احساس را از خود دور کنید.

استفاده از پروتز کف پا و پروتز انگشت پا فقط زمانی توصیه می‌‌شود که شرایط زیر محقق شده باشد:

  • زخم ناشی از قطع عضو به طور کامل بهبود یافته باشد.
  • مفصل مچ پا بتواند به خوبی وزن بدن را تحمل کند.
  • قسمت باقیمانده پا تثبیت شده باشد و بتواند وزن بدن را تحمل کند.

انواع پروتز پنجه پا

برای ساخت و طراحی پروتز پنجه پا می توان از طرح های مختلفی استفاده کرد. مهم ترین و کاربردی ترین آن ها شامل موارد زیر می شود.

پای غیر مفصلی

یکی از انواع پروتز پنجه پا، پای غیر مفصلی می باشد. افرادی که فعالیت کمی دارند، می توانند از این نوع استفاده کنند. توجه داشته باشید که در مراقبت های استاندارد از این نمونه استفاده نمی شود. اما پای غیر مفصلی مزایای مختص به خود را نیز دارا می باشد. کم هزینه بودن، ضدآب بودن،  مقاوم بودن و …  از مهم ترین مزایای این مورد به شمار می رود. از معایب آن نیز می توان به انعطاف ناپذیری، پاشنه ثابت، نداشتن قابلیت تنظیم و … اشاره کرد.

پای مفصلی و تک محور

یکی دیگر از انواع پروتز پنجه پا، پای مفصلی و تک محور می باشد. این پروتز به گونه ای طراحی می شود که فرد بتواند آن را راحت تر حرکت دهد و با وجود محور آن، پای خود را کمی بچرخاند. افرادی که فعالیت بیشتری دارند می توانند از این پای مصنوعی استفاده کنند.

پای مفصلی و چند محوری

این پای مصنوعی دارای چند محور است تا بیمار بتواند به راحتی پای خود را در جهات مختلف حرکت دهد و شباهت زیادی به پای طبیعی او داشته باشد. این پای مصنوعی، فشار وارد شده به پا را دریافت می کند و اجازه نمی دهد که اعضای بدن دچار خستگی شوند. این پروتز عملکرد بسیار بهتری دارد و در عین حال قیمت بالاتری نیز دارا می باشد.

<< جهت اطلاعات بیشتر حتما با کلینیک امین طب تماس حاصل فرمایید >>

2 دیدگاه ها

  • سلام
    من دیابتی هستم چند سالی هست از پای مصنوعی استفاده می کنم ولی خیلی سنگین هستش می خواستم پروتز های شما رو ببینم چی کار کنم

    • با سلام
      شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی با کلینیک با ما تماس بگیرید تا به راحتی اطلاعات لازم در اختیار شما قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما