پروتز پا – پای مصنوعی -قیمت پروتز پا

پروتز پا – پای مصنوعی -قیمت پروتز پا

فهرست مطالب

آشنایی با پروتز پا

افرادی که از قسمت پا، دچار قطع عضو هستند می توانند به وسیله ی تکنیک های پیشرفته و فناوری های بروز، توانایی خود را دوباره به دست آورند. در حال حاضر پروتز پا دقیقا مناسب افراد ساخته می شود تا شما بتوانید بهترین عملکرد را با آن ها داشته باشید. پروتز پا از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که می توان شامل پایین پا، پایلون یا همان ساق پا، سوکت،آستر و … باشد.

افرادی که به تازگی مشکل قطع عضو را دارند، می توانند بعد از چند روز یا چند هفته اقدام به گرفتن پروتز پا کنند. حتی افرادی که سالیان سال است از پای مصنوعی استفاده می کنند نیز می توانند این کار را انجام دهند تا به صورت بهتری زندگی خود را ادامه دهند.

افراد برای تجویز پروتز باید به پزشک مراجعه کنند تا آن ها بهترین نمونه از آن را با توجه به پای فرد بسازند. پزشک تعیین می کند که پروتز از چه قسمت هایی تشکیل شود و یا سوکت به چه صورت طراحی شود تا کارایی بیشتری داشته باشد. این تصمیمات به عهده ی پزشک و بیمار است تا فرد بتواند توانبخشی بهتری بعد از استفاده از پروتز پا داشته باشد.

پای مصنوعی

 

معرفی انواع پروتز پا

پروتز انواع مختلفی دارد که بیماران می توانند با توجه به شرایط خود یکی از آن ها را انتخاب کنند. انواع پروتز پا شامل موارد زیر می شود.

پروتز موقت

یکی از انواع پروتز پا، پروتز موقت می باشد که بیمار می تواند قبل از آمادگی کامل پا و عضو باقی مانده از آن، از پروتز موقت استفاده کند. این پروتز به راحتی قابل استفاده است و به بدن بیمار اجازه می دهد که به خوبی و در زمان مورد نیاز التیام یابد. در زمان استفاده از این پروتز، بیمار از جوراب پروتز و یا ژل لاینر نیز استفاده می کند تا پوست عضو باقی مانده دچار مشکل نشود. پروتز موقت یکی از مهم ترین انواع پروتز پا به شمار می رود و می توان آن را برای مدت طولانی مورد استفاده قرار داد.

بیماران زمانی که از این پروتز استفاده می کنند، آموزش های لازم برای راه رفتن با پروتز نهایی را یاد می گیرند. فیزیوتراپی های لازم نیز در زمان استفاده از پروتز موقت انجام می شود. به همین سبب استفاده از پروتز موقت بسیار مهم و ضروری می باشد. در طول زمان استفاده از پروتز موقت، عضو باقی مانده از پا، آنقدر تغییر سایز می دهد تا به اندازه ی نهایی برسد. زمانی که این اتفاق افتاد و بیمار نیز حالت ثابت و پایداری را به دست آورد، می توان از پروتز نهایی استفاده کرد.

پروتز نهایی

پروتز نهایی در واقع بهترین جایگزین برای عضو از دست رفته می باشد که هماهنگی بسیار زیادی با بدن فرد خواهد داشت. این پای مصنوعی نمی تواند جای عضو اصلی بدن را بگیرد اما با این حال می تواند تا حد زیادی، نیاز های بدن فرد را برطرف کند و به او در انجام فعالیت های روزانه کمک کند.

مرکز ساخت پروتز پا

اجزای مختلف در پروتز پا

پروتز پا برای افرادی که پای خود را از دست داده اند بسیار مهم و کاربردی است. این پروتز از قسمت های مختلفی تشکیل شده است تا فرد بتواند توانبخشی بهتری با آن داشته باشد. هر کدام از این اجزا وظیفه ی خاص خود را دارند و اهمیتشان بسیار زیاد است. مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شود.

سوکت

یکی از مهم ترین اجزای پروتز پا، سوکت می باشد. این جزء یک ظرف پلاستیکی است که باید قسمت های باقیمانده از پا درون آن قرار بگیرد. در زمان حرکت فشار و نیرو های مختلفی به پا وارد می شود، سوکت باعث می شود که تمام این نیرو به اندام باقیمانده وارد نشده و به پروتز منتقل شود و فرد در اثر حرکت آسیبی نبیند. این جزءکمک بسیاری زیادی به فرد می کند تا به وسیله ی پروتز پا راحت تر حرکت کند و فشار زیادی به او وارد نشود.

ضمائم و مفاصل

از دیگر اجزای پروتز می توان به ضمائم و مفاصل اشاره کرد. منظور از ضمائم همان پا می باشد و منظور از مفاصل نیز مچ پا، مفصل های ران، زانو و … است.

ماژول های اتصال

از دیگر قسمت ها و اجزای پروتز می توان به ماژول های اتصال اشاره کرد. این ماژول ها سوکت را به ضمائم و مفاصل به خوبی متصل می کند.

علاوه بر موارد بالا، ممکن است پروتز اجزای پیشرفته ی دیگری نیز داشته باشد که بیمار می تواند در انتخاب آن ها نظر دهد. به طور مثال برخی از پروتز ها در قسمت زانو و مچ توسط ریزپردازنده ها کنترل می شوند. اگر این عمل در پروتز انجام شود باعث کاهش فشار به ستون فقرات و کاهش مصرف انرژی می شود. به همین سبب می تواند راحت تر به کارهای روزمره خود ادامه دهد.

 

آشنایی با مراحل ساخت پروتز پا

افراد ممکن است از قسمت زیر زانو و یا بالای زانو دچار قطعی پا شده باشند. هر کدام از آن ها پروتز مخصوص به خود را لازم دارند. ساخت پروتز پا کاملا تخصصی است و باید زیر نظر پزشک های حرفه ای و فیزیوتراپ ها ساخته شود تا بتواند کارایی لازم را برای بیمار داشته باشد. مراحل ساخت پروتز پا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین سبب بیشتر قسمت های پروتز پا به صورت سفارشی و تنها به صورت اختصاصی ساخته می شود.

ساخت پروتز پا مصنوعی

  • یکی از ابتدایی ترین مراحل ساخت پروتز پا، ساخت مدل های دیجیتالی از اندام قطع شده می باشد. دقت و توجه زیاد در این مرحله بسیار مهم می باشد تا بتوان مدلی را طراحی کرد که به عضو قطع شده شباهت زیادی داشته باشد.
  • قالب گیری از دیگر مراحل ساخت پروتز پا به شمار می رود. پزشک می تواند با استفاده از گچ، قالبی مناسب پای قطع شده را بسازد. محل قرارگیری مفصل و تاندون ها، اندازه و طول اندام ها باید به خوبی اندازه گیری شود.
  • ساختن سوکت از دیگر مراحل ساخت پروتز پا می باشد که باید در انجام آن دقت بسیار زیادی کرد. برای این کار باید از یک ورق ترموپلاستیک استفاده کرد. برای ساخت سوکت باید این ورق را در ابتدا گرم کرد و آن را در قسمت بالایی قالب قرار داد. توجه کنید که این اقدامات در محفظه ی خلا انجام می شود. بعد از این کار، هوای بین قالب و ورق کشیده می شود و باعث می شود که ورق دچار شکستگی شود، و شکل قالب مربوطه را به خود بگیرد. با این روند، سوکت به راحتی ساخته می شود.
  • بعد از ساخت سوکت، حتما باید آن را روی بیمار آزمایش کنید تا از راحتی او با سوکت اطمینان حاصل کنید.
  • پروتز ها از قطعات پلاستیکی ، آلومینیومی و یا تیتانیوم ساخته می شود. هر کدام از این موارد می تواند روش ساخت متفاوتی داشته باشد. به طور مثال برای ساخت قطعات پلاستیکی باید، مواد پلاستیکی مذاب را درون قالب ها ریخته و با ایجاد خلا آن ها را شکل داد. در این صورت قطعات پلاستیکی مربوط به مراحل ساخت پروتز پا ساخته می شوند و می تواند در پروتز پا از آن ها استفاده کرد.

 

نکات مهم در مراحل ساخت پروتز پا

پای مصنوعی باید نیاز های افراد را برطرف کند به همین سبب باید در ساخت پروتز پا به موارد زیادی دقت شود از مهم ترین آن ها می توان به مواد سازنده پروتز، عملکرد مناسب آن، راحتی استفاده از آن، حرکت چند محوری و … اشاره کرد.

در زمان ساخت پروتز پا باید به میزان فعالیت افراد دقت شود تا از مواد متناسب در ساخت آن استفاده شود. علاوه بر آن افراد باید در زمان استفاده از آن احساس راحتی داشته باشند تا بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند. اگر افراد بتوانند با این پا، به راحتی راه بروند و یا فعالیت های روزمره خود را انجام دهند، فعالیت خود را بیشتر می کنند و رضایت بیشتری نیز خواهند داشت.

پروتز زیر زانو

<<آشنایی با پروتز زیر زانو>>

برخی از پروتز های پا به صورت چند محوری ساخته می شوند تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند.

 

پروتز تخصصی

محققان سعی می کنند که پروتز ها را همانند پای طبیعی انسان بسازند و تا حدی به این نتیجه رسیده اند. به همین سبب فرد می تواند به راحتی با پروتز پا، دوش بگیرد، آرام بدود، راه برود و بقیه ی کار های روزمره دیگر را انجام دهد. اما برخی از افراد انتظارات دیگری از این پروتز دارند و دوست دارند که بتوانند با آن ها به صورت مداوم با سرعت بدوند و یا در مسافت طولانی شنا کنند. این افراد می توانند به پروتز تخصصی روی آورند. زیرا پروتز های تخصص راحتی بیشتری به افراد می دهد و افراد می توانند کارهای بیشتری با آن ها انجام دهند.

 

عوامل تعیین کننده قیمت پروتز پا

قیمت این نوع پروتز به صورت ثابت بیان نمی شود و نمی توان قیمت مشخصی را برای آن تعیین کرد زیرا به عوامل مختلفی وابسته می باشد. از مهم ترین این عوامل می توان به سن فرد، جنس پروتز، شرایط جسمی فرد، میزان فعالیت افراد و … اشاره کرد. تمام این موارد در تعیین قیمت پروتز پا تاثیرگذار می باشند.

زمانی که شما در ابتدای کار به پروتزیست مراجعه می کنید تا از قیمت پروتز پا مطلع شوید، او تمام مراحل ساخت و هزینه های هر کدام از آن ها را برای شما بازگو می کند تا شما با داشتن اطلاعات کافی تصمیم به انجام آن بگیرید. البته باید در نظر بگیرید که این فرد قیمت ها را به صورت تقریبی به شما بیان خواهد کرد.

مشاوره در مورد قیمت پروتز پا:

با ما در ارتباط باشید

هزینه و قیمت پای مصنوعی 

همانطور که بیان کردیم، قیمت پروتز پا بسیار متغیر است و نمی توان میزان ثابتی را برای آن تعیین کرد. هر مرحله از ساخت پروتز پا هزینه ی مربوط به خود را دارد که قیمت بیشتر این مراحل طبق تعرفه است. این تعرفه توسط انجمن علمی پروتز و ارتوز تعیین شده است.

یکی ابتدایی ترین مراحل برای ساخت پروتز پا، ارزیابی و قالبگیری عضو باقی مانده می باشد. هزینه این مرحله توسط تعرفه از فرد بیمار گرفته می شود تا مراحل بعدی صورت بگیرد. اگر قالب گیری نیاز به ساخت چک سوکت داشته باشد، قیمت پای مصنوعی کمی بالاتر می رود که به فرد اطلاع داده خواهد شد.

پای مصنوعی

بیشتر بدانید : پروتز بالای زانو

انتخاب قطعات پروتز پا از مهم ترین قسمت ها برای تعیین قیمت پروتز پا می باشد. زیرا در این مرحله فرد و پزشک با توجه به نیاز بیمار، قطعات مختلفی از پروتز را انتخاب می کنند تا فرد بتواند فعالیت بیشتری داشته باشد و یا به صورت طبیعی تر به راه رفتن ادامه دهد. به هر میزان که فرد تمایل داشته باشد فعالیت بیشتری داشته باشد و یا اینکه کاملا به حالت عادی برگردد، باید هزینه ی بیشتری نیز پرداخت کند.

علاوه بر انتخاب قطعات پروتز پا، انتخاب برند شرکت های سازنده ی این قطعات نیز در تعیین قیمت پروتز پا تاثیرگذار خواهند بود. شرکت هایی مانند کالج پارک، اوسر و … از بهترین شرکت های سازنده قطعات پروتز پا به شمار می روند که می توانند قطعاتی با کیفیت و عملکرد بهتر را در اختیار شما قرار دهند.

در مراحل بعدی، پروتزیست، تنظیمات کلی و تکمیلی را روی پروتز پای فرد انجام می دهد و آموزش های لازم را برای استفاده از آن به بیمار خواهد داد. این آموزش ها و تنظیمات بسیار مهم هستند و می توانند به بیمار کمک زیادی بکنند. دستمزد پروتزیست طبق تعرفه تعیین شده است و به همان میزان دریافت خواهد کرد.

شما می توانید با انجام پروتز پا، دوباره به زندگی عادی خود برگردید و از راه رفتن و پیاده روی لذت ببرید. علاوه بر آن دیگر احساس شرمندگی و خجالت برای شما در زمان حضور در اجتماع وجود نخواهد داشت.

پروتز پا

طراحی، قالب گیری و ساخت پروتز پا مطابق با ساختار بدن فرد  مهم‌ترین گام‌هایی است که باید به آن توجه ویژه داشت. کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی امین طب، تولیدکننده و ارائه دهنده انواع پروتز پای مصنوعی با بهترین جنس و قیمت مناسب هستند.

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما