عمل پروتز زانو چگونه انجام می شود؟

عمل پروتز زانو چگونه انجام می شود؟

فهرست مطالب

جراحی تعویض زانو که با نام عمل پروتز زانو نیز شناخته می شود، یکی از روش های رفع مشکل ساییدگی زانو و درد ناشی از مشکلات زانوست. این عمل جراحی زمانی انجام می شود که عملکرد زانو مختل شده باشد و فرد نتواند به درستی از زانوی خود برای حرکت کردن استفاده کند.

پروتز زانو دارای بخش های مختلفی بوده و می تواند به طور کامل جایگزین مفصل زانو شود. استفاده از پروتز زانو، می تواند باعث برگرداندن بیمار به زندگی عادی شود. یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می آید این است که عمل پروتز زانو چگونه انجام می شود؟

به طور کلی برای انجام عمل پروتز زانو ابتدا می بایست که پزشک در مورد وضعیت زانو نظر بدهد. گاهی هیچ نیازی به جایگزینی مفصل زانو نیست و می توان از روش های بهتر برای درمان مشکلات زانو استفاده کرد.

در هر صورت اطلاع از پروسه انجام عمل جراحی جایگزینی مفصل زانو و اقداماتی که قبل و بعد از عمل انجام می شوند، می تواند به شما برای کاهش استرس ناشی از این عمل کمک کند. پس با ما همراه باشید تا به سوال «عمل پروتز زانو چگونه انجام می شود؟» پاسخ دهیم.

 

جهت مشاوره رایگان در خصوص عمل پروتز زانو با ما تماس بگیرید

عمل پروتز زانو

<<بیشتر بخوانید :قیمت پروتز پا – پای مصنوعی >>

عمل پروتز زانو چگونه انجام می شود؟

عمل پروتز زانو چگونه انجام می شود؟ این عمل جراحی در بیمارستان و طی یک پروسه بیهوشی کامل انجام خواهد شد. برای انجام عمل پروتز زانو، نیاز به خرید یک پروتز زانوی باکیفیت برای جایگزینی با مفصل زانو است. اگرچه پروسه انجام عمل پروتز زانو کاری پیچیده و تخصصی است و به بیمار مربوط نمی شود. اما اینکه برای انجام این عمل نیاز به انجام چه کارهایی قبل و بعد از جراحی دارید، بسیار حائز اهمیت است. پس با ما در ادامه همراه باشید تا به پاسخ سوال عمر پروتز زانو چگونه انجام می شود؟ برسید.

اقدامات قبل از انجام عمل پروتز زانو

قبل از انجام عمل پروتز زانو لازم است که یک پزشک مناسب را برای جایگزینی مفصل زانو انتخاب کنید. در این زمان پزشک موظف است که به هر سوالی در مورد این عمل جراحی پاسخ دهد. قبل از انجام این عمل جراحی، نیاز است که یک فرم رضایتنامه را برای انجام این عمل جراحی امضا کنید.

تاریخچه کامل پزشکی شما از جمله داروهای مصرفی، بیماری های پیش زمینه ای و … باید به طور کامل قبل از انجام عمل پروتز زانو بررسی شوند. ممکن است پزشک از شما درخواست کند تا یک سری آزمایش های تشخیصی را قبل از شروع عمل پروتز زانو بدهید تا تمامی جوانب عمل جراحی بررسی شوند.

هر گونه حساسیت دارویی و غیر دارویی باید در پرونده پزشکی شما درج شود. بنابراین، اگر به برخی از مواد حساسیت دارید، حتما آن را با پزشک و پرستار در میان بگذارید. در صورت نیاز به مصرف داروهای مختلف، با پزشک خود مشورت کنید. گاهی نیاز است که قبل از انجام عمل جراحی مصرف برخی از داروها قطع شوند. معمولا 8 ساعت قبل از انجام عمل جراحی، نیاز است که بیمار هیچ گونه غذایی مصرف نکند. رعایت این موضوع برای بیهوشی در حین انجام عمل پروتز زانو ضروری است.

عمل پروتز زانو

خدمات کلینیک ارتوپدی فنی امین طب

اقدامات انجام شده در حین عمل پروتز زانو

برای انجام عمل پروتز زانو، باید در بیمارستان بستری شوید. انتخاب بیمارستان بسته به محل کار پزشک شما، متفاوت خواهد بود. جراحی تعویض مفصل زانو پس از بیهوشی کامل شما انجام می شود. برای اینکه دقیق تر با اقدامات انجام شده در حین عمل پروتز زانو آشنا شوید، با ما همراه باشید:

  1. در ابتدا از شما درخواست می شود تا لباس خود را در بیاورید و لباس مخصوص بیمارستان را بپوشید.
  2. ممکن است یک سیستم تزریق وریدی برای شما متصل شود تا مواد تزریقی به راحتی به بدن شما تزریق گردند.
  3. روی میز اتاق عمل قرار خواهید گرفت.
  4. در این زمان ممکن است یک کاتتر ادراری یا همان سوند پزشکی برای شما نصب گردد.
  5. در صورتی که در محل جراحی، موهای زائد وجود داشته باشند؛ لازم است که کوتاه شوند.
  6. متخصص بیهوشی به طور دقیق و منظم ضربان قلب، فشار خون، تنفس و سطح اکسیژن خون شما را بررسی می کند.
  7. پوست زانو با یک محلول ضد عفونی کننده پاک می گردد. سپس، پزشک یک برش در ناحیه زانو ایجاد خواهد کرد.
  8. سطوح آسیب دیده زانو از مفصل زانو برداشته می شود. روش های دقیقی برای برش دادن زانو وجود دارند که باید توسط پزشک انجام شوند. پس از خارج کردن مفصل زانو لازم است که پروتز زانو در محل مورد نظر نصب گردد. برای جایگزینی مفصل زانو روش های مختلفی وجود دارد که پزشک بسته به مهارت و نوع عمل جراحی، هر یک از این روش ها را استفاده می کند.

نکته بسیار مهم: یک پروتز زانو از سه جزء مختلف تشکیل شده است. اولین جزء تیبیا است که در بالای استخوان ساق نصب می شود. دومین جزء فمور است که در استخوان ران نصب می شود و سومین جزء نیز کشکک است که می تواند در کاسه زیرین زانو نصب گردد.

برش ایجاد شده در ناحیه زانو با بخیه بسته خواهد شد و در نهایت یک باند یا پانسمان استریل در محل قرار داده خواهد شد.

عمل پروتز زانو

<<مشکلات رایج بعد از گذاشتن پروتز پا>>

اقدامات بعد از انجام عمل جایگزینی مفصل زانو

اقدامات بعد از انجام عمل جایگزینی مفصل زانو به دو بخش اقدامات در بیمارستان و اقدامات در خانه تقسیم بندی می شوند.

در بیمارستان

  • پس از انجام عمل جراحی جایگزینی مفصل زانو، بیمار به اتاق ریکاوری برده خواهد شد تا فشار خون و نبض و تنفس آن کنترل شود.
  • سپس، بیمار به اتاق بستری انتقال داده می شود و معمولا چند روز برای بهبود وضعیت خود در بیمارستان می ماند.
  • در حین بستری بودن در بیمارستان، ممکن است داروهای ضد درد و ضد تورم و التهاب به بیمار داده شود تا شرایط بیمار کنترل گردد.

در خانه

  • با توجه به دستورالعمل های داده شده توسط پزشک، باید به حمام بروید و محل جراحی را تمیز و خشک نگه دارید.
  • در صورت نیاز در هر بازه زمانی که پزشک تعیین کرده است، نزد وی بروید تا وضعیت پروتز زانوی شما بررسی گردد.
  • برای کاهش تورم در زانو می توانید پاهای خود را بالا قرار دهید و یا روی زانو یخ بگذارید.
  • از داروهای مناسب برای رفع درد و التهاب استفاده کنید. معمولا پزشکان برای کاهش خطر لخته شدن خون به بیماران آسپرین تجویز می کنند.

عمل پروتز زانو

برای دریافت نوبت کلیک کنید

چه زمانی باید با پزشک صحبت کنیم؟

به طور کلی، پروسه انجام عمل پروتز زانو کاری زمان بر و پیچیده نیست. اما ممکن است بعد از عمل جراحی، یک سری عوارض را در خود مشاهده کنید که طبیعی نیستند. در صورت مشاهده این علائم پس از انجام عمل، بهتر است که در کوتاه ترین زمان ممکن نزد پزشک خود بروید.

  • تب
  • قرمزی، تورم، خونریزی یا سایر ترشحات از محل جراحی
  • افزایش درد در اطراف محل برش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما