خصوصیات بهترین پروتز اندام

خصوصیات بهترین پروتز اندام

فهرست مطالب

خصوصیات بهترین پروتز اندام

اجزای پروتز شامل سوکت، سیستم تعلیق و کنترل، مفاصل و زائده است. گزینه های مختلفی برای پروتزها وجود دارد، اما هدف همه گزینه های پروتز اندام مختلف دستیابی به یک تناسب پایدار و راحت برای حداکثر عملکرد است. متخصص پروتز (متخصصی که پروتزها را طراحی، جاسازی، ساخت و تنظیم می کند) به افراد کمک می کند تا نوع پروتز و گزینه های مورد نیاز خود را برای دستیابی به اهداف خود انتخاب کنند. به عنوان مثال، پروتزها را می توان برای تحرک عمومی روزانه، برای فعالیت های خاص مانند شنا، یا برای ورزش های پر تاثیر و رقابتی مانند دویدن طراحی کرد. توانایی های فیزیکی و شناختی فرد و تحمل وزن، در انتخاب اولیه اجزای پروتز اندام مختلف، مهم است.

پروتزهای اندام اسکلتی بیرونی یا اندواسکلتی

پروتزهای اسکلتی بیرونی دارای یک پوسته پلاستیکی یا فلزی سخت بیرونی به شکل اندام هستند. آنها به طور دائم ثابت هستند و قابل تنظیم نیستند. پروتز اندام اسکلتی بیرونی دوام بیشتری دارند و ممکن است توسط افرادی که کار فیزیکی انجام می دهند یا در محیط های خشن هستند که می تواند به پروتز آسیب برساند، ترجیح داده شود.

پروتز اندام اسکلتی درونی ساختار اسکلتی داخلی مرکزی دارند و قابل تنظیم هستند، اما دوام کمتری دارند. سیستم اندواسکلتی اغلب با یک ماده نرم به شکل اندام و یک پوست مصنوعی پوشیده شده است.

<< جهت مشاوره با ما در ارتباط باشید >>

پروتز دست

پروتزهای اندام فوقانی

دست اهمیت روانی اجتماعی دارد. قطع عضو می تواند بر ادراک و یا هویت فرد تأثیر بگذارد و بر روابط و شغل نیر تأثیرگذار است. مشاوره روانشناسی می تواند به فرد کمک کند تا با آن مقابله کند. ارائه عملکرد مطلوب برای فعالیت های روزانه عمومی و برای فعالیت های خاص مورد نیاز است.

انواع  پروتز اندام فوقانی

5 نوع کلی پروتز اندام فوقانی وجود دارد:

  • پروتزهای غیرفعال
  • پروتزهای بدن
  • پروتزهای میوالکتریک با نیروی خارجی
  • پروتزهای هیبریدی
  • پروتزهای خاص فعالیت

پروتزهای غیرفعال به تعادل، تثبیت اشیا (مانند نگه داشتن کاغذ هنگام نوشتن) و فعالیت های تفریحی/حرفه ای کمک می کنند. آنها مانند اندام طبیعی به نظر می رسند و سبک ترین و ارزان ترین هستند، اما حرکت فعال دست و مفاصل را فراهم نمی کنند.

پروتزهای بدنه:

رایج ترین هستند، زیرا قیمت کمتری دارند، دوام بیشتری دارند و نیاز به نگهداری کمتری دارند. یک سیستم کابل بند، پروتز را روی آن نگه می دارد و از حرکت تیغه شانه و بازوی فرد برای کارکردن قلاب، دست و یا مفصل آرنج استفاده می کند. برخی از سیستم ها از بازوی مخالف برای راه اندازی یک عملکرد خاص استفاده می کنند. یک سر بند، بازوی مقابل را در زیر بغل احاطه می کند و سر دیگر به کابلی متصل می شود که دستگاه ترمینال را کنترل می کند (قلاب، دست یا دستگاه ویژه برای عملکرد خاص). افرادی که درگیر کار فیزیکی هستند معمولاً این نوع را دوست دارند.

protez

پروتزهای میوالکتریک:

با نیروی خارجی حرکت فعال دست و مفاصل را بدون نیاز به حرکت شانه یا بدن انجام می دهند. حسگرها و سایر ورودی‌ها از حرکت ماهیچه‌ای باقیمانده اندام یا قسمت فوقانی بدن، محرک‌های برقی را کنترل می‌کنند که نسبت به پروتزهای دارای نیروی بدن، نیروی گیرایی بیشتری را ارائه می‌دهند.

پروتز دست

پروتزهای هیبریدی:

معمولاً برای قطع عضو در سطوح بالاتر اندام فوقانی استفاده می شوند. آنها ویژگی های خاصی از قدرت بدن و قدرت میوالکتریک را ترکیب می کنند. به عنوان مثال، یک آرنج با نیروی بدن ممکن است با یک دست یا دستگاه ترمینال با نیروی خارجی ترکیب شود.

پروتزهای مخصوص فعالیت:

برای افرادی هستند که در فعالیت هایی شرکت می کنند که می تواند به اندام باقیمانده یا پروتز روزانه آسیب برساند یا زمانی که پروتز روزمره به طور موثر عمل نمی کند. این پروتزها اغلب شامل یک رابط طراحی تخصصی، سوکت، سیستم تعلیق و دستگاه پایانه هستند. دستگاه‌های پایانه مخصوص فعالیت می‌توانند به فرد اجازه دهند چکش و سایر ابزارها، چوب گلف یا چوب بیسبال را بگیرد یا دستکش بیسبال را در دست بگیرد. دیگران در فعالیت های خاص مختلف (مثلاً شنا یا ماهیگیری) کمک می کنند. این پروتزها می توانند غیرفعال باشند یا توسط فرد قطع عضو کنترل شوند.

پای مصنوعی

انواع پروتز بالای زانو

پروتزهای اندام تحتانی

متغیرها و گزینه های زیادی برای پروتز اندام تحتانی وجود دارد. 350 سیستم مختلف پا / مچ پا و 200 زانوی مختلف وجود دارد. پزشک و متخصص پروتز اجزای مختلف مفصل و پا را ارزیابی می کنند تا تعیین کنند که کدامیک تعادل، ایمنی، عملکرد و کارایی راه رفتن بهینه را فراهم می کنند.

اکثر پروتزهای اندام تحتانی به دلیل قابل تنظیم بودن، اندوسکلتی هستند.

3 نوع کلی پروتز اندام تحتانی وجود دارد:

  • سیستم های مصنوعی مچ پا و پا
  • سیستم های زانوی مصنوعی
  • سیستم های پا و زانوی مصنوعی مخصوص ورزش

پروتز پنجه پا

<< بیشتر بدانید : انواع پروتز پا>>

سیستم های مصنوعی مچ پا و پا:

ممکن است شامل یک سیستم هیدرولیک باشد که نیروهای ضربه را کاهش می دهد. برخی به طور خودکار با تغییرات سرعت راه رفتن تنظیم می شوند. سیستم‌های مچ پا/پا با کنترل میکروپروسسور عملکرد را در زمان واقعی بر اساس ورودی کاربر و یا شرایط محیطی تنظیم می‌کنند. برخی مکانیسم ها منفعل هستند.

برخی دیگر نیروی محرکه فعال را فراهم می کنند که انرژی مورد نیاز برای راه رفتن را تا حد زیادی کاهش می دهد. چرخش محوری یا افقی از دست رفته در اثر قطع عضو در بالای مچ پا را می توان با یک واحد پیچشی اسکلتی درونی جایگزین کرد. این ویژگی مخصوصاً برای موقعیت‌هایی مفید است که در آن اندام هنگام تحمل وزن نیاز به پیچ خوردن دارد، مانند هنگام بازی گلف.

افرادی که دوست دارند کفش هایی با ارتفاع پاشنه متفاوت بپوشند (گاهی کفش های کتانی یا تخت و گاهی چکمه های کابویی یا کفش پاشنه بلند می پوشند) می توانند مچ پا مصنوعی را انتخاب کنند که با ارتفاع های مختلف تنظیم می شود.

سیستم‌های زانو مصنوعی:

شامل سیستم‌های غیرفعال با انرژی بدن با مفصل تک یا چند محوره است. سیستم‌های زانو کنترل‌شده با میکروپروسسور میزان تلاشی را که افراد در حین راه رفتن نیاز دارند کاهش می‌دهند و ایمنی و کنترل پایداری زانوی مصنوعی را کاهش می‌دهند و خطر افتادن را کاهش می‌دهند.

نصب پای مصنوعی

سیستم های پا و زانو مصنوعی مخصوص

ورزش به افراد کمک می کند تا به بالاترین سطح عملکرد فیزیکی دست یابند. برخی از سیستم ها برای چندین فعالیت ورزشی و تفریحی موثر هستند. برخی دیگر برای رویدادهای خاص (مانند دوی سرعت، دویدن در مسافت های طولانی، اسکی یا شنا) طراحی شده اند. دویدن برای افراد قطع عضو بالای زانو، چالش برانگیزتر از افراد قطع عضو زیر زانو است. سوکت و سیستم تعلیق برای ورزشکاران بسیار مهم است.

برای مشاوره و ساخت بهترین انواع پروتز اندام، همکاران ما در مرکز ارتوپدی فنی امین طب در خدمت شما هستند.

با ما تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما