آشنایی با پروتز زیر زانو

آشنایی با پروتز زیر زانو

فهرست مطالب

آشنایی با پروتز پا زیر زانو

بسیاری از افراد ممکن است در تصادف، بیماری، آتش سوزی و موارد مشابه، قسمتی از پای خود را در قسمت زیر زانو از دست بدهند. اگر زانوی شما سالم باشد شما می توانید به راحتی با پروتز پا زیر زانو، عملکرد حرکتی پای خود را به دست آورید. زانو با قسمت ران پا هماهنگی دارد و با وجود سالم ماندن زانو، استفاده از پروتز راحت تر خواهد بود.

افراد ممکن است بنا بر دیابت، عفونت در بدن، تومور، تصادف و … دچار این مشکل شوند. در گذشته افراد دیگر نمی توانستند به راحتی به زندگی عادی برگردند. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، افراد می توانند با پروتز پا زیر زانو به راحتی به راه رفتن عادی خود برگردند.

برای ساخت و طراحی انواع پروتز پا زیر زانو، پزشک و متخصص به نکات مختلفی توجه می کند. به طور مثال او به وضعیت کلی بدن بیمار، سن، شغل و فعالیت بدنی، مدل راه رفتن و … توجه می کند تا بتواند بهترین پروتز را برای او طراحی کند.

پای مصنوعی

ساخت پروتز پا زیر زانو

افرادی که قطع عضو در قسمت زیر زانو هستند، باید در ابتدا از پروتز های آماده استفاده کنند. زیرا بعد از قطع عضو، باقیمانده عضو ممکن است تغییر سایز داشته باشد. به همین سبب بهتر است در ابتدای امر از پروتز آماده استفاده کرد تا شکل و اندازه ی عضو باقیمانده ثابت بماند. این پروتز های آماده محکم و بسیار قوی هستند وانعطاف پذیری بالایی نیز دارند. بهتر است این پروتز ها چند ماه استفاده شود.

 قسمت های مختلف پروتز پا زیر زانو

هر پروتز پا از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که فرد می تواند با استفاده از آن ها، راه برود و بدون کمک قدم بزند. قسمت های مختلف پروتز پا زیر زانو شامل موارد زیادی می شود که اصلی ترین آن ها به صورت زیر می باشند.

پروتز های زیر زانو

سوکت زیر زانو

یکی از مهم ترین قسمت های مختلف پروتز پا زیر زانو، سوکت زیر زانو می باشد. سوکت در واقع به عضو باقی مانده پا متصل می شود و وظیفه دارد که فشار وارده به عضو باقی مانده را به صورت یکسان پخش کند تا فرد دچار آزار و اذیت نشود. این سوکت ها لایه های انعطاف پذیر و نرمی دارند که برای محافظت از پوست تعبیه شده است.

سیستم تعلیق

یکی دیگر از اصلی ترین قسمت های مختلف پروتز پا زیر زانو، سیستم تعلیق می باشد. بهترین و اصلی ترین نمونه ی سیستم تعلیق، ساکشن می باشد. در این سیستم تعلیق، از حلقه های هم مرکز و سوپاپ یک طرفه استفاده می شود تا پروتز بتواند به خوبی وظیفه ی خود را انجام دهد. علاوه بر ساکشن، بیماران می توانند از سیستم تعلیق دیستال نیز استفاده کنند. انتخاب سیستم تعلیق با مشورت بیمار و پزشک انجام می شود.

این دو مورد از مهم ترین قسمت های مختلف پروتز پا زیر زانو به شمار می روند که باید حتما با مشورت پزشک انتخاب شوند.

قطع عضو پای افراد از زیر زانو، می تواند از قسمت های مختلفی صورت گرفته باشد. به طور مثال پای افراد می تواند از بالای زانو، مچ پا، پنجه پا، انگشت پا و … قطع شده باشد. هر کدام از این موارد پروتز پای مخصوص به خود را دارد که از قسمت های مختلفی نیز تشکیل می شود.

طراحی و ساخت پروتز پا زیر زانو راحت تر از پروتز پا بالای زانو است. بیمار نیز راحت تر می تواند با این پروتز کنار آید چون زانو وجود دارد و فرد لازم نیست نیروی زیادی برای استفاده از آن به خرج دهد.

 

راه رفتن با پروتز پا زیر زانو

بیشتر افرادی که با مشکل قطع عضو از زیر زانو روبرو هستند، عمل پروتز پا زیر زانو را انجام می دهند. زیرا این عمل می تواند راه رفتن افراد را تا حدود زیادی به شکل عادی برگرداند. برای نتیجه ی بهتر از عمل پروتز پا زیر زانو و به خوبی راه رفتن با آن باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید.

زمانی که پروتز پا زیر زانو را روی عضو باقیمانده نصب می کنید، باید برای راه رفتن صبور باشید. زیرا استفاده از آن و راه رفتن به وسیله ی آن نیاز به صبر و شکیبایی دارد. برای نتیجه ی سریع تر باید به فیزیوتراپ مراجعه کنید تا با کمک تمرین های او بتوانید راه رفتن با پروتز پا زیر زانو را به خوبی آموزش ببینید.

توجه داشته باشید که زمان بهبود شما با دیگری کاملا متفاوت است. زیرا قدرت بدنی هر فرد با دیگری بسیار متفاوت است. در نتیجه هیچگاه خود را با دیگران مقایسه نکنید و سعی کنید با توجه به توصیه های پزشک روند بهبودی را با آرامش کامل کنید.

اصولا افرادی که تازه عمل پروتز پا زیر زانو را انجام می دهند باید در ابتدای کار از صندلی چرخدار و واکر استفاده کنند تا کم کم بتوانند نحوه ی راه رفتن با پروتز را آموزش ببیند و بتوانند به راحتی تعادل خود را حفظ کنند.

در ابتدای راه رفتن با پروتز های پا زیر زانو استفاده از توصیه های پزشک و رعایت نکات ایمنی را حتما جدی بگیرید تا از مشکلاتی که ممکن است در روند کار تأثیر منفی داشته باشد در امان باشید. برخی از نکات مهم در هنگام استفاده از پای مصنوعی عبارت است از :

  • شروع گام‌برداشتن: هنگامی که ایستاده اید و قصد قدم برداشتن را دارید حتما با استفاده از پای سالم قدم برداشتن خود را شروع کنید. همیشه با پای سالم قدم بردارید.
  • پایین‌رفتن و بالا رفتن از پله‌ها: برای پایین‌رفتن از پله‌ها ابتدا پای پروتزی خود را پایین‌بیاورید و سپس پای سالم را بگذارید. به عبارتی دیگر برای پایین‌رفتن از پله‌ها از پای مصنوعی خود شروع‌کنید.
    در مقابل برای بالا رفتن از پله ابتدا با پای سالم خود شروع شروع و بعد از آن پای مصنوعی خود را بالا ببرید. تا نیروی کمتری به پای آسیب دیده وارد شود و هرچه سریعتر بهبودی کامل حاصل گردد.

برای نگهداری و مراقبت از عضو باقیمانده و پروتز ساخته شده بهتر است هر شب آن را به خوبی بشویید. از جوراب های تمیز برای پوشیدن روی پروتز استفاده کنید، زیرا جوراب های کثیف می تواند عفونت و ویروس را به عضو باقیمانده شما برساند و باعث بروز مشکل شود. علاوه بر آن اگر می خواهید از لوسیون استفاده کنید، آن را برای آخر شب بگذارید تا به خوبی جذب پوست شود.

پای مصنوعی

<< بیشتر بدانید : همه چیز در مورد پای مصنوعی >>

با استفاده از فزیوتراپی در روند راه رفتن با پروتز پا زیر زانو سرعت ببخشید

زمانی فرد دچار قطع عضو و یا آسیب دیدگی عضلات و بافت قسمت های مختلف بدن می شود، استفاده از پروتز یکی از تکنو لوژی های بسیار خوب جهت رفع مشکلات پیش آمده می باشد. یکی از انواع روش های نصب پروتز که از امروزه بسیار رونق پیدا کرده است، پروتز پا زیر زانو به شمار می رود.

بهترین راه برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی برای راه رفتن با پروتز در زیر زانو پس از نصب آن مراجعه به متخصصان فیزیوتراپ است. در اوایل نصب پروتز ممکن است پزشک توصیه کند از وسایل کمکی مانند واکر و در مواردی مانند نصب پروتز در بالای زانو از ویلچر استفاده کنید. توصیه های پزشک همیشه باعث سرعت بخشیدن در روند بهبودی بیمار میشود.

قیمت پروتز پا زیر زانو

قیمت پروتز پا به عوامل زیادی بستگی‌دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • نوع پروتز انتخابی
  • جنس مواد سازنده پروتز
  • وجود ویژگی‌های سفارشی خاص از جمله ضدآب‌ بودن پروتز

طراحی، قالب گیری و ساخت پروتز پا مطابق با ساختار بدن فرد  مهم‌ترین گام‌هایی است که باید به آن توجه ویژه داشت. کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی امین طب، تولیدکننده و ارائه دهنده انواع پروتز پای مصنوعی با بهترین جنس و قیمت مناسب هستند.

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

این مجموعه جهت تسهیل در روند درمان و رفاه حال بیمارانی که قادر به مراجعه حضوری نمی باشند، آماده ارائه خدامت درمانی اعم از مشاوره ارتوپدی فنی، معاینه، ارزیابی و اندازه گیری در بیمارستان و منزل و مراکز درمانی نیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما