پروتز سیلیکونی دست و پا

پروتز سیلیکونی دست و پا

فهرست مطالب

پروتز سیلیکونی امروزه در صنعت پزشکی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. متاسفانه قطع عضو یکی از دردناک ترین و آزاردهنده ترین اتفاقاتی می باشد که ممکن است برای افراد مختلف رخ دهد. در زمان های گذشته راهی برای جبران قطع عضو وجود نداشت و افراد مجبور بودند با نقص خود سازگار شوند و به زندگی با آن عادت کنند.

اما خوشبختانه امروزه استفاده از پروتز سیلیکونی دست و پا به راحتی می تواند این قطع عضو را جبران نموده و ظاهر طبیعی اعضای بدن را نیز حفظ نماید.

افرادی که دچار این مشکل می شوند معمولا اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و به شدت دچار مشکلات روحی می شوند. پروتزهای سیلیکونی با ظاهر طبیعی که دارند می توانند این مشکل را بپوشانند و به تقویت روحیه فرد نیز کمک کنند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با انواع پروتز سیلیکونی دست و پا به طور کامل آشنا کنیم.

پروتز سیلیکونی دست و پا

📌 خدمات درمانی کلینیک امین طب در دو دپارتمان اصلی دپارتمان ارتوز شامل کلیه وسائل کمکی و دپارتمان پروتز شامل کلیه اندام مصنوعی صورت می گیرد، که در ابتدا طی جلسه مشاوره، نیاز های بیمار بررسی و ارزیابی خواهد شد.

🔹 برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه پروتز سیلیکونی دست و پا با ما در تماس باشید 🔹

پروتز سیلیکونی دست و پا چیست؟

انواع پروتز سیلیکونی یکی از معتبرترین و قابل قبول ترین پروتزهایی هستند که در قطع عضو فالانژ دیستال عملکرد دارند. استفاده از این پروتزها می تواند ظاهر و عملکرد طبیعی قسمت آسیب دیده را حفظ نماید. از طرفی پروتزهای سیلیکونی علاوه بر زیبایی، حساسیت کمتری نیز ایجاد می کنند.

استفاده نمودن از این پروتزها می تواند توانایی حرکتی بیمار را بازیابی نماید. بنابراین افرادی که پس از قطع عضو از این پروتزها استفاده می کنند می توانند به راحتی فعالیت های روزمره خود را انجام دهند. پروتزهای سیلیکونی را با توجه به محل قرارگیری آن ها می توان به صورت مصنوعی و یا زیبایی مورد استفاده قرار داد.

پروتز سیلیکونی دست و پا به طور مستقیم با بدن فرد بیمار برخورد دارند. بنابراین باید ساختاری داشته باشند که با زیست انسان کاملا سازگار باشد. قسمت های باریکی از پروتزها روی اندام باقی مانده از عضو قطع شده قرار می گیرند که منجر به جذب فشار می شوند. این قسمت ها فشار ناشی از پروتز و وزن اضافی آن روی بدن را جذب می نمایند.

سیلیکون ها به دلیل اینکه از خواص بی نظیری برخوردار می باشند بهترین انتخاب برای ساخت پروتزها هستند. از مهم ترین ویژگی های سیلیکون ها می توان به سازگاری با محیط زیست، اینرسی شیمیایی و دوروم های گسترده نرم تا سخت اشاره نمود. از طرفی پروتزهای سیلیکونی توانایی بسیار بالایی در پیوند با لایه های مختلف در دماهای متنوع دارند.

Community Verified icon

مزایای استفاده از پروتز سیلیکونی دست و پا

پروتز سیلیکونی دست و پا از بهترین و محبوب ترین پروتزهای مورد استفاده در مصارف پزشکی می باشند. البته پروتزهای دیگری نیز وجود دارند که از هزینه مقرون به صرفه تری برخوردار هستند.

با این وجود به دلیل کیفیت و سازگاری بالای پروتزهای سیلیکونی و مزایای فوق العاده آن ها اکثر پزشکان استفاده از آن ها را توصیه می نمایند. به طور کلی از مهم ترین مزایای پروتزهای سیلیکونی دست و پا می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • پروتز سیلیکونی دست و پا نسبت به پروتزهای فلز و اکرولیک از ظاهر زیبا و طبیعی تری برخوردار هستند.
  • با توجه به انعطاف پذیری سیلیکون می تواند ارتباط مناسبی با استخوان قسمت مورد نظر ایجاد نماید.
  • در جراحی کرانیوپلاستی نیز می توان برای صرفه جویی در زمان از پروتز سیلیکونی استفاده نمود.
  • استریل بودن، سازگاری بالا با محیط زیست، عدم مغناطیسی بودن و همچنین ماندگاری بالا از دیگر مزایای پروتز سیلیکونی دست و پا می باشند.
  • خلوص سیلیکون در این پروتزها در کنار شفافیت بالا در مقابل اشعه ایکس نیز جزو مزایای پروتز سیلیکونی محسوب می شوند.
  • هدایت حرارتی کم سیلیکون های پزشکی و همچنین دوام بالای آن ها موجب شده تا انتخاب بسیار مناسبی برای ساخت پروتزهای پزشکی باشند.
  • پروتز سیلیکونی به راحتی عملکرد بیمار و بازگشت او به دنیای پیش از قطع عضو کمک می کند.
  • از طرفی لبه های سوکت نازک بوده و به همین دلیل قرار گیری پروتز موجب ناراحتی و اذیت شدن بیمار نمی گردد.
  • ساختار پروتز سیلیکونی به گونه ای می باشد که پوست به راحتی آن را تحمل می کند.
  • مراقبت و همچنین نگهداری راحت پروتز سیلیکونی از دیگر مزایای آن می باشد.

انواع پروتزهای سیلیکونی

مزایای استفاده از پروتز سیلیکونی دست و پا 👈 کلینیک امین طب

انواع پروتزهای سیلیکونی

پروتز سیلیکونی از انواع مختلفی برخوردار است که با توجه به محل استفاده از آن ها می تواند مناسب ترین پروتز را انتخاب نمود. به طور کلی هر نوع سیلیکون را می توان برای کاربرد مشخصی مورد استفاده قرار داد.

سیلیکون های مورد استفاده در ساخت پروتزها معمولا لاستیک با مقاومت بسیار بالا می باشند که آن ها را HCR نیز می گویند. پروتزهای سیلیکونی با توجه به کاربرد و ویژگی آن ها نیز به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که عبارتند از:

  • پروتزهای سیلیکونی با عملکرد منفعل: این نوع پروتز سیلیکونی دست و پا به صورت سفارشی ساخته می شود. پروتزهای زیبایی که به منظور زیبایی دست و پای قطع شده استفاده می شوند دارای انگشت های ثابت هستند. بنابراین تنها جنبه زیبایی دارند و نمی توان از انگشت های آن ها استفاده نمود. اما در داخل پروتزهای سفارشی از سیم های مسی استفاده می شود که منجر به عملکرد طبیعی تر انگشت ها می گردد. این پروتزها معمولا از پرکاربردترین نوع پروتزهای سیلیکونی برای دست و پا می باشند.
  • پروتز سیلیکونی فک و صورت: این پروتزها همانطور که از نامشان مشخص است بیشتر برای فک و صورت مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی که بخشی از صورت خود را از دست داده اند و نمی توانند در جامعه حضور پیدا کنند، می توانند با استفاده از این پروتزها اعضای طبیعی چهره خود را بازیابی کنند.

هزینه پروتز سیلیکونی دست و پا

Silicone hand and foot prosthesis

اهمیت استفاده از انواع پروتزهای سیلیکونی

پروتز سیلیکونی دست و پا علاوه بر زیبایی به منظور بهبود عملکردی فرد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از مواقع قطع عضو دست و پا می تواند عملکرد و زندگی روزمره فرد را به شدت دچار اختلال نماید. با توجه به این موضوع طراحی و ساخت پروتزهای سیلیکونی با هدف زیبایی و بازیابی عملکرد عضو نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

از طرفی پروتزهایی که از جنس سیلیکون ساخته می شوند با بدن انسان سازگاری بسیار بالایی دارند و تطبیق پذیر با بافت های انسانی می باشند. به همین دلیل احتمال پس زدن پروتز توسط بدن بیمار نسبت به سایز پروتزها بسیار اندک است.

کیفیت بالای پروتزهای سیلیکونی نیز موجب می شود تا افراد بتوانند برای مدت زمان طولانی تری از پروتزها استفاده نمایند. به همین دلیل این پروتزها نسبت به دیگر پروتزها دیرتر به تعویض نیاز پیدا می کنند.

بهترین و محبوب ترین پروتزها
بیشتر بخوانید : خصوصیات بهترین پروتز اندام

نکات قابل توجه در رابطه با پروتز سیلیکونی دست و پا

هزینه پروتز سیلیکونی دست و پا به عوامل متعددی وابسته می باشد. کیفیت پروتز، نوع آن و همچنین برند پروتز از مهم ترین عواملی هستند که در تعیین قیمت آن موثر می باشند.

به همین دلیل بهتر است پیش از انتخاب پروتز با پزشک در رابطه با هزینه های نهایی آن مشورت نمایید. پروتز سیلیکونی دست و پا با توجه به محل استفاده از پروتزها به انواع کامل و نیمه تقسیم بندی می شوند.

پروتزهای کامل معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که دست یا پا به طور کامل قطع شده باشد. اما پروتزهای نیمه به منظور جایگزینی بخشی از دست و پا مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور مثال پروتزهای نیمه پا به دو دسته پروتز بالای زانو و پروتز پایین زانو تقسیم می شوند. توجه داشته باشید که تمامی پروتزهای نیمه مورد استفاده برای افراد قطع عضو باید کاملا با توجه به شرایط بیمار طراحی و ساخته شوند.

از طرفی طراح پروتز باید کاملا آناتومی عضو مورد نظر را با دقت مورد بررسی قرار دهد و آن را کاملا مطابق با آناتومی عضو از دست رفته بیمار طراحی نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما