هالوکس والگوس چیست؟ 3 راه درمان آن

هالوکس والگوس چیست؟ 3 راه درمان آن

فهرست مطالب

یکی از مشکلات شایع در میان افراد مختلف به خصوص بانوان انحراف شست پا می باشد. در بسیاری از مواقع افراد هنگام مواجه شدن با این عارضه اهمیتی به درمان آن نمی دهند. در صورتی که عدم توجه به انحراف شست می تواند آن را به یک بیماری جدی تبدیل کند. در این صورت تنها راهکار درمان آن انجام عمل جراحی می باشد. بنابراین تشخیص و درمان به موقع این بیماری می تواند در کاهش عوارض آن نقش بسیار موثری داشته باشد.

نکته قابل توجه در رابطه با هالوکس والگوس یا همان انحراف شست پا دلایل بروز آن است. یکی از دلایل شایع که منجر به بروز این بیماری در بانوان جوان می شود، استفاده از کفش های تنگ و غیراستاندارد می باشد. در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه باید در رابطه با هالوکس والگوس بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

📌 خدمات درمانی کلینیک امین طب در دو دپارتمان اصلی دپارتمان ارتوز شامل کلیه وسائل کمکی و دپارتمان پروتز شامل کلیه اندام مصنوعی صورت می گیرد، که در ابتدا طی جلسه مشاوره، نیاز های بیمار بررسی و ارزیابی خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هالوکس والگوس با ما در ارتباط باشید.

هالوکس والگوس چیست؟
بیشتر بخوانید : کمردرد ناشی از نشستن طولانی و ۶ راه درمان

بیماری هالوکس والگوس چیست؟

بیماری هالوکس والگوس یا بونیون پا دفورمیتی می باشد که منجر به برآمدگی استخوان قسمت خارجی شست پا می شود. معمولا این بیماری به دلیل فشار مداوم روی قسمت مفصل شست پا ایجاد می گردد.

این عارضه علاوه بر اینکه موجب تغییر شکل ظاهر پا می شود، در طولانی مدت تورم، درد و آرتریت شست را نیز به همراه دارد. این بیماری می تواند در یکی از پاها و یا هر دوی آن ها ایجاد شود. متاسفانه این عارضه در میان بانوان بسیار شایع تر از آقایان است. بر اساس بررسی های انجام شده در میان هر 3 نفر، 1 نفر از این مشکل رنج می برد.

بیماری هالوکس والگوس موجب می شود تا شست پا به جای صاف بودن، به سمت انگشت های کوچک تر متمایل شود. از آنجایی که کفش های نوک تیز و پاشنه بلند باعث می شوند انگشت شست به سمت دیگر انگشتان متمایل شود، استفاده از آن ها اصلی ترین دلیل بروز این مشکل است.

این دفورمیتی پا هنگامی که سن افزایش پیدا می کند شدیدتر می شود. از طرفی درد آن به قدری آزاردهنده است که می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی شود. به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

هالوکس والگوس
بیشتر بخوانید : انواع بریس پا، کاربرد و نحوه ساخت

علائم و نشانه های هالوکس والگوس

همانطور که گفته شد تشخیص به موقع هالوکس والگوس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این بیماری از علائم مشخصی برخوردار می باشد که با شناخت این علائم می توانید سریعا برای درمان اقدام کنید. از شایع ترین نشانه های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • قرمز و ملتهب شدن پوست پا در ناحیه انگشت شست
  • خشک شدن و کاهش انعطاف شست پا
  • درد مکرر و آزاردهنده پا به خصوص در هنگام راه رفتن و یا هنگامی که کفش پوشیده اید
  • متورم و ملتهب شدن انگشت شست پا
  • احساس کشیده شدن پوست پا به خصوص هنگام حرکت دادن آن
  • مختل شدن محدوده حرکتی انگشت شست پا
  • مشاهده توده بزرگ در ناحیه شست پا و اطراف آن
  • اختلال شدید در راه رفتن
  • پینه بستن انگشت کنار شست
  • ضخیم شدن پوست پا در قسمت زیر انگشت شست

بیرون زدگی شست پا

چه دلایلی منجر به بروز انحراف در شست پا می گردد؟

دلایل مختلفی وجود دارند که می توانند منجر به بروز هالوکس والگوس می شوند. البته قرار گرفتن چندین عامل در کنار یکدیگر نیز می توانند باعث تشدید این بیماری شوند. به طور مثال اگر فردی یکی از دلایل زیرا را داشته باشد و در عین حال انحراف شست پا در خانواده او ارثی باشد، سریع تر به این عارضه دچار می شود. از مهم ترین دلایل و عواملی که باعث بیرون زدگی شست پا می شوند، می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • استفاده از کفش های تنگ، نوک تیز و پاشنه بلند اصلی ترین دلیل بروز این عارضه می باشند.
  • ایستادن های طولانی مدت و همچنین فشار وارده بر پا هنگام راه رفتن از دیگر دلایل هالوکس والگوس هستند.
  • در برخی از مواقع بیماری ارثی و مشکلات ژنتیکی نیز منجر به بروز انحراف شست پا می گردد.
  • آسیب دیدگی پا و صافی کف پا نیز می تواند باعث این بیماری شود.
  • آرتریت روماتوئید و دیگر بیماری های التهابی نیز می توانند مفاصل پا را درگیر نموده و باعث انحراف شست پا شوند.
  • اختلال در ساختار پا نیز از عوامل موثر در ایجاد این بیماری می باشد.
  • روماتیسم مفصلی و آرتروز مچ پا می تواند باعث بیرون زدگی شست پا شود.

نکته: بیماری هالوکس والگوس می تواند عوارض نگران کننده ای را به همراه داشته باشد. از جمله عوارض این بیماری دردناک می توان به چکشی شدن انگشت های پا، آرتروز مفاصل و خارهای استخوانی اشاره داشت. بورسیت نیز نوعی التهاب پر مایعی می باشد که به دلیل این بیماری در اطراف مفصل ها بروز پیدا می کند.

هالوکس والگوس
Bunions or Hallux Valgus

راهکارهای موثر در درمان هالوکس والگوس

برای پیشگیری و درمان هالوکس والگوس می توان از روش های خانگی استفاده نمود. در صورتی که عوامل بروز این بیماری وجود داشته باشد، به راحتی می توان با استفاده از این روش ها به پیشگیری از تشدید بیماری و درمان آن کمک نمود. از انواع راهکارهای موثر در درمان انحراف انگشت شست پا می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • پدهای مخصوص بونیون: یکی از بهترین راهکارهای درمان هالوکس والگوس استفاده نمودن از پدهای مخصوص انحراف شست پا می باشد. این پدها فشار روی شست را کاهش داده و به مرور زمان استخوان شست را به حالت اولیه برمی گرداند. از طرفی این پدها نقش بسیار موثری در کاهش التهاب و همچنین درد بونیون دارند.
  • استفاده از مسکن: استفاده نمودن از داروهای غیراستروئیدی که ضد التهاب هستند نیز می توانند در کنار یخ به کاهش درد و التهاب پا کمک کنند. این مسکن ها را در بسیاری از مواقع باید به صورت موضعی مورد استفاده قرار داد.
  • کفش مناسب: از آنجایی که استفاده از کفش نامناسب ابتدایی ترین دلیل بروز هالوکس والگوس می باشد، پوشیدن کفش مناسب می تواند به درمان آن کمک کند. کفش هایی که قالب استاندارد دارند و پاشنه آن ها مناسب است، فشار کمتری به شست پا وارد می کنند. به همین دلیل استفاده از آن ها می تواند در روند درمان این بیماری نقش بسیار موثری داشته باشد.

انحراف شست پا

راهکارهای درمان پزشکی بیرون زدگی شست پا

راهکارهای پزشکی نیز نقش بسیار موثری در درمان ز دارند. البته تشخیص و اقدام به موقع برای درمان این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله راهکارهایی که می تواند به درمان انحراف شست پا کمک کنند عبارتند از:

  • فیزیوتراپی: از ابتدایی ترین روش های پزشکی برای درمان هالوکس والگوس انجام اولتراسوند درمانی و فیزیوتراپی می باشد. تکنیک های فیزیوتراپی و ماساژ را می توان در مراکز مخصوص و یا خانه انجام داد. این تمرینات نقش بسیار موثری در کاهش عوارض، تقویت عضلات پا و بهبود انحراف شست دارند.
  • کفش های ارتوپدی: استفاده از کفش های مخصوص ارتوپدی نیز نقش بسیار موثری در اصلاح فرم پا و همچنین کاهش انحراف شست پا دارند. استفاده از این روش برای افرادی که در طول روز مدت زمان زیادی را راه می روند و یا سرپا هستند، بسیار مناسب است.
  • تزریق موضعی: از دیگر روش های درمان هالوکس والگوس می توان به تزریق داروهای استروئیدی به صورت موضعی استفاده نمود. این تزریق ها در کاهش التهاب و درد مفاصل نقش بسیار موثری دارند. معمولا این روش به منظور پیشگیری از جراحی و تشدید انحراف مورد استفاده قرار می گیرد.
  • جراحی: آخرین روش برای درمان هالوکس والگوس انجام جراحی می باشد. زمانی که بیماری به قدری شدید باشد که دیگر روش ها به درمان آن کمک نکنند از جراحی استفاده می شود. این جراحی بونیونکتومی می باشد و در طول آن جراح قسمت منحرف شده را جدا کرده و مجدد فرم پا را اصلاح می نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما