نحوه درمان و علل قوز کمر (کایپز) چیست ؟

نحوه درمان و علل قوز کمر (کایپز) چیست ؟

فهرست مطالب

قوز کمر (کایپز) چیست؟

اصطلاح قوز کمر (کایپز) معمولاً به گرد شدن بیش از حد کمر اشاره دارد. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما به دلیل مشکلاتی که در سیستم اسکلتی بدن ایجاد می‌شود، در زنان مسن‌تر شایع‌تر است.

قوز کمر مرتبط با افزایش سن اغلب پس از پوکی استخوان رخ می دهد که استخوان های مهره را ضعیف می کند تا جایی که شکسته و فشرده می شوند. سایر انواع قوز کمر در نوزادان یا نوجوانان مشاهده می شود که به دلیل ناهنجاری ستون فقرات یا خم شدن استخوان های مهره کمر در طول زمان است.

قوز کمر
بیشتر بدانید : همه چیز درباره اسکولیوز( انحراف ستون فقرات)

انواع قوز کمر (کایپز)

این بیماری انواع مختلفی دارد. سه موردی که بیشتر کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از:

  • قوز کمر (کایپز) وضعیتی

این شکل از قوز کمر (کایپز) به وضعیت بد بدن نسبت داده می شود. هم در بیماران جوان و هم در افراد مسن رخ می دهد. در زنان بیشتر از مردان بوده و به ندرت باعث ایجاد درد می شود. تمرینات برای تقویت عضلات شکم و پشت می تواند به اصلاح قوز کمر منجر شود.

  • قوز کمر (کایپز) شوئرمن

تخمین زده می شود که 4 تا 8 درصد از جمعیت عمومی ممکن است از بیماری شوئرمن رنج ببرند. این وضعیت در نوجوانان به دلیل رشد غیر طبیعی ستون فقرات و دیسک ها رخ می دهد. از نظر بالینی می تواند در نوجوانان یا بزرگسالان آشکار شود و در مردان شایع تر است.

این عارضه معمولاً با کمک کرست، ورزش و فیزیوتراپی درمان می شود. اگر بیمار هنوز در حال رشد باشد و قوز کمر (کایپز) متوسط ​​تا شدید داشته باشد، با انحنای حداقل 45 درجه یا بیشتر، نشان داده می شود و می تواند اثر اصلاحی طولانی مدت داشته باشد.

کرست در بزرگسالان برای این بیماری با هدف کنترل درد، بدون اصلاح قوز کمر (کایپز)، کمتر استفاده می شود. برای تقویت عضلات شکم و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات می توان ورزش های خاصی را توصیه کرد. ممکن است برای انحناهای دردناکی که بیش از 70 درجه هستند یا پیشرونده هستند، جراحی لازم باشد.

  • قوز کمر مادرزادی

این شکل از بیماری معمولا در نوزادان و کودکان به دلیل ناهنجاری ستون فقرات در رحم رخ می دهد. برخلاف سایر اشکال قوز کمر ، این شکل اغلب نیاز به مداخله جراحی (در سنین پایین) برای تنظیم مجدد ستون فقرات و جلوگیری از پیشرفت و بدشکلی دارد.

قوز کمر

<< برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید >>

قوز کمر چگونه درمان می شود؟

در اینجا راه حل های درمانی برای انواع اصلی قوز کمر (کایپز) آورده شده است:

درمان قوز وضعیتی

قوز کمر (کایپز) پوسچرال معمولاً با فیزیوتراپی برای تقویت عضلات پشت و وضعیت صحیح بدن قابل درمان است. داروهای ضد التهابی نیز می توانند به تسکین علائم کمک کنند. این منحنی ها با گذشت زمان بدتر نمی شوند و برای بروز عوارض جدی تر نیز تعیین کننده نیستند. برای قوز کمر وضعیتی نیازی به جراحی نیست.

درمان قوز شوئرمن

قوز کمر (کایپز) شوئرمن در ابتدا با ترکیبی از تمرینات فیزیوتراپی و داروهای ضد التهابی درمان می شود. اگر بیماری همچنان در حال رشد است، کرست می تواند موثر باشد. بریس ها اغلب برای انحنای حداقل 45 درجه توصیه می شوند و تا زمانی که رشد بیمار متوقف شود می توان از آنها استفاده کرد. در برخی موارد، جراحی برای قوز کمر شوئرمن توصیه می شود.

درمان قوز مادرزادی

درمان قوز کمر مادرزادی اغلب شامل مداخلات جراحی می باشد آن هم زمانی که بیمار هنوز کوچک است. جراحی انجام شده در سنین پایین می تواند به اصلاح این بیماری قبل از بدتر شدن آن کمک کند.

علائم قوز:

  • درد خفیف یا شدید در ستون فقرات
  • سفتی و کشش عضلانی ناحیه پشتی
  • حرکت سر به جلو و سقوط قدامی تحتانی شانه ها.
  • مشکلات تنفسی، در موارد شدید
  • اختلالات گوارشی، درد در دیواره شکم، از دست دادن اشتها
  • باریک شدن فاصله بین دنده ها و لگن، با فشار ناکافی بر اندام های شکمی.
  • احساس خستگی یا کاهش قدرت عضلانی.
قوز کمر
فواید استفاده از بریس یا کمربند جوئت

آنچه برای اصلاح قوز کمر (کایپز) توصیه می شود:

  1. خودکنترلی موقعیت
  2. پیشگیری/درمان پوکی استخوان
  3. رفع فشار و تحرک مهره ها
  4. فیزیوتراپی.
  • فیزیوتراپی برای اصلاح وضعیت و تقویت عضلات.

شایع ترین علت قوز قرار گرفتن در وضعیت بدنی بد است. وقتی ساعت‌های طولانی را پشت میز می‌گذرانیم، سر ما به سمت جلو حرکت می‌کند و به‌طور غیرعادی ستون فقرات گردنی را خم می‌کند. بنابراین، با گذشت زمان، ترکیب مهره های سینه ای و گردنی تغییر می کند و قوز کمر (کایپز) ایجاد می شود.

قوز را می توان در شرایط زیر یافت:

  • قوز کمر (کایپز) مادرزادی: به عنوان بخشی از ناهنجاری های ژنتیکی شناسایی شده از بدو تولد، همراه با رشد غیر طبیعی ستون فقرات بوجود می آید.
  • بیماری دژنراتیو دیسک: در طول فرآیند پیری از طریق از بین رفتن تدریجی دیسک‌های بین مهره‌ای، همراه با فروپاشی ستون فقرات رخ می‌دهد.
  • پوکی استخوان: بیماری دیگری است که با افزایش سن یا دریافت ناکافی کلسیم ظاهر می شود. کاهش تراکم استخوان که در پوکی استخوان رخ می دهد، شکنندگی مهره ها را تشدید می کند و مستعد فشار و تغییر شکل است.
  • آرتریت، با اشکال موضعی شدید اسپوندیلیت آنکیلوزان یا اشکال سیستمیک آرتریت روماتوئید: می تواند در سطح ستون فقرات، با فرسایش مفاصل و تغییرات در ستون فقرات گردنی ایجاد شود.
  • ضعف عضلانی در سطح قفسه سینه خلفی: با کاهش حمایت از وضعیت بدن توسط دستگاه عضلانی و فروپاشی مهره ها به سمت پشت صورت می گیرد.

علل قوز کمر (کایپز)

درمان این مشکل به نوع قوز کمر و شدت آن بستگی دارد. درمان بر توقف تکامل این بیماری و همچنین بر بازگرداندن وضعیت طبیعی بدن تمرکز دارد.  انواع خاصی از سرطان، مانند سرطان استخوان، می تواند باعث تغییر در آناتومی طبیعی ستون فقرات شود.

همچنین، سایر انواع سرطان های واقع در قفسه سینه ممکن است نیاز به درمان با رادیوتراپی و شیمی درمانی داشته باشند، به همین دلیل ممکن است تراکم استخوان با ظاهر ناهنجاری ها و قوز آسیب ببیند. ضربه شدید، با دررفتگی رباط های ستون فقرات یا تغییر محور مهره ها از دیگر علل ایجاد قوز هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما