مهمترین روش های درمان پای ضربدری

مهمترین روش های درمان پای ضربدری

فهرست مطالب

دانستنی های در مورد بیماری و درمان پای ضربدری 

سلامت جسمی ، یکی از مهمترین مواردی است که ارتباط مستقیمی با اعتماد به نفس دارد و با توجه به اینکه اعتماد به نفس بر تمامی جنبه های زندگی اثر گذار است می توان به اهمیت این بعد اشاره داشت. یکی از بیماری هایی که ممکن است در کاهش اعتماد به نفس نقش داشته باشد پای ضربدری است.

پای ضربدری از بیماری های شایع در کودکان است که تقریبا در سنین پایین  وجود دارد اما پس آن پا در حالت تراز قرار می گیرد و در صورتی که این اختلال همچنان وجود داشته باشد به بیماری استخوانی تبدیل می شود و باید برای درمان پای ضربدری اقدام کرد. خوشبختانه روشهای درمان پای ضربدری زیاد می باشد که در این محتوا به معرفی این روش ها می پردازیم.

درمان پای ضربدری

پای ضربدری

با ما تماس بگیرید

علائم و نشانه های پای ضربدری

یکی از مهمترین علائم پای ضربدری این است که، در صورتی که فرد مبتلا به این عارضه ایستاده باشد و دو پا را در کنار هم قرار دهد فاصله بین دو مچ پا بیشتر از حالت طبیعی است در حالی که زانو ها کاملا به یکدیگر چسبیده اند از دیگر علائم آن می توان به :

  • فاصله بین دو مچ پا بیش از 10 سانتی متر
  • زاویه زانو یا رو به داخل یا رو به خارج که حالت طبیعی ندارد.
  • راه رفتن به شیوه غیر طبیعی
  • دشوار راه رفتن
  • زانو درد به دلیل زاویه زانو
  • تفاوت آشکار بین زاویه زانو از قسمت زانو تا مچ پا
  • درد زانو یا لگن
  • لنگ زدن در حین راه رفتن
  • مبتلا به آرتروز زانوی پیشرونده در بزرگسالی
  • کاهش دامنه حرکت در مفصل ران
  • درد در ناحیه پا یا مچ پا و … اشاره داشت. هر چند که علائم و نشانه های این بیماری فراتر از موارد گفته شده است اما در این بخش به مهمترین و شایع ترین این نشانه ها اشاره شده است.

پای ضربدری

علائم پای ضربدری

بیشتر بدانید : انواع بریس پا

علل ایجاد بیماری پای ضربدری

دلایل بسیار زیادی ممکن است سبب بروز پای ضربدری در فرد شود که از مهمترین این دلایل می توان به زمان تولد و رشد دوران کودکی، انواع آسیب دیدگی ها ، کمبود برخی از ویتامین ها، عوامل ژنتیکی، بیماری های مفصلی و … اشاره داشت.

با مشاهده این حالت در کودک نباید به این نتیجه رسید که این کودک مبتلا به پای ضربدری است زیرا این علایم در کودکان امری طبیعی است و با بزرگتر شدن کودک این حالت از بین می رود و در صورتی که این علائم همچنان مشاهده می شود می توان پی برد که کودک مبتلا به بیماری استخوانی است و برای درمان پای ضربدری باید اقدام کرد. راشیتیسم یا نرمی استخوان، شکستگی استخوان کوزن، افزایش وزن و … را هم می توان از دیگر عوامل مبتلا به بیماری پای ضربدری دانست.

روش های درمان پای ضربدری

یکی از مهمترین سوالات و دغدغه هایی که بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه دارند این است که، چگونه می توان با استفاده از روش های دیگر بدون استفاده از عمل جراحی  به درمان پای ضربدری پرداخت که این موضوع تا حد بسیار زیادی می تواند به  عامل ایجاد بدشکلی و انحراف پا بستگی داشته باشد و روش درمانی این عارضه باید  توسط پزشک و افراد متخصص تشخیص داده شود.

در صورتی که عامل ایجاد این عارضه مربوط به ناهنجاری های استخوانی باشد.بهترین روش برای درمان پای ضربدری استفاده از روش عمل جراحی است.

در حالی که عامل ایجاد این عارضه مربوط به برخی از مشکلات زمینه ای چون: وضعیت سلامتی یا ضعیف بودن عضلات ساق پا باشد با استفاده از روش های بدون جراحی هم می توان به درمان پای ضربدری پرداخت. سایر روش های درمان پای ضربدری می توان به:

  • استفاده از بریس یا زانوبند
  • تمرینات و حرکات ورزشی
  • استفاده از ورزش‌های اصلاحی زانوی ضربدری
  • در موارد خفیف تجویز کفش طبی برای کودکان
  • کم کردن وزن به خاطر خم نشدن بیشتر ساق پاها
  • فیزیوتراپی پای ضربدری
  • کفی طبی مناسب و … اشاره کرد.

درمان پای ضربدری

درمان پای ضربدری

درمان پای پرانتزی

علل پای ضربدری در بزرگسالان

برخی از افراد بر این باورند که پای ضربدری از دوران کودکی شکل می گیرد در حالی که اینگونه نیست و برخی از افراد  بسته به شرایطی، در بزرگسالی مبتلا به این عارضه می شوند که شامل برخی از آسیب دیدگی ها است و شکستگی های درمان نشده استخوان های ساق پا (درشت نی یا تیبیا) یا ابتلا به برخی از عارضه های مفصلی چون آرتروز و روماتیسم اشاره داشت.

 

نتیجه گیری کلی

تشخیص به موقع هر نوع عارضه و بیماری سبب می شود که با کمترین هزینه و روش مناسب و کم عوارضی بتوان به درمان آن پرداخت .بنابراین ضروری است به محض تشخیص  هر نوع علائم و نشانه های غیر طبیعی در راه رفتن به پزشک مراجعه کرده و در جهت درمان آن سریعا اقدام صورت گیرد.

در صورت بروز بیماری پای ضربدری روش های درمانی زیادی اعم از روش های درمان پای ضربدری بدون عمل جراحی و روش های درمان پای ضربدری با عمل جراحی وجود دارد که بسته به عامل ایجاد این ناهنجاری روش درمان آن متفاوت می باشد.

خوشبختانه در صورت تشخیص زود هنگام می توان از روش های غیر جراحی همچون استفاده از روش های ورزش های اصلاحی، فیزیوتراپی، استفاده از بریس، زانو بند و … به درمان این عارضه پرداخت و باز هم شاهد بدن سالم بود.

زیرا داشتن جسم سالم از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر اعتماد به نفس هر فرد است. اما باید توجه داشت که استفاده از هریک از این روش های درمانی بخصوص استفاده از روش ورزش درمانی حتما باید زیر نظر افراد متخصص صورت گیرد و خودسرانه این تمرینات را انجام نداد.

جهت مشاوره با کلینیک امین طب تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما