مراقب های بعد از عمل ستون فقرات

فهرست مطالب

عمل ستون فقرات یکی از عمل های تهاجمی است که فقط در صورت نیاز و عدم پاسخ دهی بیمار به روش های رایج درمانی، انجام می شود. همانطور که بیماران باید قبل از انجام عمل ستون فقرات خود را برای این عمل جراحی آماده کنند، لازم است که مراقب های بعد از عمل ستون فقرات نیز مورد توجه قرار گیرند.

به طور کلی، یک سری نکات و قوانین وجود دارند که اگر به آن ها توجه داشته باشید، می توانید شاهد کاهش عوارض ناشی از انجام عمل ستون فقرات باشید.

در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد مراقب های بعد از عمل ستون فقرات صحبت کنیم. بنابراین، اگر شما به دلیل داشتن شرایط خاص، نیاز به انجام این عمل جراحی دارید، با ما همراه باشید تا بیشتر با این عمل و مراقبت های پس از آن آشنا شوید.

مراقب های بعد از عمل ستون فقرات
بیشتر بدانید : ۰ تا ۱۰۰ درمورد پای شارکو ( مفصل شارکو )

چه زمانی عمل ستون فقرات انجام می شود؟

به طور کلی، اولویت رفع مشکلات ستون فقرات با انجام اقدامات غیر تهاجمی و غیر جراحی است. اما گاهی افراد به هیچ یک از این روش ها پاسخ نمی دهند. این موضوع می تواند استفاده از روش های تهاجمی و عمل های جراحی، را پر اهمیت تر کند.

در ابتدا برای اینکه وضعیت بیمار بررسی شود، روش های درمانی غیر تهاجمی مانند مصرف داروها و یا مراجعه به فیزیوتراپیست برای کنترل وضعیت بیمار تجویز می شود. این روش ها می توانند باعث درمان مشکلات ناشی از ستون فقرات کمری و گردنی در بیمار شوند.

اما این روش های درمانی به مدت 3 ماه انجام می شوند. پس از گذشت 3 ماه از انجام این روش ها و عدم مشاهده بهبودی در بیمار، احتمالا بیمار نیاز به انجام عمل ستون فقرات خواهد داشت. این عمل جراحی می تواند با روش های مختلفی از جمله روش سنتی و روش غیر تهاجمی تر انجام شود.

بسته به نوع عمل جراحی انجام شده روی ستون فقرات، مراقب های بعد از عمل ستون فقرات متفاوت خواهند بود. بنابراین، بهتر است که بیمار برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های مراقبت بعد از عمل ستون فقرات با پزشک خود مشورت کند.

 

جهت مشاوره رایگان در خصوص مراقب های بعد از عمل ستون فقرات با ما تماس بگیرید

 

مراقب های بعد از عمل ستون فقرات
بیشتر بدانید : کاربرد و فواید بریس یا کمربند جوئت

مراقب های بعد از عمل ستون فقرات چه مواردی هستند؟

اگر تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته اید، باید با مراقب های بعد از عمل ستون فقرات آشنا شوید. این مراقبت ها بر اساس شرایط بیمار و نوع عمل جراحی انجام شده روی بیمار، متفاوت خواهند بود. اما پروتکل اصلی برای مراقب های بعد از عمل ستون فقرات شامل موارد زیر هستند.

مراقبت بعد از عمل ستون فقرات

پس از انجام عمل ستون فقرات، لازم است که تا 48 ساعت محل جراحی را خشک نگه دارید. نیازی به زدن هیچ پماد یا ماده دیگری را ندارید. در صورتی که در محل جراحی ترشحات زرد رنگ وجود داشت، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، وجود تب به صورت مداوم می تواند خطرناک باشد. معمولا بخیه های ناشی از عمل ستون فقرات 10 الی 12 روز پس از جراحی برداشته می شوند.

حمام کردن

پس از گذشت 48 ساعت، ممکن است بتوانید یک حمام چند دقیقه ای داشته باشید. اما سعی کنید که محل جراحی را شستشو ندهید. تا یک ماه پس از انجام عمل جراحی ستون فقرات، از رفتن به استخر و جکوزی خودداری کنید. فراموش نکنید که وجود خارش در محل بخیه طبیعی است؛ اما هرگز این محل را نخارانید.

میزان فعالیت پس از عمل ستون فقرات

پس از گذشت دوره نقاهت، می توانید به کارهای روزمره خودتان رسیدگی کنید. اما برای رفع نیازهای شخصی خودتان باید از انجام فعالیت های شدید و سنگین خودداری کنید. وزن بیشتر از 3.5 کیلوگرم را بلند نکنید. بالا و پایین رفتن از پله ها بعد از گذشت دوره نقاهت جایز است؛ اما بهتر است که حتما از نرده ها کمک بگیرید تا وزن بیشتر بدن شما روی نرده ها وارد شود.

از خم کردن یا چرخیدن ناحیه کمر خودداری کنید. هنگام برداشتن اشیاء روی زانوهای خودتان خم شوید و هرگز کمر خود را خم نکنید. سعی کنید که بیشتر از 45 دقیقه در یک مکان ننشینید تا احساس ناراحتی و درد نداشته باشید.

هر 45 دقیقه یک بار وضعیت بدنی خود را تغییر دهید و به مدت 10 دقیقه استراحت داشته باشدی. سعی کنید که قبل از نشستن و حرکت کردن، استراحت کوتاه مدتی روی تخت داشته باشید.

ورزش پس از جراحی ستون فقرات

پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها پس از عمل ستون فقرات است. سعی کنید که روزانه پیاده روی کنید و هر روز به میزان مسافتی که باید بروید، اضافه کنید. سعی کنید که به تدریج میزان مسافت خود را افزایش دهید. از پوشیدن کفش های نامناسب پس از انجام عمل جراحی خودداری کنید. کفش های پاشنه بلند برای خانم ها بسیار مضر هستند.

 

رانندگی

تا دو هفته پس از انجام عمل ستون فقرات رانندگی نکنید. در صورت تحمل کردن درد، می توانید پس از گذشت 2 هفته مسافت های طولانی را رانندگی کنید.

داروهای ضد درد

یکی از مهم ترین مراقب های بعد از عمل ستون فقرات، مصرف داروهای ضد درد است. این داروها که با نام داروهای مسکن نیز شناخته می شوند، می توانند درد بیمار را قابل تحمل کنند. بهتر است برای جلوگیری از معده درد، این داروها را به همراه وعده های غذایی مصرف کنید.

رابطه جنسی

انجام رابطه جنسی در هر زمانی که تحمل درد وجود دارد، امکان پذیر است. فقط باید از قرار گرفتن در موقعیت های دردناک خودداری کنید.

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و از مصرف کالری اضافی خودداری کنید. ممکن است پس از عما ستون فقرات، اشتهای کمتری داشته باشید؛ ولی خوردن غذا برای جلوگیری از بروز مشکلات جسمی ضروری است.

یبوست پس از عمل ستون فقرات

ممکن است پس از عمل ستون فقرات با مشکل یبوست مواجه شوید. از مهم ترین مراقب های بعد از عمل ستون فقرات، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از یبوست است. مصرف فیبر، مایعات و ملین های مختلف، می تواند باعث کنترل این وضعیت شود.

 سیگار کشیدن

مهم ترین نکته در مراقب های بعد از عمل ستون فقرات، جلوگیری از سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن می تواند باعث کاهش سرعت روند بهبودی پوست و استخوان گردد. همچنین، سیگار با داروهای مسکن مصرفی شما تداخل خواهد داشت.

مراقب های بعد از عمل ستون فقرات
مراقبت های پس از عمل ستون فقرات

جمع بندی

مراقب های بعد از عمل ستون فقرات از جمله موارد بسیار حائز اهمیتی اند که باید حتما به آن ها توجه داشته باشید. در این مقاله در مورد انواع روش های مراقبتی صحبت کردیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، بهتر است که با پزشک خود ارتباط بگیرید.

 

جهت مشاهده مقاله های بیشتر کلینیک امین طب کلیک کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما