علت ها و درمان دردهای عضلانی

علت ها و درمان دردهای عضلانی

فهرست مطالب

درد عضلانی یکی از انواع دردهایی است که بسیاری از افراد به ویژه افراد مسن با آن مواجه هستند. همه افراد در هر سنی ممکن است با دردهای عضلانی دست و پنجه نرم کنند و این موضوع ایجاب می کند که قبل از هر اقدامی در مورد اینکه چرا درد عضلانی به وجود آمده است، تحقیق و بررسی کنند.

علت های زیادی می توانند باعث بروز دردهای عضلانی شوند. بنابراین، بسته به نوع علت به وجود آورنده این درد، باید از تکنیک های درمان دردهای عضلانی مناسب کمک گرفت. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد علت ها و درمان دردهای عضلانی صحبت کنیم. بنابراین، اگر شما هم دارای علائم دردهای ماهیچه ای هستید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

درمان دردهای عضلانی

 << بیشتربدانید : راه های درمان خار پاشنه پا >>

درد عضلانی چیست؟

درد عضلانی که با نام میالژی نیز شناخته می شود، می تواند ناشی از عفونت، آسیب و یا بیماری های مختلف دیگر باشد. درد عضلانی می تواند یک درد شدید یا ملایم باشد.

ممکن است این درد به صورت مداوم همراه بیمار باشد؛ اما گاهی افراد به صورت ناگهانی درد عضلانی را تجربه می کنند و پس از مدت زمان کوتاهی شاهد ساکن شدن درد خودشان هستند.

یا ممکن است برخی از افراد در کل عضلات بدنشان احساس درد داشته باشند، ولی دسته دیگری از افراد دردهای عضلانی را فقط در یک ناحیه مشخص تجربه می کنند. بنابراین، دردهای عضلانی در هر فرد متفاوت است و با علائم مختلفی نیز همراه می باشد.

علت بروز درد یا گرفتگی ماهیچه در بدن

هر فردی، با هر سن و سالی می تواند دردهای عضلانی را در بدن خود تجربه کند. بسیاری از افراد پس از امتحان کردن ورزش های جدید، شاهد دردهای عضلانی در بدن خودشان هستند.

به همین خاطر، عمدتا این افراد با تغییر برنامه ورزشی خودشان می توانند دردهای عضلانی خود را کاهش دهند. دردهای عضلانی ناشی از تمرین و کشش ایجاد شده در عضلات، معمولا 6 تا 12 ساعت پس از تمرین ظاهر می شوند و تا 48 ساعت نیز ادامه دار هستند.

واقعیت این است که دردهای عضلانی در بدن، به دلیل آسیب به تارهای عضلانی ایجاد می شوند. اما اگر این دردها ناشی از ورزش اصولی باشند، نتیجه خوبی دارند و در نهایت باعث عضله سازی نیز می گردند.

اگرچه شایع ترین علت دردهای عضلانی، آسیب دیدگی عضلات در حین ورزش کردن است؛ اما باز هم موارد دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث بروز دردهای عضلانی شوند که برخی از آن ها عبارتند از:

  • بیماری های خود ایمنی
  • بروز بیماری های عفونی
  • صدمات ورزشی و جسمی
  • مصرف برخی از داروها
  • اختلالات عصبی عضلانی

 << خدمات کلینک امین طب >>

درمان دردهای عضلانی چگونه است؟

درمان دردهای عضلانی وابسته به شدت این دردهاست. هر چقدر شدت دردهای عضلانی بیشتر باشد، احتمال اینکه افراد نیاز به دریافت مداخلات درمانی تخصصی تر داشته باشند، بیشتر است. به طور کلی، روش های درمان دردهای عضلانی را می توان به چند دسته زیر تقسیم بندی کرد.

روش های خانگی

بهترین روش درمان دردهای عضلانی در خانه، استفاده از تکنیک RICE است. این روش می تواند برای رفع مشکلات عضلات شما بسیار ایده آل باشد. برای انجام این روش جهت درمان دردهای عضلانی، می توانید مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  • استراحت: تا حد امکان به عضله آسیب دیده استراحت دهید تا التهاب از بین برود.
  • یخ: هر 4 تا 6 یک بار به مدت 15 دقیقه یک کمپرس سرد روی عضله قرار دهید.
  • فشرده سازی: عضله خود را با یک باند الاستیک بپیچید تا درد و تورم کاهش یابد.
  • ارتفاع: عضله آسیب دیده را در حین بهبودی بالاتر از سطح قلب خود ببرید.

مصرف داروها

دومین روش برای درمان دردهای عضلانی استفاده از داروهای مختلف است. بدیهی است که تنها پزشک می تواند اقدام به تجویز داروهای مناسب برای رفع دردهای عضلانی کند. بنابراین، هرگز از داروهای مسکن و یا سایر داروها برای درمان دردهای عضلانی استفاده نکنید.

فیزیوتراپی

برای درمان دردهای عضلانی خاص، می توان از فیزیوتراپی کمک گرفت. فیزیوتراپی شامل ماساژ و یا انجام مداخلات درمانی مختلف برای رفع گرفتگی و یا کشش ایجاد شده در عضلات است.

فیزیوتراپی برای درمان دردهای عضلانی زمانی توصیه می شود که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن باشند. تجویز یا عدم تجویز این روش درمان دردهای عضلانی، بستگی به نظر پزشک دارد.

عمل جراحي

معمولا برای درمان دردهای عضلانی نیازی به انجام عمل جراحی نیست. مگر اینکه شرایط جدی برای بیمار وجود داشته باشد و نیاز به رفع مشکل با کمک عمل جراحی باشد. به طور مثال، فردی که دارای آبسه عضلانی است، می تواند برای درمان دردهای عضلانی از جراحی کمک بگیرد.

افراد دارای سندرم کمپارتمان شدید ممکن است نیاز به فاسیاتومی داشته باشند. در این روش فاسیای پوشاننده یک عضله یا گروهی از عضلات برای کاهش فشار و بازگرداندن جریان خون باز شود.

درمان دردهای عضلانی

<< جهت مشاوره رایگان و خرید کفش های طبی کلیک کنید >>

جلوگیری از دردهای عضلانی

به طور کلی، نمی توان از انواع دردهای عضلانی پیشگیری کرد. چرا که هر کدام از آن ها به دلایل مختلفی به وجود می آیند؛ اما می توانید با در نظر گرفتن نکات زیر، خطر ابتلا به انواع دردهای عضلانی ناشی از گرفتگی یا کشیدگی را کاهش دهید.

  • روی سطوح نرم مانند چمن بدوید.
  • کفش های طبی و یا بالشتکی بپوشید تا در هنگام راه رفتن، ایستادن و دویدن احساس خوبی داشته باشید.
  • قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید و پس از انجام فعالیت های حرکتی، سرد کردن بدن را فراموش نکنید.
  • از ورزش های سبک مانند شنا و دوچرخه سواری کمک بگیرید.

درمان دردهای عضلانی

بیشتر بدانید : همه چیز در مورد پای مصنوعی

 

چه زمانی برای دردهای عضلانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر موارد زیر را به همراه دردهای عضلانی تجربه کردید، باید به صورت فوری به پزشک مراجعه کنید.

  • درد قفسه سینه
  • تب
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • ضعف عضلانی
  • درد جدید یا بدتر شده
  • بی حسی یا گزگز در اندام ها

جمع بندی

تقریبا اکثر افراد گاه و بیگاه دچار دردها یا گرفتگی عضلانی می شوند. برای رفع دردهای موقت عضلانی، بهترین راهکار استراحت و کشش است. دردهای مزمن و شدید عضلانی، می توانند باعث محدود شدن شما شوند و مشکلات زیادی را به همراه داشته باشند که معمولا با دارو و فیزیوتراپی قابل درمان اند. بنابراین، درمان دردهای عضلانی پس از تشخیص دلیل بروز این دردها، امکان پذیر است.

جهت مشاوره با کلینیک امین طب تماس بگیرید

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما