صافی کف پا چیست؟ درمان صافی کف پا

صافی کف پا چیست؟ درمان صافی کف پا

فهرست مطالب

صافی کف پا چیست؟

هنگامی که قوس های داخلی پا ، صاف می شوند ، گفته می‌شود که کف پای شما صاف است یا صافی کف پا رخ داده است. این حالت باعث می‌شود  تا هنگام ایستادن ، کل کف پایتان  با زمین تماس پیدا کند.  این یک حالت شایع و معمولاً بدون درد میباشد.

صافی کف پا زمانی ایجاد می شود که قوس های پا در دوران کودکی بدرستی رشد نکنند. در موارد دیگر ، کف پای صاف ممکن است بعد از آسیب دیدگی ها  یا در اثر اصطکاک و سایش، همزمان با بالا رفتن سن، ایجاد  شود.

گاهی اوقات صافی کف پا میتواند منجر به ایجاد مشکلاتی در  مچ پا و زانوها شود ، زیرا این وضعیت می تواند تراز پاهای شما را تغییر دهد. اگر درد ندارید ، اصولا درمان خاصی برای کف این مساله لازم نیست.

صاف کف پا

<< مشاوره رایگان >>

علائم صافی کف پا چیست؟

اکثر مردم هیچ نشانه یا علامتی در ارتباط با کف پای صاف خود  ندارند. اما برخی از افراد ، درد را در ناحیه  پاها تجربه می کنند ، به ویژه در ناحیه پاشنه یا قوس پا. درد ممکن است با فعالیت روزانه بیشتر و بدتر شود. همچنین ممکن است در قسمت داخلی مچ پا تورم و التهاب ایجاد شود.

علل و عوامل کف پای صاف

صافی کف پا در نوزادان و کودکان نوپا طبیعی است ، زیرا قوس پا هنوز رشد نکرده است. قوس اکثر افراد در طول دوران کودکی رشد می کند ، اما در کف پای برخی از افراد هرگز قوسی ایجاد نمی شود. این یک تفاوت طبیعی در نوع پاها است. افراد بدون قوس ممکن است در طول زندگی مشکلاتی داشته باشند یا هیچ مشکلی نداشته باشند.

برخی از کودکان دارای کف پای صاف انعطاف پذیر هستند, به این معنی که، قوس کف پا هنگام نشستن یا ایستادن روی نوک انگشتان پا قابل مشاهده است ، اما هنگامی که کودک می ایستد، ناپدید می شود. اکثر کودکان بدون مشکل از کف پای صاف انعطاف پذیر می‌گذرند و رشد میکنند.

قوس ها نیز، با گذشت زمان می توانند تحلیل بروند و افت کنند. فرسودگی در اثر افزایش سن می تواند تاندونی را که در قسمت داخلی مچ پای شما قرار دارد تضعیف کرده و باعث تحلیل رفتن قوس شود.

صافی کف پا

<< بیشتر بدانید : زانو بند طبی >>

عوامل خطر ابتلا به صافی کف پا

عواملی که می توانند خطر ابتلا به کف پای صاف را افزایش دهند عبارتند از:

  • چاقی
  • آسیب به پا یا مچ پا
  • روماتیسم مفصلی
  • سالخوردگی

تشخیص صافی کف پا چگونه انجام میگیرد؟

برای بررسی وضعیت و مکانیک پای شما ، پزشک پاهای شما را از جلو و عقب مشاهده می کند و از شما می خواهد روی پنجه های پا بایستید. او همچنین ممکن است الگوی پوشیدن کفش شما را نیز بررسی کند.

آزمایشات تصویربرداری

اگر درد زیادی در پاهای خود دارید ، پزشک ممکن است آزمایشاتی مانند موارد زیر را برایتان تجویز کند:

اشعه ایکس
یک تصویربرداری ساده که از مقدار کمی اشعه برای تولید تصاویری از استخوان ها و مفاصل پا استفاده می کند. این به ویژه در تشخیص آرتریت بسیار  کاربردی است.

سی تی اسکن،
این آزمایش توام با اشعه ایکس، پای شما را از زوایای مختلف بررسی میکند و جزئیات بسیار بیشتری را نسبت به یک اشعه ایکس ساده و استاندارد ارائه می دهد.

سونوگرافی،
اگر پزشک به آسیب دیدگی تاندون مشکوک  باشد ، ممکن است این آزمایش را درخواست کند ، که از امواج صوتی برای تولید تصاویر دقیق از بافتهای نرم بدن استفاده می شود.

MRI
MRI ها با استفاده از امواج رادیویی و یک آهنربای قوی ، جزئیات عالی از بافتهای سخت و نرم را ارائه می‌دهند.

در صورتی که صافی کف پا دردی ایجاد نکند ، هیچ درمانی لازم نیست.

درمان کف پا صاف

درمان کف پای صاف

اگر کف پای شما دردناک است ، ممکن است پزشک روش‌های درمانی زیر را  توصیه کند:

محافظت از قوس (دستگاه های ارتز):

نگهدارنده ها یا پشتیبانی کننده های قوسی ساده و معمولی ، ممکن است به تسکین درد ناشی از کف پای صاف کمک کند. اما پزشک شما ممکن است تکیه گاه های قوس سفارشی را طراحی کند که بر اساس وضعیت خطوط پای شما قالب گیری شده باشد. ساپورت های قوس، صافی کف پا را درمان نمی کنند ، ولی  اکثر علائم را کاهش می دهند .

تمرینات کششی:

برخی از افراد مبتلا به پای صاف، تاندون آشیل کوتاه شده نیز دارند. تمرینات کششی می‌تواند برای این تاندون، کمک کننده باشد.

کفش‌های حمایت کننده :

یک کفشی که از نظر  ساختاری حمایت کننده باشد، ممکن است خیلی مناسب تر و  راحت تر از صندل ها یا کفش‌های با حداقل پشتیبانی  باشد.

فیزیوتراپی:

کف پای صاف ممکن است موجب  آسیب های بیش از حد، در برخی از دوندگان شود. فیزیوتراپیست ها معمولا  می توانند با تجزیه و تحلیل‌های  ویدئویی، نحوه دویدن شما را بررسی کرده  و به شما در بهبود فرم وتکنیک دویدن کمک میکنند.

عمل جراحي

جراحی صرفا  برای اصلاح کف پای صاف انجام نمی شود. با این حال ، ممکن است برای یک مشکل مرتبط ، مانند پارگی تاندون، جراحی توصیه شود.

کفی طبی برا کف پای صاف

<< بیشتر بدانید : اسکن کف پا >>

پروتز کف پای صاف

امروزه یکی از بهترین راه حل ها برای درمان کردن این نوع مشکل استفاده از پروتز کف پای صاف می باشد. اگر به دنبال این هستید که پروتز کف پای صاف را خریداری کنید می توانید با پزشکان امین طب کلینیک ارتباط برقرار کرده و مناسب ترین نوع پروتز کف پای صاف را خریداری کنید.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

اگر کف پای صاف شما باعث دردهای جزئی می شود ، ممکن است بخواهید موارد زیر را امتحان کنید:

  • از فعالیت هایی که باعث تشدید وضعیت درد در شما می شود خودداری کنید. در فعالیتهای سبک و کم اثر مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری یا شنا، بجای پرش و دویدن شرکت کنید.
  • حمایت کننده های قوسی معمولی و موجود در بازار، ممکن است تا حدودی باعث راحتی پای شما شود .
  • داروهای مسکن بدون نسخه، ممکن است به کاهش درد شما کمک کند.
  • کاهش وزن می تواند فشار روی پاهای شما را کاهش دهد.

 

چه انتظاری باید از پزشک خود داشته باشید؟

پزشک شما ممکن است برخی از سوالات زیر را بپرسد:

  • دقیقاً کجای پایتان درد می کند؟
  • درد را چگونه، کسل کننده ، تیز یا سوزان توصیف می کنید؟
  • آیا حرکت یا موقعیت خاصی باعث تسکین درد یا بدتر شدن آن می شود؟
  • آیا نوع کفشی که می پوشید بر درد تأثیر می گذارد؟
  • آیا می توانید روی یک پا، روی نوک پا بایستید؟
  • آیا پشتیبان های قوس را امتحان کرده اید؟

کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی و سلامت پا امین طب با مدرن ترین دستگاه های روز ، آماده انجام انواع اسکن کف پا و ساخت انواع کفی و کفش طبی برای بیماران محترم و رفع مشکلات صافی کف پا می باشد .

شما میتوانید جهت ارتباط و مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما