شکستن قلنج انگشتان چه خطراتی دارد؟

شکستن قلنج انگشتان چه خطراتی دارد؟

فهرست مطالب

آیا شکستن قلنج دست باعث آرتروز می شود؟

زمانی که ساعت ها پس از کار کردن با انگشتان خود احساس خستگی می کنید، دقیقا کدام حرکت می تواند به طور موقت خستگی را از انگشتان دست شما خارج کند؟ مسلما از نظر شما، شکستن قلنج انگشتان راهی مناسب برای رفع خستگی دست و ورزش دادن آن است.

در این میان، طی چند سال گذشته ابهاماتی در خصوص مفید و یا مضر بودن شکستن قلنج در سراسر دنیا مطرح شده است. حال به نظر شما شکستن قلنج تاثیری بر ایجاد آرتروز دارد؟ ادامه مقاله را بخوانید تا به طور کامل با عوارض شکستن قلنج و ارتباط آن با آرتروز انگشتان دست آشنا شوید.

پیش از اینکه در خصوص شکستن قلنج انگشتان صحبت کنیم، لازم است ابتدا اطلاعاتی در خصوص آرتروز به دست بیاوریم. آرتروز یک بیماری مفصلی است که معمولاً به دلیل فرسایش طبیعی مفاصل به وجود می‌آید. علل دیگری مانند آسیب، التهاب، عفونت و یا عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند باعث آرتروز شوند. حال به نظر شما، می توان ارتباطی میان شکستن قلنج و آرتروز مشاهده کرد؟

📌 کلینیک امین طب با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با کادری مجرب و متعهد به همت متخصصین ارتوپدی فنی با تجربه ای درخشان با بهره گیری از بهترین و برترین تجهیزات معاینه و ساخت در فضایی آرام همراه و پشتیبان شما عزیزان می باشد.
کلیه خدمات ارتوپدی فنی طبق تعرفه انجمن علمی ارتوز و پروتز ایران با بهترین کیفیت به شما مراجعین گرانقدر ارائه می گردد.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان در خصوص خدمات ارتوپدی با ما در تماس باشید 👈 02188880026

شکستن قلنج انگشتان دست به طور معمول باعث آسیب نمی‌شود و احتمالاً آرتروز را نیز ایجاد نمی‌کند. با این حال، شکستن قلنج انگشتان دست ممکن است باعث آسیب به بافت‌های نرم اطراف مفصل شود و درد و فشار زیادی را برای افراد به وجود آورد.

بنابراین، شکستن قلنج انگشتان دست به طور مستقیم باعث آرتروز نمی‌شود، اما اگر این عمل باعث آسیب به بافت‌های نرم اطراف مفصل شود و علائم آرتروزی برای شما ایجاد کند، ممکن است در آینده مشکلاتی را برایتان به وجود بیاورد. در هر صورت، اگر پس از شکستن قلنج درد شدیدی دارید، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا علت درد شما را تشخیص دهد و درمان مناسبی را برای شما تجویز کند.

شکستن قلنج انگشتان
مقالات بیشتر : پروتز سیلیکونی دست و پا

 

چه زمانی شکستن قلنج انگشتان دست تبدیل به عادت می شود؟

همه ما در طول زندگی خود، عادت های رفتاری و جسمی متفاوتی داریم. برای مثال، شکستن قلنج مفاصل، یکی از شایع ترین عادت هایی است که ممکن است اکثر ما به آن دچار باشیم. اگرچه مطابق با تحقیقات اخیر، این امر خطرات جدی و جبران ناپذیری را با خود به همراه نمی آورد، با این حال انجام مکرر آن باعث بروز آسیب هایی هرچند جزئی می شود. از این رو لازم است که نسبت به شناسایی این رفتار و ترک آن اقدام کنید و از پیشامد اتفاقات ناگوار جلوگیری نمایید.

حال به نظر شما، چه زمانی شکستن قلنج انگشتان دست تبدیل به عادت می شود؟ چگونه می توان این عادت را ترک کرد؟ با کودکی که به طور مکرر قلنج انگشتان دست خود را می شکند، چطور برخورد کنیم؟

این قبیل سوالات، نشان می دهد که شکستن قلنج در سنین کودکی نیز رایج است و عدم مقابله با آن، ممکن است مشکلاتی را در بزرگسالی به وجود بیاورد. اگر به کودکان و نوجوانان توجه کنید، خواهید دید که بسیاری از آن ها به عادت شکستن قلنج دچار هستند.

برای ترک این عادت، می توانید از همان سنین کودکی و نوجوانی، عوارض مفصلی ناشی از این عادت را به آن ها گوشزد کنید. این امر می تواند تاثیر بسزایی در ترک عادت شکستن قلنج داشته باشد.

در صورتی که کودک یا نوجوان شما هنوز هم نسبت به شکستن قلنج مفاصل مصمّم است، می توانید آن ها را با سایر فعالیت ها سرگرم کنید. دقت کنید که ترک عادت شکستن قلنج ممکن است به طول بیانجامد و مسلما در فاصله زمانی کوتاه ترک این رفتار غیر ممکن خواهد بود.

آرتروز انگشتان دست
شکستن قولنج

 

چند ورزش ساده بر جلوگيري از آرتروز انگشتان دست

همان طور که توضیح دادیم، شکستن قلنج انگشتان برای برخی از افراد، به یک رفتار نامناسب تبدیل شده است. البته بررسی های علمی نشان می دهد که آرتروز و شکستن قلنج ارتباطی با یکدیگر ندارند. با این حال اگر می خواهید به مرور زمان دچار آرتروز انگشتان دست نشوید، لازم است تمرینات و ورزش هایی را به صورت مکرر انجام دهید.

در واقع ورزش کردن، تنها روشی است که با هزینه اندک انجام می شود و طی مداومت و استمرار، می‎تواند نتیجه دلخواه را به شما ارائه کند. برای همین توصیه می شود به منظور جلوگیری از بروز زود هنگام آرتروز دست، حتما ورزش‎هایی که در ادامه معرفی کرده‎ایم را انجام دهید.

ورزش های انعطافی: ورزش هایی مانند گردش دادن انگشتان، خم و باز کردن دست، چرخاندن مچ دست و تمرینات انعطاف پذیری دست می تواند به جلوگیری از آرتروز انگشتان کمک کند. تمامی این فعالیت های انعطافی در زمانی کوتاه انجام می شوند و می توانید آن ها را در حین تماشای تلویزیون، پخت غذا و انجام سایر فعالیت‎های روزانه، امتحان کنید.

ورزش های مقاومتی: تقویت عضلات دست با استفاده از وزنه ها، توپ های فشاری و سایر وسایل بخصوص می تواند به ترک عادت شکستن قلنج انگشتان و جلوگیری از آرتروز کمک کند. انجام این کار به طور مداوم می‎تواند قدرت مازادی را برای عضلات شما فراهم کند و در نتیجه آرتروز انگشت را به تعویق بیندازد.

ورزش های استقامتی: پياده روي، شنا، دوچرخه سواري، شيرجه زدن و ساير فعاليت‎هاي استقامتي مي‎تواند به حفظ سلامت عضلات، استخوان‎ها و در نهايت جلوگيري از آرتروز انگشتان دست کمک کند.

رژیم غذایی سالم: مصرف مواد مغذی سالم مانند ماهی، سبزیجات، میوه‎ها و غلات به عنوان منابع غذایی با ارزش بالا، برای حفظ سلامت استخوان ها و عضلات دست بسیار مفید هستند.

بیماری آرتروز
بیشتر بخوانید : آشنایی با پروتز گوش

 

برای ترک شکستن قلنج انگشتان چه کارهایی انجام دهیم؟

از کودکی به ما این چنین القا کرده اند که شکستن قلنج انگشتان دست می تواند در بزرگسالی علائمی از جمله لرزش و آرتروز را به همراه بیاورد. اما طبق تحقیقات پزشکی، واقعیت طور دیگری است.

بسیاری از تحقیقات دقیق علمی نشان می دهد که شکستن قلنج هیچ ارتباط مستقیمی با بروز آرتروز ندارد. البته این عمل ممکن است زمینه ساز ایجاد آرتروز باشد. بنابراین شایسته است قبل از بروز هرگونه آسیب احتمالی، نسبت به ترک این رفتار اقدام کنیم. برای ترک عادت شکستن قلنج می توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1- تمرینات ورزشی: تمرینات ورزشی روزانه می‌تواند به بهبود و تقویت عضلات و مفاصل کمک کند. برخی تمرینات مانند یوگا و پیلاتس می‌توانند به بهبود انعطاف پذیری و قدرت عضلات کمک کنند. با انجام تمرینات ورزشی مکرر، قادر خواهید بود عادت شکستن قلنج را در خود از بین ببرید.

2- استفاده از روش‌های طبیعی: برخی روش‌های طبیعی مانند ماساژ، تغذیه سالم و استفاده از تکنیک‌های تنفس به بهبود و تقویت مفاصل کمک می کنند. در نتیجه برای رفع خستگی، نیازی به شکستن قلنج انگشتان نخواهید داشت.

3- مراجعه به پزشک: در صورت داشتن مشکل در مفاصل، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و درمان مناسب را انجام دهید. مسلما شکستن قلنج مفاصل راهی صحیح برای درمان مفاصل نیست و پزشک می‌تواند شما را به انجام تمرینات ورزشی مناسب و روش‌های درمانی دیگر ارجاع دهد.

قلنج مفاصل
بیشتر بخوانید : آرتروز دست : علت ها و روش درمان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما