روش های نوین درمان پای پرانتزی

روش های نوین درمان پای پرانتزی

فهرست مطالب

  پای پرانتزی چیست؟

داشتن تناسب اندام یکی از مهمترین مواردی است که تاثیر مستقیمی بر اعتماد به نفس هر فردی دارد ، برخی از بیماری ها ممکن است سبب کاهش این اعتماد به نفس شوند که از جمله این بیماری می توان به پای پرانتزی اشاره کرد و افراد مبتلا به این عارضه از اعتماد به نفس کمی برخوردار هستند به گونه ای که برخی از این افراد گوشه نشینی و فرار از اجتماع را ترجیح داده اند.  شاید بهترین  راه برای افرادی که از این عارضه رنج می برند  درمان پای پرانتزی توسط روش های نوین پزشکی و ورزش درمانی و بسیاری از حرکات اصلاحی قابل درمان است.

با توجه به اینکه پا جزو یکی از مهمترین و پرتحرک ترین اعضای بدن است و نقشی اساسی در بهبود کیفیت زندگی دارد ممکن است به صورت مادرزادی یا توسط یک سری عوامل دچار اختلال  پای پرانتزی شود که این اختلال نه تنها در انجام فعالیت های روزانه خلل وارد می کند بلکه مهم تر از آن اعتماد به نفس فرد را پایین می آورد. در واقع پای پرانتزی از اختلالات زانو است که منجر به قوس برداشتن پا به سمت بیرون می شود. راه تشخیص این  عارضه آسان است و در صورتی که فرد ایستاده باشد و پاها را به هم نزدیک کند پاها ظاهری کمان مانند را نشان می دهند.

درمان پای پرانتزی

پای پرانتزی

علائم  و نشانه های اختلال پای پرانتزی

از مهمترین و رایج ترین علائم پای پرانتزی، عدم هماهنگی در الگوی راه رفتن است. خمیدگی متقارن پاها در دو طرف بدن، کنار هم قرار نگرفتن زانوها در  هنگام چسباندن مچ پاها به یکدیگر، عدم از بین رفتن خمیدگی پا پس از سن 3 سالگی  و … از مهمترین علائم و نشانه های پای پرانتزی است و در صورتی که این عارضه درمان نشود به مرور می تواند سبب بیماری آرتروز و آسیب دیدن لگن و … شود.

ممکن است برخی از افراد پدیده پای پرانتزی را در بچه ها در هنگام راه رفتن مشاهده کنند اما پای پرانتزی در کودکان زیر دو سال یک پدیده طبیعی است و در صورتی که در سن  2-3 سالگی این علائم همچنان مشاهده شود ضروری است که حتما به پزشک مراجعه شود.

 

مهمترین روش های درمان پای پرانتزی

یکی از مهمترین نگرانی و دغدغه افراد مبتلا به این عارضه، روش مناسب برای درمان پای پرانتزی است خوشبختانه پیشرفت در علم پزشکی  نقطه عطفی در جهت درمان این بیماری بوده است.

در گذشته بسیاری از پزشکان بر این عقیده بودند که تنها روش برای درمان پای پرانتزی عمل جراحی است که خوشبختانه امروزه با تشخیص سریع و تلاش برای درمان میتوان بدون عمل جراحی و با استفاده از روش های نوین پزشکی و ورزش های درمانی و بسیاری از حرکات اصلاحی می توان با هزینه کمتری به درمان پای پرانتزی پرداخت.

هر چند که روش های درمان پای پرانتزی زیاد می باشند اما در این محتوا سعی شده که به مهمترین این موارد اشاره شود ذکر این نکته ضروری است که در صورت درمان  زودتر روش درمانی هم متفاوت می باشد به عنوان مثال کودکان و افراد نوجوان می توانند با استفاده از روش های اصلاحی همچون حرکات ورزشی،  درمان با حرکات فیزیوتراپی، درمان از طریق ماساژ درمانی، استفاده از کفی و کفش طبی مناسب، بریس های طبی  و درمان با لیزر اشاره کرد و نیازی به عمل جراحی برای درمان پای پرانتزی نیست در حالی که برای  افراد بزرگسال بیشتر از روش عمل جراحی و لیزر  استفاده می کنند.

از بین این روش ها روش لیزر درمانی یکی از بهترین روش ها است که بعد از چندین مرحله لیزر درمانی و بدون درد مشکل مفاصل رفع می گردد و این روش در کنار روش ورزشی و فیزیوتراپی صورت می گیرد.

بیشتر بدانید: انواع بریس پا

 حرکات ورزشی مناسب برای درمان پای پرانتزی

همانطور که میدانید انجام حرکات ورزشی مناسب برای درمان پای پرانتزی از محبوبیت خاصی در بین افراد مبتلا به این عارضه برخوردار است زیرا بسیاری از مراقبت های بعد از عمل و … را لازم ندارد و هزینه زیادی هم در بر ندارد.  در واقع حرکات ورزشی جزو حرکات اصلاحی است اما باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشت که انجام این حرکات حتما زیر نظر افراد حرفه ای و متخصص صورت گیرد زیرا انجام حرکات خودسرانه ممکن است که نتیجه عکس داشته باشد برخی از این حرکات ورزشی عبارتند از:

  • اسکات

  • یوگا

  • انجام حرکات کششی

  • استفاده از غلتک

  • پیلاتس و …

حرکت اصلاحی درمان پای پرانتزی

حرکات ورزشی مناسب برای درمان پای پرانتزی

 مهمترین دلایل ایجاد پای پرانتزی

علاوه بر مورد وراثتی و بیماری مادرزادی فاکتورهای دیگری هم ممکن است از دلایل ایجاد پای پرانتزی باشند.

  • – راه‌رفتن زودرس کودک
  • چاقی یا اضافه وزن
  • دیسپلازی استخوانی و رشد غیرطبیعی استخوان
  • بیماری هایی از جمله آرتروز زانو، نرمی استخوان، روماتیسم، و … می توان سبب عارضه پای پرانتزی شوند
  • افزایش سن
  • صافی کف پا
  • اشتباهات و عادات بد، مانند قنداق بستن یا سفت کردن قنداق کودکان
  • بد نشستن ( به حالت قورباغه نشستن)
  • بدجوش خوردن شکستگی و … از دیگر دلایل ایجاد پای پرانتزی است.

پای پرانتزی

پای پرانتزی

 

نتیجه گیری کلی

پای پرانتزی عارضه ای است که در دنیای مدرن امروز هم به وفور دیده می شود اما خوشبختانه روش های درمانی آن هم افزایش پیدا کرده اند به گونه ای که می توان با استفاده از روش های پیشرفته و بدون درد از جمله لیزر درمانی می توان این معضل را از بین برد و افراد مبتلا به این عارضه بار دیگر بتوانند لبخند رضایت بخشی به لب داشته باشند و اعتماد به نفس کافی را بدست  آورند.

پای پرانتزی نه تنها از لحاظ جسمی به مرور ممکن است سبب بیماری های مربوط به زانو، لگن و مهره های کمر و … شود از نظر روحی هم فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد و  اعتماد به نفس فرد را پایین می آورد. روش های درمانی بسته به شدت وضعیت متفاوت می باشد.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما