روش های درمان پارگی مینیسک زانو

روش های درمان پارگی مینیسک زانو

فهرست مطالب

روش های درمان پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک  یک آسیب بسیار شایع زانو به ویژه در بین ورزشکاران است. حرکات پیچشی ناگهانی – مانند چرخش برای گرفتن توپ – ممکن است غضروف را پاره کند. افراد مبتلا به آرتروز زانو نیز بیشتر مستعد پارگی مینیسک  هستند. روش های مختلفی برای درمان پارگی مینیسک  زانو وجود دارد که جراحی آخرین گزینه است. در این مقاله به این روش های درمانی می پردازیم.

روش های درمان پارگی مینیسک زانو

<< جهت مشاوره با ما تماس بگیرید>>

پارگی مینیسک  چقدر شایع است؟

پارگی مینیسک  یک آسیب بسیار شایع زانو است. اغلب ورزشکاران و افرادی که برای تفریح ​​ورزش می کنند دچار پارگی مینیسک  می شوند. این آسیب همچنین افراد مسن و کسانی را که مبتلا به آرتروز زانو هستند، تحت تاثیر قرار می دهد.

افرادی که ورزش می کنند (مانند تنیس، بسکتبال یا فوتبال) که شامل حرکات پیچشی ناگهانی می شود، به احتمال زیاد دچار پارگی مینیسک  می شوند. همچنین انجام ورزش های تماسی خطر پارگی مینیسک  را افزایش می دهد. ضربه خوردن زانو می تواند باعث پیچ خوردن غضروف شود.

علائم پارگی مینیسک زانو چیست؟

افرادی که دچار پارگی مینیسک  زانو می شوند، اغلب احساس می کنند در زمان آسیب چیزی در زانوی آن ها ظاهر شده است. علائم دیگر عبارتند از:

  • احساس بیرون زدگی زانو
  • داشتن درد و سفتی یا متورم شدن زانو
  • ناتوانی در خم شدن یا صاف کردن کامل پا

پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک  زانو چه عوارضی دارد؟

اگر مینیسک  پاره شده شما به درستی بهبود نیابد، زانوی شما مانند قبل از آسیب پایدار نخواهد بود. این می تواند خطر آسیب های دیگر زانو را افزایش دهد؛ مانند پارگی رباط ACL یا سایر رباط ها.

گزینه های درمان پارگی مینیسک  زانو چیست؟

درمان پارگی مینیسک  زانو بستگی به شدت پارگی منیسک و محل دقیق آن دارد. اگر پارگی در قسمتی از غضروف قرار دارد که خون کافی دریافت می کند، می توان آن را بدون جراحی درمان کرد. هنگامی که خون کافی وجود داشته باشد، این ناحیه به اکسیژن و همچنین مواد مغذی و اجزای سالم دسترسی خواهد داشت که همه آن ها برای درمان ضروری هستند. به همین دلیل، درمان مناطقی که جریان خون خوبی ندارند، با روش های غیر جراحی دشوارتر است.

درمان های محافظه کارانه مانند RICE – استراحت، یخ، فشرده سازی – به طور معمول برای التیام پارگی های مینیسک کوچک تا متوسط ​​در مناطقی با خون رسانی کافی است. همچنین می توانید از داروهای ضد التهاب برای تورم و درد استفاده کنید.

جراحی پارگی مینیسک

درمان پارگی مینیسک  زانو که خون کافی دریافت نمی کند یا آسیب های شدیدی دیده می شود، اغلب برای اصلاح نیاز به جراحی است. جراحی پارگی مینیسک  را می توان از طریق عمل آرتروسکوپی با حداقل تهاجم به پایان رساند.

این روش ترمیم مینیسک  مفصل زانو یا مینیسکتومی آرتروسکوپی نامیده می شود. در طی این عمل، یک جراح با استفاده از آرتروسکوپ (دوربین کوچک) و ابزار جراحی مینیاتوری، مینیسک  پاره شده را ترمیم می کند. در صورت آسیب دیدگی غیر قابل ترمیم ممکن است نیاز باشد که قسمتی از مینیسک  به عنوان بخشی از عمل برداشته شود.

نقش توانبخشی در درمان پارگی مینیسک  زانو

سالانه تقریبا 750،000 عمل جراحی مینیسک  زانو در ایالات متحده انجام می شود. توانبخشی بخش مهمی از بهبود است. برنامه های توانبخشی جسمی بعد از جراحی معمولا شامل تمرینات فیزیوتراپی است که برای تقویت ماهیچه های پا برای حمایت بهتر از مفصل زانو مفید است.

برای بیمارانی که تحت منیسکتومی جزئی قرار می گیرند، دوره بهبودی معمولا به دلیل زمان بهبود پارگی غضروف طولانی تر است. تمرینات توانبخشی باید تا زمان بهبود غضروف متوقف شود. معمولا حدود سه ماه طول می کشد تا توانبخشی برای منیسکتومی جزئی کامل شود؛ در حالی که برای یک منیسکتومی کامل، بهبود کوتاه تر است.

<< بیشتر بدانید : انواع بریس پا>>

چگونه می توان پارگی مینیسک  را در خانه درمان کرد؟

همان گونه که گفته شد بسته به اندازه و محل پارگی مینیسک ، ممکن است بدون جراحی بهبود یابد. پزشک ممکن است برای تسکین درد و کاهش تورم، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) (مانند ایبوپروفن یا آسپرین) را توصیه کند. در روزهای پس از جراحت، باید پروتکل RICE را نیز دنبال کنید. RICE مخفف استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع است.

  • استراحت: تا جایی که ممکن است وزن خود را از زانوی آسیب دیده دور نگه دارید.
  • یخ: یک بسته یخ را به مدت 20 دقیقه، چندین بار در روز روی زانو قرار دهید.
  • فشرده سازی: زانو را با بانداژ فشاری بپیچید تا تورم کاهش یابد.
  • ارتفاع: برای کاهش تورم، پای خود را بالاتر از قلب خود استراحت کنید.

 

سخن آخر

اکثر افرادی که دچار پارگی مینیسک  می شوند، می توانند به فعالیت کامل خود بازگردند. اگر برای ترمیم پارگی مینیسک  عمل جراحی انجام داده اید، پس از چند ماه فیزیوتراپی، زانو باید به طور کامل بهبود یابد.

اگر جراحی برای برداشتن تمام یا قسمتی از مینیسک  خود انجام دهید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتریت باشید. این به این دلیل است که مفصل شما نسبت به ضربه آسیب پذیرتر شده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما