راه های درمان خار پاشنه پا

راه های درمان خار پاشنه پا

فهرست مطالب

دانستنی هایی در مورد بیماری و درمان خار پاشنه پا

یکی دیگر از علتهای شایع  درد پاشنه مربوط به بیماری خار پاشنه پا است. این عارضه در اثر مجموعه ای از زائده های استخوانی ایجاد می شود که بر روی پشت یا زیر پاشنه ایجاد می شود که می تواند بدون درد یا همراه با درد باشد. در اثر ابتلا به این عارضه کف پا متورم می شود و در حین راه رفتن  سبب ایجاد درد می شود.

به گونه ای که برداشتن هر گام را با چالشی آزار دهنده و دشوار تبدیل می کند. خوشبختانه با پیشرفت در علم پزشکی روش های بسیار زیادی برای درمان خار پاشنه پا وجود دارد که می توان به درمان این بیماری پرداخت. اهمیت  نقش پا به حدی زیاد می باشد که به آن قلب دوم می گویند یعنی نقشی مانند قلب را برای بدن ایفا می کند بنابراین در صورت هر گونه التهاب، درد و عارضه در این عضو سریعا باید به درمان آن پرداخت.

با ما تماس بگیرید

خار پاشنه پا

خار پاشنه پا

مهمترین علائم و نشانه های خار پاشنه پا

یکی از مهمترین علائم و نشانه خار پاشنه پا می توان به درد آن به خصوص بعد از بیدار شدن از خواب اشاره داشت. کشش رباط کف پا ، درد و التهاب زیاد در زیر پاشنه یا درون پاشنه، شروع تدریجی درد از زیر پاشنه و احساس درد در کف پا از مهمترین علائم این بیماری است که ضروری است به درمان آن پرداخت.

مهمترین روش های درمان خار پاشنه پا

در صورت بروز این عارضه باید سریعا در جهت درمان آن اقدام کرد زیرا هر چه از روند این بیماری بگذرد راه های درمان خار پاشنه پا متفاوت می شود و می توان در صورت تشخیص به هنگام با استفاده از روش های ساده و کم هزینه به درمان این بیماری پرداخت. یکی از روش های درمان خار پاشنه پا استفاده از کمپرس سرد است که با استفاده از روش سرما درمانی در تسکین بافت ملتهب پاشنه بسیار موثر است که روشی راحت و کم هزینه و در عین حال در دسترس است.

روش دیگر درمان خار پاشنه پا استفاده از کفش های طبی و کفی‌های طبی محافظ پا و اورتوز است که فشار بر روی خار پاشنه پا را کاهش می دهند. داروهای ضدالتهابی از دیگر گزینه های مناسب برای درمان این عارضه است که می توان به مواردی همچون آسپرین، ایبوپروفن (ادویل ، موترین)، ناپروکسن ۵۰۰ و … اشاره داشت.

استفاده از حرکات کششی و کشش آرام فاسیای کف پا و تاندون آشیل،  از دیگر روش ها  می توان به  بستن پا و مچ به ‌منظور ایجاد تکیه‌گاه و هم ترازی مناسب هم اشاره کرد. درمان به روش  شاک ویو تراپی (ESWT)، ورزش درمانی، ماساژ، فیزیوتراپی، طب سوزنی، تزریق کورتیزون، تزریق اوزون،تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)، الکتروتراپی، درمان با اولتراسوند، درمان TENS، درمان با لیزر،آب‌درمانی،عمل جراحی از مهمترین روش های درمان خار پاشنه پا است که در این محتوا به آن اشاره شد.

بیشتر بدانید : کفش طبی

درمان خار پاشنه پا

درمان خار پاشنه پا

نکات بسیار مهم در انتخاب روش درمان خار پاشنه پا

همانطور که میدانید در درمان بسیاری از  بیماری ها و عارضه ها آخرین راه استفاده از روش های جراحی است که این بیماری هم از این قاعده مستثنی نیست و در صورتی که شدت درد غیر قابل تحمل باشد و با استفاده از روش های درمانی دیگر درمان نشده باشد از این روش استفاده می شود.

پزشک معالج باید تشخیص دهد که  این بیماری از طریق عمل جراحی نیاز به درمان دارد. خوشبختانه امروزه روش های جدیدی برای درمان این بیماری پیدا شده که فیزیوتراپی گزینه بسیار مناسبی برای درمان آن است. از دیگر روش های درمانی  می توان به :

  • به حداقل رساندن سطح فعالیت
  • کاهش وزن برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند
  • گرم کردن پا و استفاده از کمپرس آب گرم
  • استفاده از کمپرس آب سرد
  • شاک ویو تراپی
  • اوزون تراپی و .. از دیگر روش های پیشنهادی برای درمان خار پاشنه پا است.

درمان خار پاشنه پا

خار پاشنه پا

بیشتر بدانید: تورم پای دیابتی

عوامل افزایش دهنده خطر بروز  خار پاشنه پا

یک سری عوامل هستند که در صورت عدم رعایت ممکن است سبب ایجاد یک سری اختلالات و عوارضی برای بدن شوند. از مهمترین عوارضی که خطر ابتلا یا بروز خار پاشنه پا را افزایش میدهند می توان به مواردی همچون:

  • استفاده از کفش های غیراستاندارد و نامناسب
  • صافی کف پا
  • افزایش سن
  • گودی کف پای زیاد
  • چاقی و اضافه وزن
  • پیاده روی و ایستادن های طولانی مدت
  • کوتاهی عضلات و بافت نرم
  • سفتی و خشکی تاندون آشیل
  • چرخش غیر طبیعی پاها در هنگام راه رفتن
  • آسیب دیدن بافت پاشنه پا و ..  اشاره کرد.

نتیجه گیری کلی

یکی از موارد بسیار مهمی که باید به آن توجه اساسی شود حفظ سلامتی پا است. از آنجایی که از این عضو مهم بدن انتظارات زیادی از قبیل راه رفتن، نشستن، دویدن و … داریم باید به سلامتی آن هم توجه کنیم و با انتخاب کفش استاندارد و مناسب و رعایت بهداشت پا و در صورت بروز هر نوع بیماری و اختلال و … ضروری است که سریعا به پزشک مراجعه کرده و در جهت درمان آن تلاش کنیم.

یکی از این عارضه ها که ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد خارپاشنه پا است که می توان با انتخاب کفش مناسب و طبی های استاندارد، استفاده از روش های ماساژ درمانی، کمپرس آب سرد و بسیاری از روش های گفته شده در کاهش درد و درمان این عارضه کمک کرد. خوشبختانه پیشرفت در علم پزشکی و ورود تجهیزات پیشرفته پزشکی در  صنعت پزشکی در درمان بسیاری از بیماری های مربوط به پا کمک شایانی کرده است.

جهت مشاوره با کلینیک امین طب تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما