درمان انحراف شست پا (هالوکس والگوس)

درمان انحراف شست پا (هالوکس والگوس)

فهرست مطالب

هالوکس والگوس نوعی برجستگی مربوط به کنار شست پا است که در نهایت در سه موقعیت ضعیف، متوسط و شدید طبقه بندی شده است. درمان هالوکس والگوس (انحراف شست پا) موضوعی بر اساس نوع آن در نظر گرفته می شود.

درمان هالوکس والگوس

درمان انحراف شست پا (هالوکس والگوس)

 

هالوکس والگوس (انحراف شست پا) دقیقاً چیست؟

معمولاً به انحراف و برآمدگی کنار شست پا هالوکس والگوس گفته می شود که عوامل وراثتی، صافی کفی و سستی مفاصل و گاه آرتروز از دلایل بروز آن محسوب می شود.

پیش از اینکه درمان هالوکس والگوس (انحراف شست پا) مشخص شود باید در مورد علائم این عارضه صحبت شود. در واقع شخص احساس درد و تورم در مفصل انگشت شست پا می کند که در صورت ایستادن این شرایط بدتر هم می شود.

از سوی دیگر دیده می شود که برجستگی کنار پا بیشتر می شود و تورم بیشتری احساس می شود. درد در زمان پوشیدن کفش ایجاد می شود و گاه راه رفتن بسیار دشوار می شود و تعادل شخص بهم می خورد.

<<جهت مشاوره با ما در ارتباط باشید>>

روش های درمان انحراف شست پا

برای درمان هالوکس والگوس (انحراف شست پا) در ابتدا باید تشخیص آن از سوی پزشک صورت بگیرد و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی سعی می کند بر اساس موقعیتی که در پای شخص ایجاد شده تصمیم گیری درستی در مورد درمان داشته باشد. به طور کلی برنامه های درمان انحراف شست پا بر اساس فیزیوتراپی، ورزش و همینطور تکنیک های عملی صورت می گیرد.

تمرینات ورزشی:

اولین روش درمان انحراف شست پا ، ورزش است. در صورتی که ورزشکار هستند در مورد نوع و میزان تمریناتی که دارید با پزشک صحبت کنید تا سطح فعالیت ورزشی شما مشخص شود. برنامه های ورزشی که از سوی پزشک اعلام می شود کمک می کند تا درمان شما سریع تر باشد.

مدیریت درد:

مدیریت درد از روش های موقت اما اثر بخش در درمان هالوکس والگوس (انحراف شست پا) است. مثلاً درمان توسط یخ یکی از روش هایی است که باعث می شود تا حدودی از درد ایجاد شده جلوگیری شود و یا کاهش درد صورت بگیرد. در این راستا نیاز به استفاده از یخ در داخل یک کیسه پارچه ای است که می بایست در ناحیه مورد نظر قرار بگیرد. در صورتی که درد زیاد باشد پزشک مسکن قوی تجویز می کند.

تقویت دامنه حرکتی:

درمان انحراف شست پا به صورت پیشرفته شامل تکنیک هایی است که سبب تقویت دامنه حرکتی می شود. معمولاً کسانی که درگیر این مشکل هستند نمی توانند انگشت شست پای خود را به راحتی حرکت دهند و در این زمینه فشار روی شست پا صورت می گیرد در این راستا یک سری تکنیک های کششی وجود دارد که سبب می شود حرکت نرمال در کف پا و قوزک پا و انگشتان ایجاد شود.

تمرینات فانکشنال:

وقتی که درد کمتر شد می بایست قدرت و دامنه حرکتی را بهبود بخشید در این زمینه نیاز به انجام فعالیت بیشتر است به طوری که میزان فشار روی بونیون کمتر شود و حرکات در وضعیت کنترل شده صورت بگیرد و ایمنی لازم انجام شود.

 

درمان انحراف شست پا

<< بیشتر بدانید : همه چیز در مورد پای مصنوعی>>

درمان انحراف شست پا (هالوکس والگوس) توسط ارتز

در صورتی که درمان های تکنیکی و عملکردی نتیجه بخش نباشد، پزشک تشخیص میدهد که درمان را توسط دستگاه پیش ببرد. ارتز نوعی وسیله در سبک های مختلف است که برای درمان هالوکس والگوس (انحراف شست پا) استفاده می شود شاخص مخصوصی دارد بنابراین به معرفی انواع آن می پردازیم:

1-  آتل:

آتل ها نوعی ابزار هستند که سبب جدا شدن انگشتان پا می شوند یعنی هدف اصلی از این ابزار کاهش فشار یک انگشت روی انگشتان دیگر است به طوری که شست بتواند فشار کمتری را تحمل نماید.

2-  ارتز پا:

گاه نیاز به درمان انحراف شست پا  کاملاً حرفه ای است و پزشک تشخیص می دهد که نوعی ارتز پا مخصوص شست شخص طراحی نماید. ارتز پا معمولاً به صورت سفارشی یا بدون نسخه عرضه می شود و سبب می شود که کف پا و مچ پا در زمان راه رفتن به خوبی متعادل باشد.

3-  واکر زیربغلی:

در صورتی که مشخص شست پا سبب عدم تعادل شود و توانایی راه رفتن در شخص کاهش یابد از واکر مخصوص زیر بغلی استفاده شود تا راه رفتن آسانتر شود.

اسکن کف پا جهت ساخت کفش طبی

<< شما میتوانید جهت تهیه و استفاده از آرتز مناسب با ما در ارتباط باشید>>

برای درمان انحراف شست پا (هالوکس والگوس) نیاز به جراحی است؟

موضوعی که بسیار ذهن افراد را مشغول میکند اینکه برای درمان بیماری هالوکس والگوس نیاز به جراحی است. پاسخ دقیق در مورد جراحی توسط پزشک مشخص می شود اما یک تست ساده وجود دارد که تا حدودی مشخص می کند که نیاز به جراحی خواهید داشت یا خیر.

انگشت شست خود را با دست بگیرید و سعی کنید از سایر انگشتان دور کنید. در صورتی که قادر به جداسازی انگشت خود نباشید یعنی نیاز به جراحی دارید در غیر این صورت سایر روش های درمانی در نظر گرفته می شود.

 

درمان هالوکس والگوس بدون جراحی

در صورتی که دوست ندارید درگیر جراحی شوید باید از کفش مناسب با کفی های طبی استفاده کنید که دقیقاً برای پای شما طراحی شده اند همینطور نیاز به اسپلینت هایی دارید که سبب جداسازی انگشتان پای شما از هم می شود و به بهبود کمک می کند.

یک سری اسپیلنت های ژله ای وجود دارد که برای طول شب استفاده می شود و کمک می کند که بیماری شما بدتر نشود. در صورتی که این موارد و سایر موارد تکنیکی و ورزشی را رعایت کنید می توانید پروسه درمان انحراف شست پا را به خوبی پشت سر بگذارید و از آسیب پی در پی آن جلوگیری کنید از یاد نبرید که درمان هالوکس والگوس بدون جراحی معمولاً نتیجه خوبی به همراه دارد کافیست تشخیص اولیه به خوبی صورت بگیرد و موارد لازم در این راستا رعایت شود.

البته که پروسه درمان انحراف شست پا کمی زمانبر است و باید صبور باشید و همه چیز را به خوبی ارزیابی کنید.

کلینیک ارتوپدی فنی امین طب با استفاده از امکانات به روز در خصوص ساخت انواع پروتز های پا، پروتز های دست، درمان انواع بیماری های پا فعالیت دارد شما میتوانید جهت مشاوره و یا ساخت انواع پروتز ها و تهیه انواع کفش طبی و یا ارتز با کلینیک امین طب در ارتباط باشید تا در کوتاه ترین زمان و با بهترین کیفیت در خدمت شما باشیم.

تماس با ما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما