درباره استفاده از پروتز در ورزش چه‌ می دانید؟

درباره استفاده از پروتز در ورزش چه‌ می دانید؟

فهرست مطالب

توضیحاتی درباره استفاده از پروتز در ورزش

انجام فعالیت های بدنی و رشته های ورزشی مورد علاقه در تمام افراد به ویژه معلولین با استفاده از پروتز در ورزش، موجب بهبود کیفیت زندگی آنها می گردد.  افرادی که به دلایل مختلف دچار نقص عضو هستند، می توانند با استفاده از پروتزهای مختلف، فعالیت های بدنی دلخواه خود را انجام دهند.

با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی، به موضوع استفاده از پروتز در ورزش توجه زیادی شده است. پروتزهای ورزشی موجب برگرداندن زندگی افراد به روال عادی همراه با انجام تمرینات ورزشی بدون هیچ محدودیتی می گردد. این گروه از افراد با استفاده از پروتزهای ورزشی تا سطح حرفه ای می توانند پیش بروند.

استفاده از پروتز در ورزش جهت افزایش توان انجام حرکات ورزشی بدون محدودیت به ویژه در دویدن موثر است. معروف ترین پروتزها، پروتز ورزشی زیر زانو می باشد.

تاریخچه استفاده از پروتز در ورزش

اولین سند استفاده از پروتز در ورزش مربوط به شرکت فردی با نام George Eyser در سال 1904  در بازی های المپیک تابستانی می باشد. این فرد در تصادف با قطار،  پای چپ خود را از دست داده بود و به جای آن از پروتز چوبی استفاده کرد.  این فرد با ورزشکاران سالم مسابقه داد و موفق شد 6 مدال المپیک که 3 تای آنها  مدال طلا بود، را کسب کند.

اولین دوره بازی های پارالمپیک در شهر رم کشور ایتالیا در سال 1960 برگزار شد.  برخی افراد با استفاده از پروتز در ورزش توانستند نتایج شگفت انگیزی کسب کنند. بازی های پارالمپیک بعد از آن به صورت منظم هر 4 سال یکبار برگزار می شود.

افرادی که به دلایل مختلف مانند تصادفات، حوادث طبیعی مانند زلزله، ابتلا به بیماری ها و … دچار قطع عضو شده اند، معمولا بعد از قطع عضو دچار بیماری افسردگی می شوند. شرکت در میادین ورزشی با استفاده از پروتز در ورزش می تواند علاوه بر بهبود سلامت فیزیکی، موجب حفظ سلامتی روانی و درمان علائم افسردگی آنها شود.

استفاده از پروتز در ورزش
بیشتر بدانید : بهترین روش های درمان پیچ خوردگی مچ پا

استفاده از پروتز در ورزش با مشورت با فیزیوتراپ

افرادی که دچار  نقص عضو ناشی از بروز حادثه شده اند نسبت به افرادی که دچار فلج مغزی و یا آسیب نخاعی هستند، از سلامتی فیزیکی مناسب تری برخوردار می باشند. این گروه از افراد نسبت به افراد سالم، برای انجام  عملکردهای فیزیکی خود دارای محدودیت هایی هستند. در دوران توانبخشی و  بازتوانی  می‌توان این گروه از افراد را علاقه مند به شرکت در فعالیت های تفریحی و ورزشی کرد.

فیزیوتراپ ‌ها  می‌توانند بر اساس توانایی و ظرفیت ‌های افراد دچار نقص عضو، استفاده از پروتز در ورزش را برای این گروه از افراد جامعه پیشنهاد کنند. این موضوع به ویژه برای افرادی که قبلا ورزشکار بوده اند، از اهمیت خاصی برخوردار است.

استفاده از پروتز در ورزش

انجام رشته های مختلف ورزشی با استفاده از پروتز در ورزش امکان پذیر است.

  • راگبی با ویلچر
  • بسکتبال با ویلچر
  • مسابقات موتورسواری
  • دو و میدانی
  • دوچرخه سواری
  • اسکی روی یخ
  • بیسبال
  • هاکی
  • گلف
  • قایق رانی
  • تیراندازی با کمان
  • بولینگ
  • وزنه برداری
  • سوارکاری

انواع پروتز ورزشی

استفاده از پروتز در ورزش با توجه به وضعیت و نوع مشکل فرد متفاوت است. انواع مختلف پروتزها عبارتند از:

  • پروتز پا جهت انجام حرکات ورزشی مانند دویدن
  • پروتز پا برای انجام حرکات ورزشی که نیاز به چرخیدن دارند، مانند بازی گلف
  • پروتز های ضد آب برای افراد علاقه مند به شنا
  • پروتز اندام فوقانی برای انجام فعالیت های تفریحی و روزانه

استفاده از پروتز در ورزش دو و میدانی

یکی از پرکاربردترین پروتزهای ورزشی، پروتز پنجه کربنی می باشد. با استفاده از این نوع پروتز بسیاری از افراد توانسته اند در میادین ورزشی حضور یابند. کانتور فنری کربنی موجب تولید نیروی محرکه زیاد و کاهش مقاومت می گردد.

این پروتز برای انجام تمرینات ورزشی که به سرعت و انعطاف پذیری بالایی نیاز دارند مانند دو و پرش، بسیار مناسب است. این پروتزهای ورزشی به صورت صاف ساخته شده اند تا خیلی راحت بر روی زمین قرار بگیرند. به همین دلیل تعادل ورزشکار به هم نمی خورد.

استفاده از پروتز در ورزش
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

موارد استفاده انواع پروتزهای ورزشی

استفاده از پروتز در ورزش جهت انجام حرکات، تمرینات و فعالیت های ورزشی موثر می باشد. انواع پروتز ورزشی با توجه به شرایط فرد ساخته می شود.

پروتز مخصوص انجام فعالیت های ورزشی: با استفاده  از پروتزها می توان تمرینات ورزشی مختلفی را انجام داد.

پروتز زیر زانو: پروتز زیر زانو یکی از پرمصرف ترین پروتز ورزشی است که برای انجام بسیاری از رشته های ورزشی مناسب است.

پروتز مخصوص کوهنوردی: پروتزهای ورزشی کوهنوردی برای بالا رفتن و پایین رفتن طراحی و ساخته شده اند.

پروتزهای ورزشی قایقرانی و پدال زنی: استفاده از پروتز در ورزش قایقرانی این امکان را فراهم می سازد تا فرد بتواند خیلی راحت با قایق در آب حرکت کند.

پروتزهای ورزشی مخصوص بسکتبال و والیبال: این نوع از پروتزهای ورزشی به صورتی طراحی می شوند تا بالاتنه بتواند  شکل و سایز توپ را تحمل کند.

پروتز ورزشی اسکی و اسنوبورد: این نوع پروتز با انعطاف پذیری بالا و خواص کششی به صورتی است که فرد بتواند خیلی راحت از آن استفاده کند.

پروتز ورزشی مخصوص شنا: با استفاده از پروتز در ورزش شنا، فرد می تواند تعادل خود را حفظ کند.

پروتز غواصی: برای بالا رفتن از نردبان در رشته غواصی استفاده از پروتز در ورزش بسیار موثر بوده و موجب سهولت کار می گردد. در این نوع پروتز از پروتز توخالی استفاده می شود. این پروتزها از نوع پروتز ضد آب هستند که برای غواصی کاربرد دارند.

تفاوت پروتز استاندارد با پروتز ورزشی

پروتز استاندارد ویژه اندام تحتانی به صورتی ساخته شده اند که توانایی فرد را برای ایستادن، راه رفتن و انجام فعالیت های روزانه همچون بالا رفتن و پایین رفتن از پله و یا سوار اتومبیل شدن را آسان سازد. پروتز اندام فوقانی بدن هم برای افزایش توانایی فرد جهت غذا خوردن، پوشیدن لباس و رانندگی کردن طراحی شده است.

استفاده از پروتز در ورزش جهت افزایش توانایی فرد برای انجام رشته های ورزشی مورد علاقه می باشد. افرادی که دچار قطع عضو در اندام فوقانی می باشند، باید از پروتزهای ورزشی استفاده کنند که قدرت و انعطاف پذیری بالایی داشته باشند. پروتزهای ورزشی مخصوص اندام تحتانی هم باید باعث افزایش توان عملکردی فرد شود.

کلام آخر

استفاده از پروتز در ورزش باعث شده است تا امید به زندگی بهتر و پر نشاط را در افراد دچار نقص عضو افزایش دهد. پروتزهای ورزشی دارای طراحی های خاصی هستند که به افراد دچار نقص عضو  جهت انجام فعالیت های بدنی مورد علاقه کمک می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتزهای ورزشی به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.

www.amintebco.com

استفاده از پروتز در ورزش

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما