تشخیص و درمان دیسک کمر

تشخیص و درمان دیسک کمر

فهرست مطالب

تشخیص و درمان دیسک کمر

دیسک کمر یک وضعیت پزشکی است که در آن فرد در ناحیه کمر که به سمت ساق پا منتشر می شود، احساس درد می کند؛ به طوری که فعالیت های ساده روزانه بسیار دشوار یا حتی غیر قابل تحمل می شود. هنگامی که دیسک کمر ایجاد می شود، بخش کوچکی از هسته پالپوسوس از طریق یک برش کوچک در حلقه اطراف آن به داخل کانال نخاعی رانده می شود. این منجر به تحریک عصبی و باعث درد، بی حسی یا ضعف در پشت، دست یا پا می شود. در این مقاله به نحوه تشخیص و درمان دیسک کمر می پردازیم.

علائم شایع دیسک کمر

شایع ترین علائم دیسک کمر و حتی میتوان گفت اولین علائم دیسک کمر، درد کمر و درد سیاتیک یا همان درد در اندام تحتانی پا میباشد.

دومین علائم دیسک کمر بیحسی و پا دردی هست که به سبب داشتن عصب هایی که به کمر وصل هستند با عث ایجاد درد در پا میشود.

درمان تسیک کمر

<< جهت مشاوره با ما در مورد دیسک کمر و درمان دیسک کمر باما تماس بگیرید>>

تشخیص دیسک کمر

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است در صورت اعمال فشار، کمرتان را از نظر وجود درد بررسی کند. ممکن است از شما خواسته شود که صاف بخوابید و پاها را در موقعیت های مختلف حرکت دهید. همچنین ممکن است پزشک معاینه عصبی در موارد زیر انجام دهد:

  • واکنش های غیر ارادی
  • قدرت عضلانی
  • توانایی راه رفتن
  • سوزن سوزن و ارتعاش

در اغلب موارد، معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی تنها چیزی است که پزشک برای تشخیص نیاز دارد. اگر پزشک شما به بیماری دیگری مشکوک است یا بخواهد بداند کدام اعصاب تحت تأثیر قرار گرفته اند، ممکن است انجام یک یا چند آزمایش مختلف را سفارش کند.

روش های درمان دیسک کمر

درمان های محافظه کارانه – اصلاح فعالیت ها برای جلوگیری از حرکت که باعث درد می شود و مصرف داروهای ضد درد – درد های دیسک را در بیشتر اشخاص ظرف چند روز یا چند هفته آرام می کند.

تشخیص و درمان دیسک کمر

دارویی

  • مسکن های بدون نسخه:. اگر درد شما خفیف تا متوسط ​​است، پزشک ممکن است داروهای ضد درد بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، غیره) یا ناپروکسن سدیم (Aleve) را توصیه کند.
  • تزریق کورتیزون: اگر درد شما با داروهای خوراکی بهبود نیافت، پزشک شما ممکن است کورتیکواستروئید را تجویز کند که به ناحیه اطراف اعصاب نخاعی تزریق می شود. رادیوگرافی ستون فقرات ممکن است به هدایت سوزن کمک کند.
  • اگر گرفتگی عضلات دارید ممکن است داروهای مرتبط برای شما تجویز شود. آرام بخش و سرگیجه عوارض جانبی شایع هستند.
  • مسکن ها پزشکان ممکن است از تجویز مواد افیونی برای درمان دیسک کمر خودداری کنند؛ به دلیل عوارض جانبی و احتمال اعتیاد. اگر داروهای دیگر درد شما را تسکین ندهند، پزشک ممکن است برای مدت کوتاهی به مسکن هایی مانند کدئین یا مخلوط اکسی کدون-استامینوفن (Percocet، Roxet) روی آورد. آرام بخش، حالت تهوع، گیجی و یبوست از عوارض احتمالی این داروها هستند.

فیزیوتراپی

پزشک شما ممکن است فیزیوتراپی را برای تسکین درد شما پیشنهاد کند. یک فیزیوتراپیست می تواند موقعیت ها و تمریناتی را برای کاهش درد فتق دیسک به شما نشان دهد.

عمل جراحي

تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به دیسک کمر در نهایت نیاز به جراحی دارند. اگر درمان های محافظه کارانه پس از شش هفته علائم را بهبود ندهد، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند؛ به خصوص اگر این علائم همچنان ادامه داشته باشد:

  • احساس درد غیر قابل کنترل
  • احساس بی حسی یا ضعف
  • مشکل در ایستادن یا راه رفتن
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

تقریبا در همه موارد، جراحان قادرند فقط قسمت بیرون زده دیسک را بردارند. در موارد نادر، کل دیسک باید برداشته شود. در این موارد، ممکن است مهره با پیوند استخوان ادغام شود.

برای تکمیل فرآیند همجوشی استخوان که ممکن است ماه ها به طول انجامد، یک دستگاه فلزی در ستون فقرات برای تثبیت آن قرار می گیرد. در موارد نادر، جراح شما ممکن است برای درمان دیسک کمر پیوند دیسک های مصنوعی را پیشنهاد کند.

شیوه زندگی و داروهای خانگی

علاوه بر مصرف مسکن هایی که پزشک توصیه می کند، برای تسکین و درمان دیسک کمر زیر را نیز امتحان کنید:

  • استفاده از کیسه آب گرم و سرد: در ابتدا می توان از کیسه های سرد برای تسکین درد و التهاب استفاده کرد. پس از چند روز، می توانید به حرارت ملایم تغییر دهید تا تسکین ایجاد شود.
  • از استراحت طولانی مدت در رختخواب خودداری کنید: ماندن در رختخواب ممکن است باعث سفتی مفصل و ضعف عضلانی شود که ممکن است بهبود را پیچیده کند. در عوض، به مدت 30 دقیقه در موقعیت راحت استراحت کنید، سپس مسافت کوتاهی را پیاده روی کنید. سعی کنید از فعالیت هایی که باعث درد بیشتر شما می شود دوری کنید.
  • فعالیت را به آرامی از سر بگیرید: مطمئن شوید که حرکات شما کند و تحت کنترل هستند؛ به خصوص هنگام خم شدن به جلو و بلند کردن.

طب جایگزین

بسیاری از داروهای مکمل و جایگزین وجود دارد که ممکن است کمردرد مزمن را تسکین دهد. نمونه ها عبارت اند از:

  • پردازش دستی: مشخص شده است که کایروپراکتیک تا حدی برای کمردرد موثر است که حداقل به مدت یک ماه ادامه دارد.
  • طب سوزنی: اگر چه نتایج معمولا جزئی است؛ اما طب سوزنی درد مزمن کمر و گردن را برطرف می کند.
  • ماساژ: این درمان عملی برای افرادی که کمردرد مزمن دارند، درد را در کوتاه مدت تسکین می دهد.

شما میتوانید جهت استفاده از خدمات کلینیک ارتوپد فنی امین طب با کلینک تماس بگیرید تا از مشاوره درمورد بیماری خود بهره مند شوید و میتوانید جهت مراجعه با استفاده از تماس با کلینک نوبت قبلی بگیرید.

تماس با ما 

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما