تشخیص و درمان درد سیاتیک

تشخیص و درمان درد سیاتیک

فهرست مطالب

تشخیص و درمان درد سیاتیک

سیاتیک دردی است که بر اثر تحریک و فشار شدید در امتداد عصب سیاتیک کشیده می شود و از کمر به باسن و پایین هر پا امتداد دارد. سیاتیک از انتهای پایینی نخاع، از پشت لگن، از طریق باسن، ران تا کف پا است. این درد زمانی ایجاد می شود که فتق دیسک، خار استخوان در ستون فقرات یا تنگ شدن فضاهای ستون فقرات (تنگی نخاع) بخشی از عصب را فشرده می کند. یکی از برجسته ترین نشانه های تحریک عصب سیاتیک ظهور دردی است که با سوزن سوزن شدن و بی حسی همراه می شود. در این مقاله به تشخیص و درمان درد سیاتیک می پردازیم.

تشخیص سیاتیک

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است قدرت و رفلکس های عضلانی شما را بررسی کند. به عنوان مثال، ممکن است پزشک از شما بخواهد که هنگام خوابیدن به پشت روی انگشتان پای خود حرکت کنید یا چمباتمه زده و پاهای خود را بالا بیاورید. درد ناشی از سیاتیک در طول این فعالیت ها شدیدتر می شود.

درمان سیاتیک

<< جهت مشاوره در مورد درمان درد سیاتیک با ما تماس بگیرید>>

آزمایشات تصویربرداری پزشکی

بسیاری از افراد دارای فتق دیسک یا خار استخوانی هستند که در عکسبرداری با اشعه ایکس و سایر آزمایشات تصویربرداری مشخص می شوند؛ اما هیچ علامتی ندارند.

  • اشعه ایکس:

     اشعه ایکس ستون فقرات ممکن است رشد بیش از حد استخوان (خار استخوانی) را نشان دهد که ممکن است بر عصب سیاتیک فشار وارد کند.

  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI):

     این روش از آهنرباهای قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر مقطعی از پشت شما استفاده می کند. MRI تصاویر مفصلی از استخوان و بافت های نرم مانند فتق دیسک تولید می کند.

  •  معاینه توموگرافی کامپیوتری:

     هنگامی که از سی تی اسکن برای تصویربرداری از ستون فقرات استفاده می شود، ممکن است قبل از انجام اشعه ایکس، رنگ کنتراست به کانال نخاع تزریق شود، این روش CT میلوگرافی نامیده می شود. سپس رنگ در اطراف نخاع و اعصاب نخاعی گردش می کند، جایی که در اسکن سفید دیده می شود.

  • الکترومیوگرام (EMG): 

    این آزمایش تکانه های الکتریکی اعصاب و پاسخ ماهیچه های شما را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند فشار بر اعصاب فتق دیسک و تنگ شدن کانال نخاعی (تنگی نخاع) را تأیید کند.

تشخیص درد سیاتیک

روش های درمان درد سیاتیک

اگر درد شما با اقدامات مراقبتی بهبود نیافت، پزشک شما ممکن است برخی از درمان های زیر را برای درمان درد سیاتیک پیشنهاد کند.

تجویز دارو

انواع داروهایی که ممکن است برای درمان درد سیاتیک تجویز شوند، عبارتند از:

  • ضد التهاب ها
  • شل کننده های عضلانی
  • مسکن ها
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای
  • داروهای ضد صرع

درمان طبیعی

هنگامی که درد حاد شما بهبود یافت، پزشک یا فیزیوتراپیست شما می تواند برنامه توانبخشی را برای کمک به شما در پیشگیری از آسیب های بعدی طراحی کند. این امر به طور خاص شامل تمریناتی برای اصلاح وضعیت بدن، تقویت عضلات پشتی و بهبود انعطاف پذیری است.

تزریق استروئید

در برخی موارد برای درمان درد سیاتیک، پزشک ممکن است تزریق داروی کورتیکواستروئید را در ناحیه اطراف ریشه عصبی آسیب دیده توصیه کند. کورتیکواستروئیدها با سرکوب التهاب اطراف عصب تحریک شده به کاهش درد کمک می کنند. این عوارض معمولا ظرف چند ماه از بین می روند. تعداد تزریق های استروئیدی که می توانید دریافت کنید، محدود است؛ زیرا در صورت تکرار زیاد تزریق ها، خطر عوارض جانبی جدی افزایش می یابد.

عمل جراحي

این گزینه معمولا به مواردی محدود می شود که درد سیاتیک باعث ضعف قابل توجه، از دست دادن کنترل روده یا مثانه یا درد فزاینده ای می شود یا با سایر درمان ها بهبود نمی یابد. جراحان می توانند خار استخوانی یا قسمتی از فتق دیسک را که عصب آسیب دیده را فشرده می کند، بردارند.

شیوه زندگی و داروهای خانگی

برای اکثر مردم، درمان های خود مراقبتی پاسخ می دهد. اگرچه استراحت یک روزه یا بیشتر ممکن است تا حدودی تسکین دهنده باشد؛ اما بی تحرکی علائم و نشانه ها را بدتر می کند.

سایر درمان های خود مراقبتی که ممکن است مفید باشند، عبارتند از:

  • کمپرس سرد: 

    در ابتدا، ممکن است از با استفاده از کمپرس سردی که چندین بار در روز به مدت 20 دقیقه روی ناحیه درد استفاده شده است، تسکین پیدا کنید.

  • کمپرس گرم:

     بعد از دو یا سه روز روی نواحی آسیب دیده از حرارت استفاده کنید. از کمپرس گرم با لامپ حرارتی یا پد گرمکن در شرایط کم استفاده کنید. اگر درد همچنان ادامه داشت، جایگزین های کمپرس سرد و گرم را امتحان کنید.

  • تمرینات کششی:

     تمرینات کششی در ناحیه کمر ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و فشردگی ریشه عصب را از بین ببرد. در هنگام کشش از تکان خوردن یا پیچ خوردن خودداری و سعی کنید این حالت کششی را حداقل 30 ثانیه حفظ نمایید.

  • داروهای بدون نسخه:

    مسکن هایی مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB) و ناپروکسن سدیم (Aleve) به درمان درد سیاتیک کمک می کنند.

طب جایگزین جهت درمان درد سیاتیک

درمان های جایگزین که معمولا برای درمان کمردرد استفاده می شوند، عبارتند از:

  • درمان طب سوزنی:

     در طب سوزنی، متخصص طب سوزنی سوزن های بسیار ظریفی را در نقاط خاصی از بدن به پوست وارد می کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی می تواند در درمان کمردرد و درمان درد سیاتیک مفید باشد؛ در حالی که مطالعات دیگر بیان کرده اند که این روش بی تاثیر است. اگر فردی به دنبال طب سوزنی است، باید یک پزشک مجاز انتخاب شود تا از آموزش های گسترده اطمینان حاصل کند.

  • پردازش دستی: 

    نوعی درمان دستی است که برای درمان محدودیت حرکات ستون فقرات استفاده می شود. هدف از این درمان بازگرداندن تحرک ستون فقرات و در نتیجه بهبود عملکرد آن و کاهش درد است.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما