آشنایی با پروتز گوش

فهرست مطالب

آشنایی با پروتز گوش

گوش یکی از قسمت های بدن است که تاثیر زیادی در زیبایی و ظاهر افراد دارد. افراد ممکن است بنا بر دلایل مختلفی گوش خود را از دست داده باشند، این افراد می توانند با استفاده از گوش مصنوعی، زیبایی دوباره خود را به دست آورند. علاوه بر آن افراد به وسیله ی پروتز گوش می توانند صدا را به سمت کانال گوش راهنمایی کنند. در این صورت صدا را بهتر و راحت تر می شنوند. با پروتز گوش افرادی که عینکی هستند نیز، می توانند به راحتی از عینک خود استفاده کنند. عارضه های مادرزادی گوش، تصادف، آتش سوزی و … از عواملی هستند که فرد ممکن است به پروتز گوش روی آورد.

مراحل پروتز گوش

زمانی که فرد تصمیم می گیرد که از پروتز گوش استفاده کند باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کرده و تصمیم خود را با او در میان بگذارد. پروتز گوش سیلیکونی یکی از موارد پیشنهادی برای شما خواهد بود. برای ساخت و طراحی این گوش سیلیکونی متتخصص از گوش سالم فرد قالبگیری می کند تا گوش ساخته شده کاملا شبیه به گوش سالم فرد باشد. با این کار ظاهر فرد به خوبی حفظ می شود و گوش از نظر اندازه، رنگ و شکل دقیقا شبیه گوش سالم است. به همین دلیل پروتز گوش برای هر فرد کاملا منحصر به فرد است.

زمانی که گوش سیلیکونی ساخته شد، جراح باید چند قطعه ایمپلنت را در استخوان گوش بیمار جایگذاری کند تا گوش ساخته شده به آن ها متصل شود. استفاده از ایمپلنت باعث می شود که گوش متصل شده دوام بیشتری داشته باشد. گوش های سیلیکونی با توجه به فعالیت و نگهداری شما می تواند یک تا سه سال ماندگاری داشته باشند.

برخی از افراد ترجیح می دهند به جای ایمپلنت و جراحی کوچک، از چسب استفاده کنند. چسب هایی که برای اتصال گوش استفاده می شود بسیار قدرت بالایی دارد به همین سبب می توان بدون نگرانی از آن ها استفاده کرد. اما برخی از افراد که تعریق زیادی دارند و یا فعالیت بدنی بالایی دارند، بهتر است از روش ایمپلنت استفاده کنند.

برای دوام بیشتر گوش های مصنوعی باید حتما مراقبت های ویژه ای از آن ها داشته باشید. به طور مثال باید به صورت منظم آن ها را تمیز کنید. اتصال به هر روشی که باشد باید آن را به خوبی پاک کنید. زیرا زمانی که پوست تمیز باشد می تواند به خوبی گوش مصنوعی را نگه دارد. هرچیزی باید به حد تعادل باشد تمیز کردن بیش از حد نیز ممکن است باعث حساسیت شود.

پروتز گوش سیلیکونی

<< بیشتر بدانید: آشنایی با انواع پروتز>>

مزایای پروتز گوش

به دلیل مزایا و ویژگی های مثبتی که پروتز گوش دارد، افراد زیادی به آن روی می آورند. از مهم ترین مزایای پروتز گوش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گوش سیلیکونی به صورت سفارشی ساخته می شود، به همین سبب کاملا مشابه به گوش اصلی شما می باشد. در نتیجه زیبایی شما با پروتز گوش کامل می شود.
  • روش ایمپلنت نیاز به جراحی بسیار کوچکی برای کنارگذاشتن گیره ها دارد به همین سبب افراد نباید نگرانی در این باره داشته باشند. آن ها می توانند به راحتی و با یک حراجی کوچک صاحب گوش شوند.
  • اگر افراد روش چسب را انتخاب کنند، دیگری نیازی به جراحی نیز نمی باشد. این افراد کمترین هزینه و بدون هیچ جراحی به هدف خود خواهند رسید.
  • با استفاده از پروتز گوش، افراد می توانند نیاز های خود را برطرف کنند. به طور مثال افراد عینکی به راحتی می توانند از عینک خود استفاده کنند.
  • صدا با استفاده از پروتز گوش به راحتی شنیده می شود زیرا این گوش ها می توانند به خوبی صدا را به سمت کانال شنوایی افراد هدایت کنند و عملکرد گوش سالم را داشته باشند.

پروتز گوش انکوریج

از آنجایی که سوال در مورد گوش مصنوعی انکوریج زیاد است. در این بخش قصد داریم در خصوص این پروتزها صحبت کنیم. در گذشته از ایمپلنت های تیتانیومی استفاده می شد که البته سطح تحمل و مقاومت بالایی داشت اما امروزه شرایط استفاده از پروتزهای انکوریج فراهم شده است. این پروتزها دارای ایمپلنت مخصوص هستند که به استخوان وصل می شوند.

ایمپلنت های هدایت شده روشی عالی برای نگه داشتن پروتز هستند به طوری که شرایط برای بازسازی ساختار گوش را نیز فراهم می سازند. این پروتزها از نظر ساختار به نسبت سبک های قدیمی متنوع هستند.

سوال در مورد پروتز انکوریج (اتصال استخوانی) زیاد است. در گذشته از ایمپلنت های تیتانیومی استفاده می شد که البته سطح تحمل و مقاومت بالایی داشت اما امروزه شرایط استفاده از پروتزهای انکوریج فراهم شده است.

حال به 8 سوال مهم در مورد این گونه از پروتز ها پاسخ خواهیم داد

سن مناسب پروتز گوش

یکی از سوالاتی که در زمینه پروتز گوش پرسیده می شود اینکه این کار از چه سنی ، قابل انجام است و آیا شرایط سنی برای آن مطرح است یا خیر؟

معمولاً برای اجرای پروتز گوش محدودیت سنی مطرح نیست. به زبانی ساده تر بیماری که از بدو تولد با مشکل میکروتیا و اترزیا متولد شده باشد یعنی لاله گوش او به صورت غیر عادی کوچک باشد می تواند از پروتز گوش استفاده کند بنابراین از سن دو سالگی شرایط برای اجرای پروتز گوش وجود دارد مگر اینکه از سوی پزشک بیماری خاصی برای بیمار تشخیص داده شود که نیاز به پیگیری بیشتر باشد.

 

<< با ما تماس بگیرید>>

فرایند ساخت پروتز گوش

پروتز گوش یا گوش مصنوعی فرآیند مخصوص به خود دارد. برای ساخت این مدل پروتز نیاز به سه بار مراجعه به پزشک است. در گام اول پزشک قالبی از هر دو گوش تهیه می شود و شکل اولیه پروتز مشخص می شود و معمولاً بین 30 الی 60 دقیقه زمان نیاز است. در گام دوم نیاز است که پزشک شکل اصلی را به صورت کاملاً مناسب تنظیم نماید که معمولاً بین 30 دقیقه الی دو ساعت زمان نیاز است. پس از آن پزشک مطابق با پوست شما پروتز را رنگ آمیزی می کند که باز هم زمان یک ساعت نیاز خواهد بود.

پروتز گوش مصنوعی

پروتز گوش مصنوعی

روش های اتصال پروتز گوش

دو روش مهم برای اجرای پروتز گوش وجود دارد که بر اساس تشخیص پزشک گزینه مورد نظر انتخاب می شود.

روش اول استفاده از چسب است. در این روش پروتز گوش به واسطه یک وسیله بسیار چسبناک به گوش میکروتیک متصل می شود. این روش برای کسانی که علاقه ای به جراحی ندارند بسیار خوب خواهد بود. دقت کنید که معمولاً پروتز گوش در این روش ساختار مخصوصی دارد و از رویکرد اجرایی قابل قبولی استفاده می کند.

روش دوم مربوط به استفاده از آهنربا و گیره است. در این روش از آهنربا و یا گیره های مخصوصی استفاده می شود که به صورت ایمپلنت اجرا می شوند و به استخوان متصل می شوند. این روش نیاز به جراحی دارد و در نهایت می بایست جمجمه نیز درگیر شود.

اتصال پروتز پروتز گوش

اتصال پروتز

مراقبت پس از عمل پروتز گوش

در صورتی که از پروتزهای سیلیکونی استفاده شود، می توان آنها را به صورت روزانه برداشت و تمیز کرد. حتی شرایط به صورتی است که پوست زیرین آن نیز تمیز می شود. این پروتزها توسط الکل اتیل پاک می شوند. پروتز گوش نباید به صورت مستقیم زیر نور خورشید قرار بگیرد و نباید از مواد محلول برای تمیز کردن آن استفاده شود. این مدل از پروتزها دارای لبه های نازکی هستند که باید دقت شود که پاره نشوند.

 

دوام گوش مصنوعی سیلیکونی

معمولاً دوام پروتزهای مصنوعی گوش متفاوت هستند و از 6 ماه الی دو سال ماندگار هستند. گاه نیز تا 7 سال دوام می آورد. نحوه مراقبت شما به دوام بیشتر این گوش ها منجر می شود اما موضوع مهم اینکه جنس و متریال به کار رفته برای گوش های مصنوعی بخش مهمی از دوام آن هستند.

 

نکاتی که قبل از پروتز گوش باید دقت کنید!

پیش از اینکه تصمیم گیری نهایی خود را در راستای پروتز مصنوعی گوش داشته باشید می بایست بررسی کنید که آیا روش جراحی مناسب شماست و یا باید روش غیر جراحی را انتخاب کنید. پزشک می بایست بافت پوست شما بررسی نماید و همینطور بهترین جنسی که برای پروتز نیاز است را مشخص کند.  یک سری آزمایش های لازم نیز صورت می گیرد تا مشخص شود که بافت پوست شما چقدر پذیرای این روش است.

دقت شود که پروتز ها سبب می شوند که کاهش شنوایی تا حدودی بهبود یابد. گوش خارجی به هدایت امواج صوتی به سمت گوشتان کمک زیادی می کند. وجود پروتز سبب می شود که دریافت اصوات از هر سمت به سادگی صورت بگیرد.

از سوی دیگر استفاده از عینک و سمعک و لوله های اکسیژن آسانتر می شود چون گوش حکم یک دسته نگهدارنده را ایفا می کند.

نکته مهم دیگر بررسی جنس پروتز گوش است و معمولاً از سیلیکون و لاستیک پلی اورتان برای آن استفاده می شود. در نهایت جنس به کار رفته باید به صورتی باشد که برای شخص واکنش های آلرژیک ایجاد نکند.

 

آشنایی با پروتز گوش

معایب پروتز گوش

منظور از معایب، یک سری سختی ها است که شاید تحمل آن برای هر کسی مقدور نباشد. یکی از موضوعاتی که باید دقت کنید اینطور این پروتزها نیاز به تعویض سالیانه دارند چون معمولاً  دچار فرسودگی می شوند و شاید این موضوع کمی هزینه بر باشد. مورد بعدی مربوط به مراقبت روتین است یعنی باید در نگهداری از آن دقت داشته باشید. احتمال شکستگی این مدل از پروتزها زیاد است بنابراین شاید آنطور که باید دوام نداشته باشد و یا در برخی از مکان ها مثل استخر قابل استفاده نباشد. دقت کنید که پروتز گوش به طور کلی از نظر سبک اجرایی نیز یک سری ممنوعیت دارد که می بایست همه این موارد را مدنظر قرار دهید.

کلینیک ارتوپدی فنی امین طب با تلاش برای کاهش نیاز به اعمال جراحی مختلف، راهکار‌هایی مدرن را در اختیار بیماران قرار می‌دهد تا هزینه و مشکلات درمانی به حداقل ممکن برسد. درمان عیوب حرکتی بدون نیاز به جراحی و ساخت و طراحی پروتز‌های اختصاصی برای بیماران قطع عضو در این کلینیک در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت در اختیار بیماران قرار گفته است.

برای مشاوره با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما