آسیب های رباط صلیبی: علل، درمان

آسیب های رباط صلیبی: علل، درمان

فهرست مطالب

آسیب های رباط صلیبی و پارگی رباط صلیبی : علل، علائم، درمان

یکی از شایع ترین آسیب های زانو، آسیب های رباط صلیبی است. ورزشکارانی که در ورزش های با عملکرد بالا مانند فوتبال و بسکتبال شرکت می کنند، بیشتر دچار آسیب ACL می شوند. اگر ACL شما آسیب دیده، ممکن است برای بازگرداندن عملکرد کامل زانو به جراحی نیاز داشته باشید. این کار به عوامل مختلفی مانند شدت آسیب و میزان فعالیت شما بستگی دارد.

رباط بین استخوان ران و درشت نی ، رباط صلیبی قدامی نامیده می شود. رباط صلیبی قدامی یک رباط صلیبی دوگانه در زانوی انسان است. رباط صلیبی قدامی یکی از چهار رباط اصلی زانو است و این رباط 85٪ نیروی تثبیت کننده را در خم شدن 30 درجه و 90 درجه زانو فراهم می کند. همچنین مانع از آن می شود که پا به صورت کنترل نشده به جلو پرتاب شود و راه رفتن سالم را تضمین می کند. اگر هر یک از رباط ها قطع شوند، احساس درد، تورم و دررفتگی ایجاد می شود.

آسیب های رباط صلیبی

آسیب های رباط صلیبی

علائم آسیب های رباط صلیبی چیست؟

عوارض مختلفی در آسیب های رباط صلیبی ایجاد می شود؛ از جمله:

  • در حین حرکت، احساس پارگی در زانو و صدای ترک خوردن در زانو ایجاد می شود.
  • بیمار درد شدیدی را در ناحیه زانو و کل پا احساس می کند.
  • ادم زانو، کبودی یا قرمزی ممکن است به دلیل خونریزی داخلی در پارگی ACL ایجاد شود.
  • به دلیل ادم، حرکت زانو کاهش می یابد و فرد در حرکت مشکل دارد.
  • در آسیب های رباط صلیبی، بیمار با مشکل در راه رفتن مواجه می شود.
  • بی حسی ناگهانی در هنگام راه رفتن مانع از حرکت پا می شود.
  • در برخی موارد، ممکن است این احساس وجود داشته باشد که زانو از جای خود خارج می شود.

اگر هیچ صدمه ای در ارتباط با سایر قسمت های زانو وجود نداشته باشد، علائم و نشانه های آسیب رباط صلیبی ممکن است آنقدر خفیف باشد که هیچ چیز متفاوت را متوجه نشوید. با گذشت زمان، درد ممکن است بدتر شود و زانو ثابت تر از قبل شود. اگر نواحی دیگر زانو نیز تحت تأثیر قرار گیرد ، علائم و نشانه های شما شدیدتر خواهد بود.

<< با ما تماس بگیرید >>

علل آسیب های رباط صلیبی قدامی چیست؟

حدود نیمی از آسیب های ACL به منیسک یا سایر رباط های زانو آسیب می رسانند. رگ به رگ شدن علت اصلی آسیب های رباط صلیبی است. آسیب های رباط صلیبی قدامی در نتیجه چرخاندن زانو یا پا در حالی که پا را بی حرکت می کند، رخ می دهد. هم چنین می تواند پس از ضربات مستقیم به زانو، سقوط ناگهانی از ارتفاع و تصادفات رانندگی رخ دهد.

پیچ خوردگی ها بر اساس شدت آن ها طبقه بندی می شوند:

  1. پیچ خوردگی درجه یک:
    رباط کمی آسیب دیده است.با این حال، هنوز هم می تواند به ثابت ماندن مفصل زانو کمک کند.
  2. پیچ خوردگی درجه دو:
    این معمولا به معنی پارگی نسبی رباط است.
  3. پیچ خوردگی درجه III:
    پارگی کامل رباط؛ جایی که رباط به دو قسمت تقسیم می شود

آسیب رباط صلیبی

<<بیشتر بدانید : آسیب های زانو>>

عوامل خطر

درگیر شدن در تصادف با وسیله نقلیه و شرکت در ورزش هایی مانند فوتبال شایع ترین عوامل خطر برای آسیب های رباط صلیبی خلفی است.

عوارض آسیب های رباط صلیبی

در برخی موارد، همراه با آسیب رباط، دیگر ساختارهای زانو نیز دچار مشکل می شود. بسته به تعداد این تشکیلات آسیب دیده، ممکن است در درازمدت مقداری درد و ناپایداری در زانو احساس کنید. هم چنین ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتروز در زانو آسیب دیده خود باشید.

درمان پارگی رباط

<< انواع بریس>>

اولین مداخله در آسیب های رباط صلیبی قدامی چگونه است؟

آسیب های رباط صلیبی قدامی یک بیماری شایع در ورزشکاران است. آسیب رباط صلیبی که در نتیجه شل شدن پا در حالی که پا را روی زمین فشار می دهید رخ می دهد و برای بیمار بسیار دردناک است. در این شرایط بیمار آگاه است که آسیب ACL در پای او رخ داده است و کمک های اولیه را تسهیل می کند.

آسیب ACL باعث می شود احساس کنید چیزی در داخل ساق پا می شکند. علاوه بر این، درد شدید و بی حسی در پا رخ می دهد. حتی بیمار احساس می کند که پایش قطع شده است. در صورت وجود چنین شکایاتی، احتمال آسیب به رباط صلیبی قدامی بسیار زیاد است.

در این حالت، اولین کاری که باید انجام دهید این است که حرکت را متوقف کنید. بیمار باید با برانکارد به بیمارستان منتقل شود بدون اینکه روی زمین بایستد.

به منظور تسکین درد در آسیب های رباط صلیبی قدامی، ممکن است کمپرس سرد یا نوارهای لاستیکی روی بیمار اعمال شود.

در اکثر آسیب های رباط صلیبی قدامی، عموما بدون هیچ گونه درمانی، تورم، درد یا قرمزی ساق پا را می توان در عرض یک هفته برطرف کرد. سپس می توانید به طور عادی روی زمین راه بروید.

درمان فیزیکی آسیب های رباط صلیبی قدامی چگونه است؟

آسیب های رباط صلیبی قدامی با برنامه های فیزیوتراپی درمان می شوند. در مرحله اولیه بیماری، ادم و درد شدید زانو ایجاد می شود؛ بنابراین فیزیوتراپی به طور کامل تأثیر نمی گذارد. برای دستیابی به نتایج کامل، ممکن است برنامه های فیزیوتراپی به مدت 10 تا 15 روز ادامه یابد.

یک برنامه فیزیوتراپی موثرتر و شدیدتر 15 روز پس از آسیب اجرا می شود. بنابراین، بیمار می تواند بهتر در تمرینات فیزیوتراپی شرکت کند و بهبودی سریع تر حاصل شود.

<< جهت مشاوره با ما تماس بگیرید>>

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما