آسیب های رایج مفاصل در ورزش و راه درمان

آسیب های رایج مفاصل در ورزش و راه درمان

فهرست مطالب

اگرچه ورزش کردن برای حفظ سلامتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف مفید است؛ اما گاهی ورزش می تواند باعث بروز یک سری آسیب ها در بدن نیز شود. آسیب های ناشی از ورزش شامل آسیب های مفصلی و آسیب به بافت های نرم مانند تاندون و عضله است. آسیب به بافت های نرم مانند کشیدگی و پارگی آن هاست که معمولا با استراحت و یا روش های مختلف دیگر درمان می شود. اما آیا می دانید که آسیب های رایج مفاصل در ورزش چه چیزهایی هستند و باید چگونه درمان شوند؟

با توجه به اهمیت بسیار زیاد آسیب های رایج مفاصل در ورزش، در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد این آسیب ها و نحوه درمان و جلوگیری از آن ها، صحبت کنیم.

آسیب های رایج مفاصل در ورزش

بیشتر بدانید : مهم ترین روش های درمان افتادگی مچ پا

آسیب های رایج مفاصل در ورزش

همانطور که می دانید در حین ورزش کردن به مفاصل بدن فشار بسیار زیادی وارد می شود. این موضوع باعث می شود تا اگر یک حرکت نادرست برای ورزشکار وجود داشته باشد، فرد با مشکل آسیب دیدگی مواجه شود. آسیب های رایج مفاصل در ورزش شامل موارد زیر می باشند:

آسیب های زانو

زانو یکی از مفاصل پیچیده در بدن انسان هاست. زانو می تواند ضربه و ساییدگی زیادی را در حین انجام فعالیت های ورزشی تحمل کند. به همین خاطر، آسیب به زانو در حین ورزش کردن، شایع است. پارگی رباط صلیبی قدامی که با نام ACL شناخته می شود، پارگی غضروف، دررفتگی و یا شکستگی زانو همگی جزء آسیب های زانو در حین ورزش کرد به شمار می روند.

این آسیب دیدگی مفصل در ورزش، می تواند بسیار دردناک باشد و نیاز به عمل جراحی فوری نیز داشته باشد. البته می توان با روش های مختلفی از جمله استفاده از بریس های مناسب، سرد و گرم کردن زانو و یا انجام حرکات کششی، آسیب دیدگی به مفصل زانو را در حین ورزش کاهش داد.

شکستگی

ورزش های ضربه ای و یا تماسی، می توانند باعث بروز شکستگی استخوانی در بازو و پاها شوند. این شکستگی ها که جزء آسیب های رایج مفصل در ورزش هم قرار می گیرند، می توانند بسیار دردناک باشند. بی حرکت بودن و استفاده از تکنیک جراحی می تواند باعث رفع این شکستگی ها شود. موضوع حائز اهمیتی که در مورد این آسیب ورزشی وجود دارد، بحث طولانی مدت بودن درمان آن است. به همین خاطر، لازم است که افراد زمان کافی برای رفع این آسیب های استخوانی و مفصلی داشته باشند.

<< جهت مشاوره با ما تماس بگیرید >>

 آرنج تنیس باز و گلف باز

یکی از انواع ناهنجاری هی مفصلی که در اثر ورزش به وجود می آید، آرنج تنیس باز و گلف باز است. آرنج تنیس باز یکی از انواع آسیب های رایج مفاصل در ورزش است که در اثر تکرار یک حالت جسمی به وجود می آید. در واقع، افرادی که دارای این نوع آرنج هستند کشیدگی زیادی را در رباط های آرنج تجربه می کنند و این موضوع می تواند باعث ایجاد ناهنجاری در ظاهر آرنج شود.

آرنج گلف باز نیز برای افرادی که دارای فعالیت های ورزش خاص مانند گلف هستند به وجود می آید. هم آرنج تنیس باز و هم آرنج گلف باز، می توانند باعث ایجاد تغییرات ظاهری در آرنج گردند.

صدمات کمری یا کمردرد

برای انجام هر ورزشی ستون فقرات و پشت کمر شما تحت فشار قرار می گیرند. با گذشت زمان، استرس وارد شده به ستون فقرات، می تواند باعث ایجاد التهاب در مهره ها و ماهیچه های کمری شود. در این زمان احتمال بروز آسیب به دیسک ها و درد در بخش هایی از بالا و پایین افزایش پیدا می کند.

گاهی اوقات یک ضربه ناگهانی در ورزش، می تواند باعث بروز آسیب به کمر شود. درمان آسیب های رایج مفاصل در ورزش مانند کمر درد، بسته به نوع و شدت این درد متفاوت است. اما معمولا با چند جلسه فیزیوتراپی این مشکل برطرف خواهد شد.

<< بیشتر بدانید : درمان ورم پای دیابتی >>

آسیب های رایج مفاصل در ورزش

آسیب های رایج مفاصل در ورزش

درمان آسیب های ورزشی

حال که با آسیب های رایج مفاصل در ورزش آشنا شدید، می توانید از روش های درمان آسیب های ورزشی نیز کمک بگیرید تا بتوانید این مشکلات را برطرف کنید. به طور کلی، بسته به نوع آسیب ورزشی، نوع درمان نیز متفاوت خواهد بود. اما عمدتا می توان با روش RICE و مصرف غذاهای مغذی، آسیب های ورزشی را تا حد زیادی کنترل و درمان کرد.

برای استفاده از روش RICE جهت رفع آسیب های رایج مفاصل در ورزش که به صورت خفیف هستند، می توانید در 24 تا 36 ساعت اولیه پس از آسیب دیدگی را به این کار اختصاص دهید. با کمک این روش درد، کبودی و مشکلات رایج دیگر کاهش پیدا خواهند کرد.

در صورتی که این روش برای رفع آسیب های رایج مفاصل در ورزش راهگشا نبود، می توان از داروهای مختلف برای رفع درد و تورم استفاده کرد. البته بهتر است که هرگز از داروها بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. چون در این صورت احتمال اینکه شاهد یک سری عوارض نیز در اثر مصرف این داروها باشید، وجود دارد.

آسیب های رایج مفاصل در ورزش

<< خدمات کلینیک امین طب >>

چه زمانی برای آسیب های ورزشی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر آسیب مفصلی شدید باشد، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا مراحل مربوط به تشخیص آسیب دیدگی انجام شود و در صورت نیاز از مراقبت های پزشکی مناسب کمک گرفته شود. بنابراین، در صورتی که علائم زیر را به همراه آسیب های رایج مفاصل در ورزش تجربه می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

  • تورم و درد شدید
  • توده ها، برجستگی ها یا سایر ناهنجاری های قابل مشاهده
  • صدا دادن مفاصل در هنگام راه رفتن و استفاده از آن ها
  • ضعف یا ناتوانی برای راه رفتن
  • بی ثباتی در مفاصل
  • مشکل در تنفس
  • سرگیجه
  • تب

پیشگیری از آسیب های ورزشی

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب های ورزشی، گرم کردن بدن قبل از ورزش و سرد کردن بدن پس از ورزش است. همچنین، می توانید از روش های زیر برای پیشگیری از آسیب های رایج مفاصل در ورزش کمک بگیرید.

  • از تکنیک مناسب ورزش استفاده کنید. سعی کنید که از روش های مناسب استفاده کنید تا فشار وارد شده به مفاصل را در حین انجام حرکات کاهش دهید.
  • لباس مناسب بپوشید. پوشیدن کف مناسب و داشتن وسایل مناسب ورزشی، می تواند باعث کاهش خطر آسیب دیدگی شما شود.
  • زیاده روی نکنید. سعی نکنید که بعد از آسیب دیدگی بیخیال شوید و باز هم تمرین خود را ادامه دهید. اگر احساس درد می کنید، بهتر است که تمرین خود را متوقف کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد آسیب های رایج مفاصل در ورزش صحبت کردیم. طبق توضیحات این مقاله، می توان با کمک روش های درمان آسیب های ورزشی، این آسیب ها را درمان کرد و پس از گذشت مدت زمان نقاهت دوباره شروع به ورزش کردن کرد.

 

کلینیک ارتوپدی فنی امین با تلاش برای کاهش نیاز به اعمال جراحی مختلف، راهکار‌هایی مدرن را در اختیار بیماران قرار می‌دهد تا هزینه و مشکلات درمانی به حداقل ممکن برسد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما