آرتروز چیست و علائم آن چیست؟

آرتروز چیست و علائم آن چیست؟

فهرست مطالب

آرتروز چیست ؟

محل اتصال دو استخوان مفصل می گویند که توسط کپسول مفصلی و رباط‌ها احاطه شده است. بین استخوان‌ها، بافتی محافظ و انعطاف‌پذیر به نام غضروف وجود دارد.

استئوآرتریت یا آرتروز یکی از شایع‌ترین موارد بیماری آرتریت است و سالانه تعدادی زیادی از مردم در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از بیماری و مشکلات مرتبط با آن وجود دارد. هر انسانی ممکن است دچار این بیماری شود و همچنین در بسیاری از کشورهای دنیا آرتریت از دلایل اصلی ناتوانی جسمی است. این بیماری بیشتر در میان خانم ها شایع است و با بالا رفتن سن احتمال وقوعش نیز افرایش پیدا می کند.

یکی از بیماری های روماتیسمی، بیماری آرتروز نامیده می شود. این بیماری در حقیقت به معنای التهاب در مفاصل می باشد. نام بیماری آرتروز می تواند حدود 200 بیماری که مربوط به بافت های نزدیک مفاصل، خود مفاصل و …  را شامل شود. این بیماری در افراد مسن شیوع بیشتری دارد. اما باز هم دیده می شوند، کودکان و جوانانی که به این بیماری دچار شده اند.

زمانی که غضروف بین دو استخوان آسیب ببیند باعث می شود تا دو استخوان به طور مستقیم یا یکدیگر در تماس باشند و این موضوع باعث مشکلات زیادی از جمله درد های زیاد و گاهی هم شدید میشود.

علائم ابتلا به آرتروز

این بیماری به طور کلی دارای علائمی هستند که با باتوجه به نوع آن ممکن است این علایم مختلف باشد :

  • درد: درد آرتروز می‌تواند ثابت یا متغیر باشد.

  • تورم: در برخی از انواع آرتروز، پوست روی مفصل آسیب دیده قرمز و متورم و گرم می‌شود.

  • سفتی و خشکی مفصل: خشکی مفصل یک علامت معمول است که پس از بیدار شدن از خواب در صبح، یا پس از نشستن طولانی مدت پشت میز، رانندگی طولانی مدت و بعد از ورزش رخ می‌دهد.

  • اختلال در حرکت مفصل: حرکت دردناک مفصل یا خشکی و درد هنگام بلند شدن از روی صندلی می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری باشد.

  • کاهش دامنه حرکتی مفصل : به دلیل سفتی یا درد در مفاصل، ممکن است نتوانید حرکت کنید.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم با پزشک در تماس باشید

<<ارتباط با کلینک ارتوپدی فنی امین طب>>

انواع آرتروز

انواع آرتروز

آرتروز انواع مختلفی هم دارد ولی در کل به هفت گروه اصلی تقسیم میشود :

  1. آرتریت التهابی
  2. آرتروز دژنراتیو(تخریبی) یا مکانیکی
  3. درد اسکلتی عضلانی و بافت نرم
  4. درد‌های کمری
  5. بیماری بافت همبند
  6. آرتروز عفونی
  7. آرتروز متابولیک
  • بیماری آرتروز التهابی: در این نوع از آرتروز ، مفصل و بافت های اطراف آن ملتهب می شوند. این التهاب باعث درد و تورم در آن قسمت از بدن می شود.
  • بیماری آرتروز مکانیکی: در این نوع؛ غضروفی که در انتهای استخوان وجود دارد و باید برای حرکت حالت لغزنده داشته باشد، از بین می رود و یا خیلی نازک می شود. در این صورت استخوان مجبور می شود وظیفه ی او را انجام دهد. در نتیجه مفاصل بد شکل می شوند.
  • بیماری آرتروز عفونی: برخی از قارچ ها و ویروس ها به مفاصل حمله می کنند و آن ها را ملتهب می سازند. اگر درد مفاصل به این علت باشد، به آن آرتروز عفونی گفته می شود. با این باکتری ها مفاصل آلوده می شوند.
  • درد اسکلتی عضلانی: درد اسکلتی عضلانی و بافت نرم ناشی از بافت های اطراف مفاصل است. زمانی که بیش از حد از یک قسمت بدن استفاده کنید، دچار این درد می شوید. مثل آرنج در تنیس بازان
  • درد کمر: این درد ممکن است از عوامل مختلفی نشات بگیرد. رباط ، مفصل، استخوان، دیسک و … از این عوامل هستند. به طور مثال با نازک شدن استخوان های پشت، فرد احساس درد دارد.

آرتروز ستون فقرات چیست ؟

راهکار های پیشگیری از آرتروز

  • از بدن خود مراقبت کنید. اگر یک ورزشکار هستید، مطمئن شوید که از بدن خود مراقبت می‌کنید. حتما از لباس‌های ورزشی و کفش‌هایی استفاده کنید که ضربه شما را روی زانوها کاهش می‌دهد.
  • مراقب وزن خود باشید. شاخص توده بدن (BMI) خود را در محدوده مناسب قد و جنسیت نگه دارید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. طیف وسیعی از غذاهای سالم را مصرف کرده و تمرکز خود را روی سبزیجات و میوه‌های تازه بگذارید.
  • استراحت کافی داشته باشید. به بدن خود فرصت‌های کافی برای استراحت و خواب دهید.

بیماری آرتروز

درمان بیماری

این بیماری پیش‌رونده و مزمن است و متاسفانه درمان قطعی ندارد. اما با توجه به انتخاب زمان تماس درست و مشاوره در مورد آرتروز میتوانید از آن جلوگیری کنید یا اینکه این بیماری و مخصوصا درد ها رو تا جایی که ممکنه کنترل کرد.

به عبارت دیگر، با دریافت درمان مناسب آرتروز و پیگیری درست می‌توان علائم را کنترل کرد. در هر شرایطی هم که باشیم، باید به فعالیت و تحرک ادامه دهیم. تحرک داشتن و ادامه دادن به فعالیت جسمی نه‌تنها برای سلامت عمومی ما بسیار لازم است، بلکه به درمان آن نیز کمک می‌کند.

به‌طور خلاصه، با راهکار‌هایی مثل حرکات ورزشی صحیح و آب‌درمانی، فیزیوتراپی، کاهش وزن، تغذیه مناسب، گرم یا سرد کردن مفصل و داروهای ضد‌التهاب و ضد‌درد نیز می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

این مجموعه جهت تسهیل در روند درمان و رفاه حال بیمارانی که قادر به مراجعه حضوری نمی باشند، آماده ارائه خدمات درمانی اعم از مشاوره ارتوپدی فنی، معاینه، ارزیابی و اندازه گیری در بیمارستان و منزل و مراکز درمانی نیز می باشد.

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما