آرتروز ستون فقرات چیست ؟

آرتروز ستون فقرات چیست ؟

فهرست مطالب

آرتروز ستون فقرات

اسپوندیلوز نوعی خاص از آرتروز است که بر ستون فقرات تاثیر می گذارد و یک ناهنجاری ایجاد شده در ستون فقرات به خاطر فرسایش آن است، این تغییرات فرسایشی که معمولا به تخریب ستون فقرات اغلب مرتبط با پیری هستند و بنابراین، میزان وقوع آنها با افزایش سن بیشتر می‌شود.

معمولا آرتروز ستون فقرات و کمر  با خشکی یا گرفتگی و درد گردن یا کمر همراه است. آرتریت مهره‌های گردنی، یا اسپوندیلوز گردن، بر گردن و مهره‌های بالایی ستون فقرات تأثیر می‌گذارد. آرتریت مهره‌های کمر یا مهره های کمری ـ استخوان خاجی و ناحیه لگن را دچار مشکل می‌کند.

علائم و نشانه های این بیماری

علت آرتروز ستون فقرات در بین افراد مختلف، متفاوت می باشد اما به صورت کلی معمولا درد کمر، اختلال در حرکت ستون فقرات و خشکی کمر می باشد. البته سن بیمار ، جنسیت ، وراثت و اضافه وزن و آسیب های به جا ماده از گذشته هم در این مورد بی تاثیر نیست.

ممکن است در صورت شدید تر شدن و درگیر شدن کانال نخاع و اعصاب، ممکن است احساس درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف در کمر، باسن و پاها ایجاد شود.

نحوه تشخیص آرتروز

برای تشخیص آرتروز ستون فقرات، معمولا  پزشک در این معاینه در مورد علائم با بیمار صحبت می‌کند، سابقه پزشکی وی را بررسی می‌کند و پزشک معاینات کاملی بر روی فرد انجام می دهد.

معمولا عکس رادیولوژی از ستون فقرات، تغییرات تخریبی آن را نشان می دهد. سایر آزمایشات از جمله سی تی اسکن، MRI نیز می تواند شدت بیماری و نیز محل دقیق ساختارهایی که تحت تاثیر قرار گرفته است را مشخص کند.

آرتروز ستون فقرات

راه و روش های درمان

نحوه ی درمان آرتروز ستون فقرات کمری بسته به علائمی است که بیمار از خود نشان می دهد. روش های درمانی معمولا با مراحل ساده ای شروع می شوند که اگر بیمار با آن ها بهبود نیابد، به تدریج روش های پیچیده تری استفاده می شوند.

اما به صورت کلی از جمله راه های درمان این بیماری میتوان به

  • فیزیوتراپی
  • کاهش وزن
  • دارو های ضد التهاب
  • ورزش و حرکات اصلاحی اشاره کرد

<<آرتروز دست>>

داشتن عضلات قوی برای حفاظت از ستون فقرات بسیار مهم است. فیزیوتراپ شما برنامه ی ورزشی خاصی را بر اساس نیاز شما طراحی می کند. قبل از انجام هر ورزشی با فیزیوتراپ خود مشورت کنید.

عمل جراحی

تعداد بسیار کمی از بیماران مبتلا به اسپوندیلوز برای درمان نیاز به عمل جراحی دارند. هنگامی که نیاز به استفاده از این روش برای بیمار توسط پزشک تشخیص داده شود، در موارد بسیار نادر نیاز به انجام اورژانسی عمل جراحی وجود دارد. به این ترتیب ابتدا سعی می شود با استفاده از روش های درمانی غیر جراحی مشکل بیمار بر طرف شود.

در این رابطه معمولاً پزشک سعی می کند ترکیبی از دو یا چند روش درمانی غیر جراحی را برای بیمار استفاده کند تا به این ترتیب بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن حداکثر تاثیر درمانی مورد نظر را برای بیمار ایجاد نماید. لازم به ذکر است که در اکثر موارد این روش های درمانی می توانند مشکل بیمار را بر طرف کنند و در نتیجه نیازی به انجام عمل جراحی بر روی بیمار نیست.

کلینیک ارتوپدی فنی امین با تلاش برای کاهش نیاز به اعمال جراحی مختلف، راهکار‌هایی مدرن را در اختیار بیماران قرار می‌دهد تا هزینه و مشکلات درمانی به حداقل ممکن برسد. درمان عیوب حرکتی بدون نیاز به جراحی و ساخت و طراحی پروتز‌های اختصاصی برای بیماران قطع عضو در این کلینیک در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت در اختیار بیماران قرار گفته است.

پس با ما در تماس باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیدرباره ماارتباط با ما